5.11.2018

Vain kolmasosa museokävijöistä miehiä: tunnetut suomalaiset haastavat #miehetmuseoon!

Isänpäivän innoittamana Museokortti ja Suomen museoliitto ry. haastavat miehet museoon. Kampanjan tavoitteena on vaikuttaa museokävijöiden sukupuolirakenteeseen.

Osallistu haastekampanjaan jakamalla ma 5.11. — su 11.11. viesti tunnisteella #miehetmuseoon. Kirjoita viestiisi oma museohaasteesi. Se voi sisältää vaikkapa vastauksen johonkin näistä kysymyksistä:

• Mitä museot sinulle tarjoavat? Millaisia tunteita ne herättävät?
  • Miksi museossa kenties viimeksi koulussa vierailleen miehen kannattaisi rohkaistua kynnyksen yli?
  • Mitä taide / kulttuuriharrastukset / historian tuntemus ihmiselle antaa?

Voit jakaa myös valmiin viestipohjan:

• Vain kolmasosa museokävijöistä on miehiä. Museokäynnit lisäävät tutkitusti hyvinvointia. Tällä hetkellä käynnti eivät jakaudu yhdenvertaisesti sukupuolten kesken. Haastan #miehetmuseoon
  • Vain kolmasosa museokävijöistä on miehiä. Houkuttelen lähipiiriini kuuluvan miehen museoon vielä tänä vuonna ja haastan kaikki #miehetmuseoon
  • Vain kolmasosa museokävijöistä on miehiä. Aion vierailla museoissa vähintään 5 kertaa seuraavan vuoden aikana ja haastan kaikki #miehetmuseoon

Taustatietoa: Naiset aktiivisimpia museokävijöitä

Museokäynnit lisäävät tutkitusti hyvinvointia ja merkityksen tunnetta arjessa. Tällä hetkellä käynnit eivät jakaudu tasaisesti eri väestöryhmien kesken.

Miesten osuus museokävijöistä on merkittävästi naisia pienempi, kuten useimmissa kulttuuriharrastuksissa. Myös luovia taideharrastuksia naisilla on enemmän kuin miehillä (Tilastokeskus, 2011).

Museokortin omistajista noin 66% on naisia, 33% miehiä ja 1% heistä on muunsukupuolisia tai tieto puuttuu. Naiset myös käyttävät Museokorttejaan miehiä aktiivisemmin. Museoiden valtakunnallisen Museokävijä-tutkimuksen (Museoliitto 2011) kävijöistä oli 62% naisia, 38% miehiä.

Kulttuurirahaston (2013) mukaan kulttuurin aktiivikuluttajat käyvät useita kertoja vuodessa sekä populaari- että korkeakulttuurin kohteissa ja tilaisuuksissa. Aktiivikuluttajiin kuuluvia löytyy tasaisesti kaikista väestöryhmistä, mutta keskimääräistä enemmän heitä on naisten ja akateemisen tutkinnon suorittaneiden keskuudessa.

Museokortin tavoitteena helppo poikkeaminen

Museokortti-järjestelmän tavoitteena on tehdä museovierailujen kynnyksestä mahdollisimman matala ja parantaa museoiden upeiden sisältöjen saavutettavuutta. Järjestelmään kuuluu 280 museota Ahvenanmaalta Inariin.

Jaa museohaaste!

Otsikko