27.12.2018

Työnantajat heräsivät kulttuurilahjoihin: Jouluna Museokorttien yritysmyynnissä 300 prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna

Aineettomat lahjat houkuttivat tänä jouluna myös yrityksiä. Museokortin yritysmyynnin kehitys kerto siitä, että kulttuurilahjat yrityskäytössä ovat nouseva trendi. Työnantajat haluavat muistaa henkilöstöään, avainasiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan lahjoilla, jotka tuovat hyvinvointia ja jaksamista arkeen.

Ennätysmäärä yrityksiä kääri tänä vuonna joulupaketteihin vuoden mittaisia kulttuurimatkoja.

Museokortteja hankittiin joulun innoittamana työhyvinvointi- ja liikelahjakäyttöön. Joulusesongilla yritykset ja yhteisöt ostivat lähes 5 000 Museokorttia. Määrä on yli kolminkertainen viime jouluun verrattuna.

– Yritysmyynti on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen vilkasta. Museokortteja ovat ostaneet monipuolisesti eri toimialojen pienet ja isommat yritykset niin julkiselta kuin yksityiseltäkin puolelta, yrityskoordinaattori Tuula Koskinen sanoo.

Lähes 100 eri toimialojen yritystä tilasi joulun alla Museokortteja henkilöstölleen. Esimerkiksi helsinkiläinen ravintola-alan yritys, johon kuuluvat Döner Harju toimipisteineen sekä ravintolat Werner ja Palema, hankki Museokortit kaikille esimiesasemassa toimiville henkilöille kiitoksena hyvin tehdystä työstä.

– Päädyimme tilaamaan Museokortteja henkilöstön joululahjoiksi, koska olemme itse havainneet ne hyviksi lahjoiksi. Museokortti sopii jokaiselle ja toivottavasti myös tukee henkilöstömme hyvinvointia ja jaksamista, ravintolatoimenjohtaja Kaisa Merz toteaa.

Aineettomat lahjat noudeva trendi — kulttuurielämyksistä jaksamista arkeen

Aineeton kulttuurilahja on helppo antaa kenelle vain. Museokortti-kohteita löytyy 280 koko Suomesta – kortti ei rajaa ketään ulkopuolelle. Nähtävää riittää niin historian, taiteen, designin, luonnon, tekniikan tai vaikkapa jääkiekon ystäville.

Kulttuuriharrastukset parantavat tutkitusti hyvinvointia. Museoista voi löytää uusia näkökulmia ja voimavaroja työelämäänkin.

Merz kertoo, että Museokortti edustaa sellaisia arvoja, joita Döner Harju haluaa myös yrityksenä edustaa ja edistää.

– Museokortti kehottaa ja muistuttaa menemään museoon. Toivomme, että henkilöstömme nauttisi arkisin ja vapaapäivinään museokäynneistä joko piipahduksina tai perusteellisempina tutkimusmatkoina, Merz sanoo.

Museokorttia voi käyttää myös työpaikan virkistyspäivinä. Yhdessä tehdyt retket museoon tiivistävät työyhteisöä. Monet museot vuokraavat tilojaan kokous- ja juhlakäyttöön ja tarjoavat työhyvinvointipäiviin sopivaa ohjelmaa.

Työntekijän kulttuuriharrastuksia voi tukea 400 eurolla vuodessa

Museokortti on helppo tuote myös verottajan näkökulmasta. Sen voi antaa joululahjaksi henkilöstölle tai avainasiakkaille ilman veroseuraamuksia, koska kyseessä ei ole rahaan verrattava etu. Avainasiakkaille annettavien Museokortti-lahjojen arvosta puolet voi vähentää verotuksessa edustuskuluina. Työntekijän kulttuuriharrastuksia voi tukea 400 eurolla vuodessa.

Museokortin voimassaoloaika alkaa ensimmäisestä museokäynnistä, joten lahjat eivät vanhene ennen käyttöä.

– Ostohetkellä lahjansaajien nimiä ei tarvitse tietää. Museokortteja voi tilata kerralla isomman erän varastoon ja jakaa niitä vaikkapa syntymäpäivälahjoina, eläköitymisten yhteydessä ja muina merkkipäivinä, yrityskoordinaattori Koskinen kertoo.

Yritykset voivat myös painattaa kortteihin yhteisön sloganin tai muun viestin. Näin lahjansaaja kantaa korttia lompakossaan ja lahja muistuttaa antajastaan koko vuoden ajan.