9.5.2021

Johanna Oras: "Minulle taide ja kulttuuri merkitsevät energiaa, tasapainoa, iloa ja lohtua"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Kuvataitelija Johanna Oras tekee työkseen taidetta, mutta nauttii myös muiden taiteen kokemisesta.

30 vuoden ajan kuvataiteilijana ammattimaisesti toiminut Johanna Oras kertoo taiteen ja kulttuurin olevan hänelle elintärkeää.

– Taide merkitsee minulle koko elämää. Taide ja kulttuuri on osa ihmisyyttä. SIksi se on meille erittäin tärkeää. Minulle taide ja kulttuuri merkitsevät energian tuomista, tasapainoa, iloa, lohtua. Kaikkea tätä mahdollista, mitä elämään liittyy.

Museoissa käyminen on kuvataiteilijalle itsestäänselvyys.

– Museoissa käyn mielelläni. Museo on kuin pieni, pieni matka omiin sielun syövereihin. Ja samalla myöskin innoittava löytöretki.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.