8.3.2024

Ihastu Saamenmaahan ja opi uutta saamelaiskulttuurista Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidassa. Kuva: Juha Kauppinen, Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siida.

Lumoava kulttuuriperintökohde Siida

Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidan näyttelyt ja tapahtumat esittelevät saamelaista kulttuuria sekä Pohjois-Lapin monimuotoista luontoa. Inarissa sijaitseva Saamelaismuseo Siida on valtakunnallinen vastuumuseo erikoisalanaan saamelaiskulttuuri.

Saamelaismuseon ja luontokeskuksen yhteinen päänäyttely sekä uudistettu ja laajennettu Siida avattiin kesällä 2022. Enâmeh láá mii párnááh – Nämä maat ovat lapsiamme -näyttelyssä pohditaan, miten menneisyys elää meissä sekä tuodaan esiin viimeisen jääkauden jälkeistä ilmastohistoriaa ja ja tulevaisuutta. Näyttely lisää ymmärrystä saamelaisten historiasta ja heidän asemastaan alkuperäiskansana sekä Inarin Lapin luonnonolosuhteista.

Saamelaismuseolla on tällä hetkellä maailman suurin saamelaisesineiden kokoelma ja sen rooli saamelaiskulttuurin tallentajana, esittäjänä ja ylläpitäjänä on vahvistunut aktiivisen repatriaatiotyön ansiosta. Museon tekemä esinepalautustyö kytkeytyy saamelaiskulttuurin kannalta äärimmäisen tärkeisiin ja ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin, kuten keskusteluun alkuperäiskansojen oikeuksista.

Tutustu kohteeseen: