Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

3.10.2024

Kolme reissuvinkkiä julkisilla liikkuville

Näillä vinkeillä toteutat kolme erilaista kotimaan reissua julkisilla liikennevälineillä: päiväretken Helsingin uutuusnäyttelyihin, viikonloppumatkan Hämeenlinnaan ja pidemmän reissun Tampereen seudun kulttuurikohteisiin.

Loppuvuoden aikana Helsingissä on esillä muun muassa suomalaisten suosikkitaiteilija Tove Janssonin, valokuvaaja Tyler Mitchellin ja taidemaalari Jarmo Mäkilän näyttelyt. Kuvat: HAM Helsingin taidemuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Villa Gyllenberg.

1. Lähde päivämatkalle Helsingin puhutuimpiin taidenäyttelyihin

Vain parin tunnin junamatkan päässä Turusta sinua odottaa lukuisat kotimaisten ja kansainvälisten huippunimien näyttelyt. Museokortilla saat pääsyn yli 40 museoon Helsingissä, ja löydät loppuvuoden näyttelyistä varmasti itsellesi kiinnostavaa nähtävää.

Koe kauan odotettu Tove Janssonin näyttely HAM Helsingin taidemuseossa, ihaile renessanssimestari Jacopo Bassanonmaalauksia Sinebrychoffin taidemuseossa ja tutustu poptähti Beyoncén kansikuvasta maailmanmaineeseen nousseen Tyler Mitchellin valokuviin Suomen valokuvataiteen museossa.

Ateumin Gothic Modern -näyttelyssä on esillä muun muassa Vincent van Goghin, Edvard Munchin, Hugo Simbergin ja Helene Schjerfbeckin teoksia. Amos Rex esittelee palestiinalais-tanskalaisen Larissa Sansourin näyttelyn, joka käsittelee ajankohtaisia aiheita, kuten kodin jättämistä pakon edessä ja ylisukupolvisia traumoja.

Tutustu myös Helsingin pienempiin taidemuseoihin ydinkeskustan ulkopuolella. Didichsenin taidemuseossa Kuusisaaressa nähdään tänä syksynä tanskalaisen modernismin mestarin, Carl-Henning Pedersenin,satumaista taidetta. Viereisessä Villa Gyllenbergissä on esillä sukupolvensa merkittävimpiin taidemaalareihin kuuluvan Jarmo Mäkilän uusimpia teoksia.

Yllä mainitut näyttelyt alkavat syys-lokakuun aikana, joten tarkistathan näyttelyn alkamispäivän ennen vierailuasi. Lisäksi löydät kymmeniä muita näyttelyitä, joita voit kokea Helsingissä loppuvuoden aikana. Katso kaikki Helsingin näyttelyt >

Katso myös näyttelyvinkit Suomeen ja suunnittele loppuvuoden museokierroksesi:

Tutustu muumikirjojen maailmaan ja koe palatsin loistoa Museo Milavidassa Tampereella. Samalla reissulla voit poiketa Mänttään, jossa nautit upeista näyttelyistä Serlachius-museoissa. Kuvat: Heidi Mäenpää / Muumimuseo, Usva Torkki ja Krista Ylinen / Museokortti.

2. Koe taiteen huippunimiä, muumien satumaailmaa, pelejä ja teollisuushistoriaa Tampereen seudulla

Kuinka hyvin tunnet Tampereen ja koko Pirkanmaan kulttuuritarjonnan? Jos sinulla on aikaa pidemmälle reissulle, ota juna Tampereelle ja tee sieltä käsin päiväreissuja lähiympäristöön.

Tampereen vetonauloihin kuuluvat muun muassa museokeskus Vapriikki, Muumimuseo ja Sara Hildénin taidemuseo. Kaupungin 15 Museokortti-kohdetta tarjoavat nähtävää useamman päivän ajaksi. Pelkästään Vapriikissa koet Suomen pelimuseon, Postimuseon, Suomen Jääkiekkomuseon ja luonnontieteelliset näyttelyt sekä tutustut Manserockin tarinaan.

Ihaile Museo Milavidan historiallista palatsia, tutustu agenttien työhön Vakoilumuseossa, nauti korkeatasoisista taidenäyttelyistä Tampereen taidemuseossa tai istahda oikean poliisimaijan kyytiin Poliisimuseossa.

Mäntässä sijaitsevat Serlachius-museot tarjoavat kiehtovan yhdistelmän maailmanluokan taidetta ja paikkakunnan paperitehtaiden historiaa. Serlachus Kartanossa koet taideklassikoita ja nykytaiteen helmiä ja Pääkonttorissa tutustut taidenäyttelyiden ohella Serlachiuksen paperitehtaiden historiaan. Näin pääset Serlachius-museoihin julkisilla Tampereelta >

Jos vietät Tampereella useamman päivän, voit tehdä päiväretkiä kätevästi julkisilla myös Sastamalassa sijaitsevaan Suomalaisen kirjan museo Pukstaaviin ja Kangasalan Kimmo Pyykkö -taidemuseoon.

Katso kaikki Pirkanmaan museot >

Tutustu ajankohtaisiin näyttelyihin Tampereen seudulla:

Järven rannalla komeileva Hämeen linna on kotikaupunkinsa tunnetuin nähtävyys. Kuva: Topi Leikas / Kansallismuseo.

3. Vietä historian, taiteen ja muotoilun täyteinen viikonloppu Hämeenlinnassa

Hämeenlinna tarjoaa historiaa, taiteita, luontoa ja vaikuttavia tarinoita kulttuurinnälkäiselle lähimatkailijalle. Museokokortilla saat pääsyn kahdeksaan museoon Hämeenlinnassa.

Hämeenlinnan kaupungin vaiherikas historia herää eloon Linnaniemen puistomaisessa ympäristössä, jossa sijaitsee kolme ainutlaatuista Museokortti-kohdetta: keskiaikainen Hämeen linna, sotahistorian ja sotilaselämän keskus Museo Militaria ja rangaistuslaitoksesta museoksi muutettu Vankila, joka on avoinna kesäisin.

Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevissa Sibeliuksen synnyinkodissa ja Palanderin talon porvariskodissa aistit 1800-luvun loppupuolen tunnelmia. Kaupunginmuseo Skogsterin näyttelyissä koet kulttuurihistoriaa ja taidetta. Kuvataiteen ystäviä hemmotellaan myös Hämeenlinnan taidemuseossa Verkatehtaan alueella.

Pääset Hämeenlinnaan Turusta junalla nopeimmillaan parissa tunnissa, kun vaihdat junaa Toijalassa. Hämeenlinnan ja Toijalan välillä voit piipahtaa kuuluisassa lasikylässä sijaitsevassa Iittalan lasimuseossa, jonne pääset R-lähijunalla. Museossa on esillä suomalaista lasitaidetta 1880-luvulta nykypäivään. Lasimuseo on avoinna sunnuntaisin klo 11–17.

Katso kaikki Hämeenlinnan museot >