Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

4.10.2024

Turun kolmen taidemuseon moniuoliset näyttelyt johdattavat niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin taiteen maailmaan. Museokortilla pääset Turun upeisiin kohteiden lisäksi yli 360 kulttuurikohteeseen ympäri Suomen ja ympäri vuoden! Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Inspiroidu taiteesta, nauti tropiikin lämmöstä tai uppoudu musiikin maailmaan

Taiteen ystäville Turku tarjoaa mielenkiintoista koettavaa. Turun taidemuseo on kaupungin näkyvimpiä maamerkkejä. Vaikuttava graniittilinna kätkee sisäänsä kattavan taidekokoelman. Museon monipuoliset näyttelyt keskittyvät klassikoihin ja uusimpaan nykytaiteeseen.

Ars Nova -museon näyttelyt nostavat esiin ajankohtaisia nykytaiteilijoita ja Wäinö Aaltosen museo WAM puolestaan esittelee kansainvälistä ja kotimaista nykytaidetta sekä kaupungin taidekokoelman teoksia. Museorakennuksen peruskorjauksen vuoksi näyttelytoiminta on toistaiseksi Taiteen talossa Kilta Galleriassa.

Taiteen ja historian lisäksi Turussa on paljon muutakin koettavaa. Tutustu kasvien kiehtovaan maailmaan ja Suomen eläimistöön Turun biologisessa museossa tai nauti tropiikin lämmöstä Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa.

Sibelius-museo esittelee maamme musiikin historiaa ja henkilöitä. Museossa järjestetään säännöllisesti konsertteja, joissa pääsee nauttimaan elävästä musiikista. Sibelius-museon uutuusnäyttely esittelee Suomen tuotteliaimman soitinkeksijä Juhani Pohjanmiehen monipuolista elämäntyötä urkusuunnittelijana ja säveltäjänä.

VINKKI! Vietä unelmien kulttuuripäivä Turku, taiteen ystävän tyyssija -kierroksella.

Vaikutu väreistä Turun taidemuseon uutuusnäyttelyssä, joka on koottu museon kokoelmista. Kuva: William Finch, Auringonlaskun maisema. Turun taidemuseo / Åbo konstmuseum / Turku Art

Vaikuttavia värejä, huumoria ja ekspressionismia– tutustu Turun uutuusnäyttelyihin

Turun taidemuseon uutuusnäyttelyissä voi kokea monipuolisia taidekokemuksia. Kokoelmateoksista koottu Väri-näyttely pohtii värien merkitystä. Elina Merenmiehen näyttely Kaikki näkyy vie unimaailmaan, jossa luontosuhde ja ihmiskasvojen yksityiskohdat kietoutuvat yhteen. Museo kutsuu museokorttilaiset tutustumaan näyttelyyn ensimmäisten joukossa.

Ars Novassa on esillä värikylläinen Mikko Paakkolan RED-näyttely, joka pureutuu ajan ja ikuisuuden teemaan. Paakkolan näyttelyn lisäksi esillä on usean taiteilijan teoksista koostuva Us And Them -näyttely. WAM Kilta Gallerian näyttelyohjelman avaa Turussa asuvan ja työskentelevän Heini Ahon näyttely Jakaus. Aho tarkastelee arkisia asioita uudella tavalla ja pohtii jakamisen merkitystä.

Katso kaikki Turun näyttelyt >