Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

14.10.2024

Satoja menovinkkejä syyslomaviikoille – tutustu museoiden tapahtumatarjontaan ympäri Suomen!

Tutustu Hämeenlinnan kaupunginmuseon Moderni pankkirikollisuus ja digiturvallisuus -luentoon, Museo Leikin Hello Kitty -aiheiseen ohjelmaan Espoossa, Turun linnan pikkuritarikierroksiin, Vapriikin syyslomaviikkoon ja muihin syyslomaviikkojen tapahtumiin. Hämeenlinnan kaupunginmuseo Museo Skogster. Pikkukuvat: Sanrio co / Museo Leikki, Museokeskus Vapriikki, Turun linna.

Museoiden lapsille suunnatuissa tapahtumissa askarrellaan, piirretään, leivotaan, leikitään ja satuillaan. Aikuisille on tarjolla taiteilijatapaamisia, konsertteja, neulontaa sekä luento- ja keskustelutilaisuuksia. Kokosimme syyslomaviikkojen kiinnostavimmat vinkit alueittain.

Näyttelyiden lisäksi museot tarjoavat yleisölle monipuolisia tapahtumia. Syyslomaviikkojen aikana museoissa järjestetään miltei kaksisataa tapahtumaa ympäri Suomen.

Lapset pääsevät museoissa kehittämään kädentaitojaan ja oppimaan uutta erinäisten hauskojen leikkien, pelien ja teemakierrosten varjolla.

Tarjolla on myös lelulääkärin vastaanotto Jyväskylän Aalto2:ssa, pizzan leivontaa Helsingin lastentarhamuseossa, tiedettä Heurekassa, pikkuritarikierroksia Turun linnassa ja agenttitestejä Tampereen Vakoilumuseossa. Kotkan Merikeskus Vellamossa ihmetellään valtavia valaita, Porissa päästään nukketeatteriin ja Oulun taidemuseossa savitaiteilun makuun.

Katso kaikki lapsille suunnatut tapahtumat tästä >

Menovinkkejä löytyy myös aikuisille

Lukuisten keskustelutilaisuuksien ja taiteilijatapaamisten lisäksi aikuisille on tarjolla karmivia naamiaisia, pakopelejä, yön tunneille venytettyjä aukioloaikoja ja monen ruokalajin illallinen.

Taiteilijat Matias Karsikas ja Arni Aromaa kertovat työskentelystään ja käyttämistään tekniikoista Suomen lasimuseossa Riihimäellä. Yleisö pääsee tapaamaan myös saksalaisen taiteilijapariskunnan Daniel ja Geo Fuchsin Tammisaaren Chappessa, ja valotaiteilija Jukka Huitilan Rovaniemen taidemuseo Korundissa.

Turun linnan kauhupakotapahtuma ei sovellu lapsille, ja vaikka Mikkelin Museoiden yö on koko perheen tapahtuma, se jatkuu vielä lasten nukkumaanmenoajan jälkeen. Helsingin Hotelli- ja ravintolamuseon näyttelyyn pääsee tutustumaan Finnjävelin erikoisillallisen kautta.

Valtaosaan tapahtumista pääsee Museokortilla tai museon pääsylipun hinnalla, mutta osaan tulee ostaa lippu erikseen. Mahdollisesta lisämaksusta kerrotaan tapahtuman sivuilla.

Tutustu kaikkiin syyslomaviikkojen tapahtumiin >

Katso menovinkit alueittain

Listasimme kiinnostavia tapahtumia alueittain. Katso vinkit ja lataudu syyslomalla kulttuurin parissa!

Helsinki

Katso kaikki Helsingin tapahtumat >

Heureka tarjoilee tiedettä syyslomaviikon täydeltä. Kuva: Heureka, suomalainen tiedekeskus

Espoo ja Vantaa

Katso kaikki Vantaan ja Espoon tapahtumat.

Rautatiemuseossa on monipuolista ohjelmaa koko perheelle. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Muu Uusimaa

Katso kaikki Uudenmaan tapahtumat >

Etelä-Karjala ja Kymenlaakso

Katso kaikki Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson tapahtumat.

Suomen lasimuseon koko perheen työpajassa voi tehdä Matias Karsikkaan Pohjola kukkii – Pro vitrea -palkintonäyttelyn innoittamia kukkia kollaasitekniikalla. Teos: Matias Karsikas: Kukka, Kuva: Ella Tommila

Kanta-Häme ja Päijät-Häme

Katso kaikki Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen tapahtumat.

Turun linnassa järjestetään syyslomalaisille ohjelmaa pikkuritarikierroksista kauhupakotapahtumiin. Mirkka Pihlajamaa / Museokortti

Varsinais-Suomi

Katso kaikki Varsinais-Suomen tapahtumat >

Vapriikissa on syyslomatapahtumaa koko viikolle matsimaanantaista postiperjantaihin. Kuva: Museokeskus Vapriikki

Pirkanmaa

Katso kaikki Pirkanmaan tapahtumat >

Aalto2:ssa on syyslomaviikolla muun muassa lelulääkärin vastaanotto, jonne voi tuoda korjausta kaipaavia leluja, nalleja tai nukkeja. Krista Ylinen / Museokortti

Keski-Suomi

Katso kaikki Keski-Suomen näyttelyt >

Olavinlinnan Kekri-juhlassa muun muassa poltetaan nelimetrinen kekripukki. Kuva: Olavinlinna

Etelä-Savo ja Pohjois-Savo

Katso kaikki Etelä-Savon ja Pohjois-Savon tapahtumat.

Satakunnan Museon Pikku-Pekkalassa pääsee leikkien avulla 1900-luvun alun kaupankäynnin tunnelmaan. Mikael Leppäniemi / Satakunnan Museo

Satakunta

Katso kaikki Satakunnan tapahtumat >

Oulun taidemuseon pajoissa sukelletaan saven kautta esillä olevan Tomun tieto -näyttelyn teemoihin ja materiaaleihin. Kuvaaja: Harri Tarvainen / Oulun taidemuseo

Etelä-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa

Särestöniemi-museon Reidarin Ateljeessa on syyslomaviikolla pastelli pop-up, jossa voi tehdä oman pienen taideteoksen. Krista Ylinen / Museokortti

Lappi

Ota Museokortti reissukaveriksi ja piristä matkojasi kulttuurilla. Krista Ylinen / Museokortti

Lisää ideoita syysreissuille Museokortin matkavinkeistä ja reittioppaasta

Museokortilla voi kokea pienellä budjetilla satoja elämyksiä ympäri Suomen. Museokortilla saa pääsyn 360 kohteeseen ympäri maan. Kortti on voimassa vuoden ajan ensimmäisestä museovierailusta lähtien.

Oman reitin voi suunnitella kätevästi Museokortin reittioppaallla, josta voi hakea museoita pysähdyspaikaksi reissujen ajomatkoille.