11.3.2024

Kuvanveistäjä Pekka Kauhasen luoma Esko-patsas on Vuoden museo -kilpailun kiertopalkinto, joka myönnetään voittajalle Museogaalassa. Kuva: Katariina Salmi.

Vuoden museo 2024 -voittaja julkistetaan 23. toukokuuta

Vuoden museo -kilpailun palkintolautakunta tutustuu kevään aikana finalistimuseoihin ja jakaa palkinnot museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Jyväskylässä 23. toukokuuta. Seuraa kilpailun etenemistä Museoliiton-sivuilta, jonne täydennetään palkintolautakunnan perusteluja kevään edetessä.

Tiesitkö?

Suomen museoliitto ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen komitea ovat järjestäneet Vuoden museo -kilpailun vuodesta 2014 lähtien. Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta omalla toiminta-alueellaan.

Vuoden museo -tittelin ovat aiemmin voittaneet Riihisaari – Savonlinnan museo, Poliisimuseo, Suomen maatalousmuseo Sarka, Satakunnan Museo, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Helsingin kaupunginmuseo, Ahvenanmaan merenkulkumuseo, Serlachius-museo Gösta ja Forssan museo.