12.2.2020

Museokortti-lahja ilahduttaa ystävää ja tuo lisää yhteistä aikaa museovierailujen merkeissä.

Yllätä ystävä yhteisellä elämyksellä – museoiden ystävänpäivätapahtumissa pääsee viettämään laatuaikaa

Ystävänpäivää juhlitaan perjantaina 14.2., jolloin museoissa järjestetään monenlaisia ystävänpäivätapahtumia. Vie ystäväsi, rakkaasi tai sukulaisesi museoon viettämään laatuaikaa kanssasi.

Läheistä voi ilahduttaa viemällä hänet museon ystävänpäivätapahtumaan. Museoiden tapahtumissa on luvassa niin teemaopastuksia, esityksiä, tapahtumapäiviä kuin myös koko perheen ohjelmaa.

Ystävää voi muistaa ystävänpäivänä myös Museokortti-lahjalla. Yhteinen vuoden mittainen museoharrastus 300 museoon tuo laatuaikaa läheisen kanssa. Digilahja ehtii perille aina, ja sen voi ajastaa saapuvaksi vaikkapa juuri ennen ystävänpäivätapahtumaa. Osta Museokortti >

Vietä ystävänpäivää teemaopastusten merkeissä

Rakkaudesta ilmailuun -opastus

Suomen Ilmailumuseo, Vantaa | 14.2.2020
Ilmailumuseon ystävänpäivässä on ohjelmassa Rakkaudesta ilmailuun -opastus klo 17.30 sekä omatoimista ystävänpäiväkorttien askartelua lastenpisteessä. Ystävänpäivän kunniaksi pääsyliput kaksi yhden hinnalla.

Suomen Ilmailumuseossa pääsee ystävänpäivänä Rakkaudesta ilmailuun -opastukselle.

Yleisöopastus ystävyydestä

Sibelius-museo, Turku | 14.2.2020, klo 13
Keitä kuului Sibeliuksen ystäväpiiriin? Kenen kanssa säveltäjä matkusti, ketkä kolme ystävää kuvauttivat itsensä valokuvaamossa Turussa vuonna 1898? Miten Ainon ja Jannen tarina sai alkunsa, minkälainen suhde Sibeliuksella oli vaimonsa veljiin?

Ystävänpäivän rakkauden polku

Satakunnan Museo, Pori | 14.2.2020, klo 11–18
Ystävänpäivänä pääsee tutustumaan Elon merkkejä -näyttelyn pieniin ja suuriin ystävyys- ja rakkaustarinoihin opastetusti klo 12, 14 ja 16.30. Viikonloppuna rakkauden polkua voi edetä omatoimisesti opastekstin kera. Satakunnan Museo kutsuu ystävyyden ja rakkauden polulle juhlistamaan ystävänpäivää, jolloin museoon ja opastuksille pääsee kaksi yhden hinnalla.

Helsingin observatoriossa esiintyy ystävänpäivänä 14.2. klo 17 ja 19 klovniryhmä Expert Touring klovneriaesityksellään A Pale Blue Dot.

Vie ystävä kuuntelemaan musiikkia museossa, katsomaan klovneriaesitystä tai ihailemaan tekstiilitaidetta

Tekstiilitaidetta ystävänpäivän työnäytöksessä

Suomen käsityön museo, Jyväskylä | 14.2.2020, klo 12–18
Ystävänpäivänä Suomen käsityön museossa on tekstiilitaidetta Soile Hovilan työnäytöksessä ja muistoja Sirkka Könösen taiteelliselta uralta. Hovilan työnäytöksessä kaikilla on mahdollisuus kokeilla kutoa yhteistä pientä kuvakudosta kudontakehyksellä yhdessä Hovilan kanssa.

Pale Blue Dot – ystävänpäivä Observatoriolla

Helsingin observatorio | 14.2.2020, klo 17–20.30
Vieraile ystävänpäivänä Observatoriolla juhlistamassa yhteistä kotiamme, planeetta Maata, jonka kyydissä kiidämme avaruuden halki! Ikoninen Pale Blue Dot -kuva täyttää 30 vuotta ystävänpäivänä 2020. Kuuden miljardin kilometrin päästä napatussa kuvassa näkyy pienenpieni piste, Maa, keskellä avaruutta. Klovniryhmä Expert Touringin klovneriaesitykset A Pale Blue Dot! ystävänpäivänä klo 17 ja 19.

Ystävänpäivän konsertti – Janne Maarala

Taide- ja museokeskus SINKKA, Kerava | 14.2.2020 klo 17–17.45
Vietä tunnelmallinen ystävänpäivä musiikin merkeissä. Janne Maaralan flyygelikonsertissa ohjelmassa sekä klassista musiikkia, ikivihreitä että jazzklassikoita, kuten Oskar Merikannon, Frédéric Chopinin ja Michel Legrandin sävellyksiä.

Ystävyyttä, rakkautta ja Varkautta

Varkauden museot | 16.2.2020, klo 10–16
Varkauden museoilla juhlistetaan ystävänpäivää sunnuntaina 16.2.2020 klo 10.00–16.00 perinteiseen tapaan yhteistyössä Varkauden Museonystävät ry:n kanssa. Pieni Rakkauskahvila myy virvokkeita ja leivonnaisia. Mikäli oma elämä tai ihmissuhteet kaipaavat tulkintaa, on tarot-korttien taitaja Energia Päivätär tavattavissa.

Tekniikan museossa pääsee askartelemaan ystävänpäivänä.

Ystävänpäivätapahtumia koko perheelle

Ystävänpäivä leikin merkeissä

Lastentarhamuseo, Helsinki | 12.2.2020
Museon ystävät ohjaavat yleisöä ystävänpäiväaskartelujen pariin klo 14–17. Lisäksi ohjelmassa omatoimista teemaan sopivaa askartelua, paljon leikkiä ja museon ihastelua. Parhaimmillaan myös uusiin ystäviin tutustumista!

Haluan sanoa sulle -ystävänpäivätapahtuma

Helsingin kaupunginmuseo | 14.2.2020, klo 13–15 & 16–18.45
Oletko aina halunnut kokeilla sirkusta? Tai nähdä ihan läheltä, miltä huikeat temput näyttävät ja miten ne tehdään? Ystävänpäivätapahtumassa pääset sirkustelemaan mahtavien sirkusohjaajien kanssa. Lisäksi luvassa on pohdintaa ja tarinoita ystävyydestä ja yksinäisyydestä, yhteisöllinen neulegraffiti, mehua ja keksejä.

Kummitusarskartelua museossa

Tekniikan museo, Helsinki | 14.2.2020
Ystävänpäivänä Tekniikan museossa on tarjolla runsaasti omatoimista puuhaa. Kummituksen keksintökoje -näyttelyn työpajatilassa pääsee askartelemaan ohjeistetussa omatoimityöpajassa kummitushelikoptereita ja kummituskirjanmerkkejä.

Monissa museoissa on ystävänpäivän kunniaksi kaksi pääsylippua yhden hinnalla -tarjous.

Muista myös nämä museot, joihin pääsee ystävänpäivänä 14.2. kaksi yhden pääsylipulla:

Katso kaikki ystävänpäivätapahtumat >

Museokortti (69€) on vuoden voimassa oleva pääsylippu 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin. Nähtävää riittää niin historian, taiteen, designin, luonnon, tekniikan kuin vaikkapa jääkiekon ystäville. Osta Museokortti >