11.3.2024

Luostarinmäellä tutustut ajankuvaan verstaiden kautta, mm. suutari, tupakkatalo, viuluntekijä, kivipaino, kirjansitomo. Kuva: Roni Lehti, Turun museokeskus.

200-vuotias uniikki Luostarinmäki

Turun ydinkeskustassa sijaitseva Luostarinmäki on ainutlaatuinen ulkomuseo ja Turun ainoa yhtenäinen puutaloalue, joka säilyi vuoden 1827 palosta. Luostarinmäen museokortteli avasi mittavan uudistushankkeen jälkeen porttinsa kesäkuussa 2022.

Luostarinmäellä museovierailija pääsee tutustumaan Turun ja sen asukkaiden historiaan sekä kädentaitojen perinteeseen. Yli kaksisataa vuotta vanhat rakennukset sijaitsevat alkuperäisillä paikoillaan. Lähelle tulevat tarinat alueen asukkaista sekä museokorttelin kapeat kujat ja tunnelmalliset sisäpihat herättävät historian henkiin.

Uudistuksen ja kehittämishankkeen myötä Luostarinmäestä on tullut nykyaikainen ulkomuseo, joka yhdistää vanhat perinteet uusiin lähestymistapoihin. Museokortteli tuo esiin niin tarinoita paikallisesta historiasta kuin rakentaa yhteistyöpolkuja nykyajan paikallisten kanssa.

Tutustu kohteeseen: