22.8.2023

Saimaan rannalla sijaitseva Mikkeli on upea kohde syksyn matkoille. Mikkelissä voit perehtyä sotahistoriaan ja nauttia taiteesta sekä kauniista järviluonnosta. Kuvat: Ella Karttunen/Museokortti, Visit Saimaa.

8. Päämajakaupunki Mikkeli ja Neitvuori

Suomen suurin järvi Saimaa kätkee rannoilleen lukemattomia helmiä. Museokortin matkavinkkien Kulttuurielämyksiä Saimaan rannoilla -kierrokselta löydät runsaasti ideoita usean päivän mittaiselle matkalle. Lyhyemmällä reissulla voit suunnata Mikkeliin, jotka saavutat kätevästi myös julkisilla esimerkiksi pääkaupunkiseudulta.

Mikkelissä voit uppoutua historiaan järvien ja metsämaisemien keskellä. Sodan ja Rauhan keskus Muisti on täysin uudenlainen museo, joka kertoo puhuttelevalla tavalla sodan vaikutuksista ihmisiin ja yhteiskuntaan. Muistin yhteydessä toimii Päämajamuseo, ja historian ystäville riittää nähtävää myös Suur-Savon museossa ja Jalkaväkimuseossa. Taide-elämyksiä syksyiselle retkelle tarjoavat puolestaan Mikkelin taidemuseo ja Mikkelin valokuvakeskus.

Mikkelin alueen komeimmat ruskanäkymät löytyvät Etelä-Savon korkeimmaksi vuoreksi kutsutulta Neitvuorelta, josta avautuu upeat maisemat Luonterin järvenselän saaristoon. Alueelta löytyy myös kalliomaalauksia ja polkuverkosto patikoijille.

Suomen luontokeskus Haltia on portti Nuuksion kansallispuiston upeisiin maisemiin. Kuvat: Toni Syrjäläinen/Suomen luontokeskus Haltia, Susanna Kyllönen/Museokortti.

9. Suomen luontokeskus Haltia ja Nuuksion kansallispuisto, Espoo

Vain puolen tunnin ajomatkan päästä Helsingistä sijaitseva Nuuksion kansallispuisto on pääkaupunkiseudun helposti saavutettava keidas. Nuuksion järvet, metsät, laaksot ja suot tarjoavat monipuoliset puitteet syksyisille retkille.

Kansallispuiston kainalossa sijaitseva Suomen luontokeskus Haltia tuo luonnon taian myös sisätiloihin. Haltian näyttelyt esittelevät koko Suomen luontoa kaikkine vuodenaikoineen sekä innostavat retkeilemään kotimaan kauniissa luonnossa. Voit myös löytää uusia kohteita tuleville retkillesi, sillä Haltian päänäyttelyn keskiössä ovat kaikki Suomen 40 kansallispuistoa.

Nuuksio on saavutettavissa myös julkisilla liikennevälineillä. Pääset kansallispuistoon bussilla muun muassa Espoon keskuksesta. Lue lisää Nuuksion reiteistä ja liikenneyhteyksistä Metsähallituksen luontoon.fi -sivustolta.

Luontokeskus Haltia on avoinna päivittäin klo 10–18 syyskuun loppuun asti, ja ti-su klo 10–17 lokakuun alusta lähtien.

Luontokeskus Ukossa voit tutustua muun muassa Katse kansallismaisemaan -näyttelyyn, joka kertoo Kolin kansallispuiston geologiasta, luonnosta ja kulttuurista. Kuva: Luontokeskus Ukko.

10. Luontokeskus Ukko ja Kolin kansallispuisto, Lieksa

Kolin kansallispuiston huipulla sijaitseva luontokeskus Ukko esittelee Suomen tunnetuinta kansallismaisemaa sekä itäsuomalaista vaaraluontoa ja perinneympäristöjä. Luontokeskuksesta on vain muutaman sadan metrin matka Ukko-Kolin kuuluisalle näköalatasanteelle, jossa voit nähdä omin silmin mm. Jean Sibeliusta, Eero Järnefeltiä ja Juhani Ahoa inspiroineen kansallismaiseman.

Kolin kansallispuistossa risteilee useita erilaisia reittejä, joista suosituin on näköalapaikkoja kiertävä 1,4 kilometrin pituinen Huippujen kierros. Kansallispuisto tarjoaa suurenmoisten näköalapaikkojen lisäksi runsaasti muutakin nähtävää. Reittien pituudet vaihtelevat noin kilometristä 60 kilometriin saakka. Koe Suomen vanhimmaksi luontopoluksi kutsuttu reitti, perinnemaisemat, vanhat metsät, kylämiljööt ja kesäisin laiduntavat eläimet.

Kolin luontokeskus Ukko on avoinna ma-la klo 10–17 ja sunnuntaisin klo 10–15.