4.12.2018

Uppoudu suomalaisten historiaan museoissa – lue vinkit itsenäisyyspäivän viikolle

Museot ovat erinomainen paikka juhlistaa itsenäistä Suomea! Keräsimme vinkit Museokortti-museoihin, joissa itsenäisyyspäivän tunnelmaan pääsee esimerkiksi suomalaisten merkkihenkilöiden, sotahistoriamme tai erilaisten tapahtumien kautta.

101-vuotiasta itsenäisyyttämme voi tunnelmoida lukuisissa näyttelyissä ja tapahtumissa. Muistathan, että osa museoista on kiinni Itsenäisyyspäivänä. Tarkista aukioloajat aina museon sivuilta.

Tutustu suuriin suomalaisiin museoissa

Museokortti-kohteissa voi tutustua moniin suuriin suomalaisiin, kuten Akseli Gallen-Kallelaan, J.L. Runebergiin tai Alvar Aaltoon.

Kansallissäveltäjämme Jean Sibelius syntyi ja eli elämänsä ensimmäiset 20 vuotta Hämeenlinnassa. Käy tutustumassa Sibeliuksen syntymäkotiin Hämeenlinnassa tai osallistu itsenäisyyspäivänä Tuomas Nikkasen pianokonserttiin jossa kuullaan Oskar Merikannon, Jean Sibeliuksen ja Toivo Kuulan musiikkia. Liput 22€ / 15€ alle 18-vuotiaat.

Kuopion korttelimuseossa on esillä Suomen supernaisia - Minna! -kuvitusnäyttely Minna Canthiin perustuvasta lasten kuvakirjasta. Leena Virtasen kirjoittama ja Sanna Pelliccionin kuvittama lasten tietokirja MINNA! Minna Canthin uskomaton elämä ja vaikuttavat teot on ensimmäinen lapsille suunnattu elämäkertakirja suomalaisesta naisesta! Näyttely koostuu kirjan kuvituksista ja teksteistä sekä lapsia osallistavista kysymyksistä. Museolta löytyy myös “Minnan salonki” eli kirjailijan työhuone.

Syvenny itsenäisyyspäivänä Suomen historiaan

Suomen Kansallismuseossa on mahdollista nähdä äärimmäisen harvinainen ensimmäinen Suomessa lyöty markka vuodelta 1556. Rahasta tunnettiin aiemmin vain yksi kappale Tukholman kuninkaallisen rahakabinetin kokoelmissa. Ensimmäinen markka 1556 esillä Kansallismuseossa 5.‒9. joulukuuta Itsenäisyyspäivänä 6.12. museo on avoinna klo 11‒18.

Sinebrychoffin taidemuseossa pääsee osallistumaan itsenäisyyspäivänä draamaopastukselle Fanny Sinebrychoffin kanssa ja seuraamaan, kun kamarineuvos Kari-Paavo Kokki esittelee historiallisen kotimuseon joulukattaukset.

Törnävän museoalueella Seinäjoella Suomalainen kansallispuku -näyttelyn toistakymmentä kansallispukua kertovat maamme eri alueiden kiehtovista ominaispiirteistä ja pukujen valmistamisen erikoistekniikoista. Jyväskylässä Suomen käsityönmuseon Uudenkarheat kansallispuvut -näyttely esittelee pukututkimuksen uusimpia tuloksia eli päivityksiä pukujen malleihin.

Perehdy sotahistoriaamme näissä kohteissa

Sotamuseo Maneesi juhlistaa itsenäisyyspäivää kolmella ilmaisella yleisöopastuksella Puolustusvoimat 100 vuotta sodan ja rauhan töissä -näyttelyyn. Opastuksen aiheina ovat itsenäisyyden vaikea alku, Suomi toisessa maailmansodassa sekä kylmä sota.

Tuusulassa Lottamuseon itsenäisyyspäivässä näyttelyihin on vapaa pääsy ja Lottakanttiinissa tarjolla juhlaan sopivia herkkuja ja lounasta. Avaa Sydämesi! -erikoisnäyttelyä varten on tehty monipuolinen opastus, jossa evakkotien tunnelmat välittyvät museovierailijalle elävän kuvan kautta. Kävijät kuulevat Lottajärjestön historiasta, Suomen evakuoinneista vuosien 1939-1944 välisenä aikana sekä suuriin väestönsiirtoihin liittyvistä lieveilmiöistä. Itsenäisyyspäivän yleisöopastukseen on vapaa pääsy.

Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskuksen johtaja, tohtori Gábor Richly esitelmöi Hämeenlinnan kaupunginmuseossa itsenäisyyspäivän aattona aiheesta Suomen talvisota ja Unkari. Talvisodan aikana koko maailman sympatiat olivat Suomen puolella, mutta vain harvalta valtiolta saapui yhtä paljon apua kuin Unkarilta. Pohjoiseen lähetettiin mm. vapaaehtoispataljoona, sotakalustoa sekä humanitaarista apua.

Virittäydy itsenäisyyspäivän tunnelmaan ja etsi näyttelyitä ja tapahtumia kategorioiden avulla: