Tutustu Helsingin museoiden tuoreisiin näyttelyihin – koe leijuva betonikuutio ja paljon muuta
Kaipaatko näyttelyvinkkejä Helsingin museoihin? Lue, millaisia näyttelyitä Amos Rexissä, Helsingin Taidehallissa, Kiasmassa, Suomen valokuvataiteen museossa, Ateneumissa ja HAM:issa on esillä. Näihin kohteisiin pääset poikkeamaan Museokortilla.
Millainen teema on vuoden 2019 Poliittisen valokuvan festivaalilla? Mikä on ollut ilmassa leijailevan betonisen monoliitin eli Drifter-teoksen inspiraationa, ja mitä se symboloi? Entä mitä on värimusiikki? Vastaukset näihin kysymyksiin selviää tutustumalla Helsingin tuoreisiin näyttelyihin.
Leijuva betonikuutio Suomessa ennennäkemättömässä näyttelyssä Amos Rexissä
Amos Rex /// Studio Drift: Elemental (6.3.2019–19.5.2019)
Amos Rexissä pääset näkemään amsterdamilaisen taiteilijakollektiivi Studio Driftin teoksia, joita esitellään ensimmäistä kertaa Pohjois-Euroopassa. Lonneke Gordijnin ja Ralph Nautan vuonna 2007 perustama Studio Drift käyttää teoksissaan useita tekniikoita liikkuen vaivattomasti taiteen ja teknologian rajapinnoilla.
Studio Driftin Elemental-näyttely sisältää elokuvaa, kuvanveistoa ja installaatiota ja tarkastelee elollisen toiminnan perustaa: yksittäisiä kokonaisuuksia, jotka kiinnittyvät laajempaan kontekstiin. Hiukkanen on yksinään merkityksetön. Se saa merkityksen vasta osana jotain suurempaa, monimutkaisempaa järjestelmää.
Näyttelyn keskeinen teos on Drifter, utooppinen visio, jossa betoninen monoliitti leijailee ääneti kohti tuntematonta määränpäätä. Teoksen merkittävä innoittaja on Thomas Moren klassikkoteos Utopia (1516). Drifter symboloi inhimillisiä järjestelmiä: kappaleet ovat suuria, raskaita ja jäykkiä maassa ollessaan, kun taas ilmassa leijuessaan ne vaikuttavat luonnollisilta, vapautuvat painovoimasta ja kykenevät liikkumaan kuten kaikki elolliset olennot.
Amos Rexissä on esillä myös Elämänviiva-näyttely (8.2.2019–19.5.2019), joka esittelee ensimmäistä kertaa Suomessa belgialaisen surrealistisen taidemaalari René Magritten (1898–1967) tuotantoa. Surrealismin johtohahmona pidetty Magritte on erityisesti tunnettu teoksistaan, joissa arkinen todellisuus käännetään päälaelleen; omena valtaa kokonaisen huoneen, ja nenä kääntyy piipuksi.
Nuorten taiteilijoiden teoksia Helsingin taidehallissa
Helsingin Taidehalli /// Nuoret 2019 (30.3.2019–26.5.2019)
Nuoret 2019 -näyttely Helsingin Taidehallissa. Kuva: Patrik Rastenberger
Nuoret 2019 -näyttelyssä tutustut nuorten taiteilijoiden ajankohtaiseen tuotantoon. Näyttely sisältää monipuolisen kattauksen nykytaiteesta niin videotaiteen, kuvanveiston kuin myös performanssin muodossa. Taiteilijoiden tuotannossa korostuu monialaisuus, joka näkyy muun muassa ennakkoluulottamana kuvataiteen perinteiden yhdistämisenä uusiin medioihin ja tulkinnan tapoihin. Taiteilijat työskentelevät usein samanaikaisesti eri välineiden ja tekniikoiden keinoin.
Avoimeen hakuun perustuva näyttely on ollut vuodesta toiseen suosittu sekä taiteilijoiden että yleisön keskuudessa. Tänä vuonna mukaan on valittu viidestäsadasta hakijasta 25 taiteilijaa ja yksi taiteilijaryhmä. Vuonna 2019 vietetään näyttelyn 80-vuotisjuhlaa: Nuorten näyttely nähtiin Taidehallissa ensimmäistä kertaa vuonna 1939. Nuoret-näyttely on Suomen Taiteilijaseuran ja Helsingin Taidehallin yhteistyössä järjestämä.
Teos: Aro Mielonen, Syntynyt tähän kehoon, 2019, valokuva.
Wc-istuimen kansi kaulassa ja muita odottamattomia arjen esineiden käyttötapoja Kiasmassa
Nykytaiteen museo Kiasma /// Iiu Susiraja – Kuivakka ilo (15.3.2019–28.7.2019)
Kuivakka ilo -näyttelyssä näet kuvataiteilija Iiu Susirajan tuotantoa reilun kymmenen vuoden ajalta. Susiraja tunnetaan rehellisistä omakuvistaan, joissa hän asettuu kameran eteen tavallisissa ympäristöissä mukanaan kodin esineitä, vaatteita, siivousvälineitä tai ruokatarvikkeita, joita hän käyttää yllättävillä tavoilla. Kyse ei siis ole varsinaisista omakuvista, enemmänkin performansseista kameralle. Susirajalle ruoka tai arkinen käyttöesine on taiteen materiaali siinä missä maali tai savi jollekulle toiselle.
Näyttelyn teokset herättävät näkemään kulttuurisesti latautuneet käsityksemme kehonkuvasta, seksuaalisuudesta ja naiseudesta. Valokuvien ja videoteosten lisäksi esillä on yksi installaatio.
Kiasmassa pääset näkemään myös islantilaisen Hrafnhildur Arnardóttir eli Shoplifterin Nervescape VIII -näyttelyn (8.2.2019–15.9.2019). Kirkasvärisistä tekohiuksista koottu installaatio kutsuu rentoutumaan ja “heittäytymään villiintyneen sateenkaaren syleilyyn”. Installaation nimi viittaa hermoihin (nerves) sekä toisaalta maisemaan (landscape). Shoplifter uskoo, että voimakkaita värejä aistiessa aivoissa vapautuu hyvän mielen hormonia serotoniinia.
Muutoksia ja mahdollisuuksia Poliittisen valokuvan festivaalilla 2019
Suomen valokuvataiteen museo /// Poliittisen valokuvan festivaali 2019: Mahdollisuus (8.3.2019–26.5.2019)
Poliittisen valokuvan festivaalin vuoden 2019 teemana on mahdollisuudet käsitellen kollektiivisen kuvittelun kykyä ja toiminnan mahdollisuuksia. Se vastustaa käsitystä siitä, että asioihin ei voi vaikuttaa. Poliittisen valokuvan festivaali 2019 nostaa esiin valokuvahankkeita, jotka käsittelevät pienempiä ja isompia muutoksia ja vaihtoehtoisia tapoja ajatella ja elää. Muutokset voivat olla henkilökohtaisia elämäntapavalintoja tai ne voivat tähdätä laajempaan murrokseen yhteiskunnan tai taloudellisen vallan rakenteissa. Hankkeet ehdottavat eettistä kuvittelukykyä, jonka avulla voimme kyseenalaistaa olemassa olevat rakenteet.
Poliittisen valokuvan festivaali on kantaaottavalle valokuvaukselle omistettu monitaiteinen tapahtuma, jossa kannustetaan valokuvaajia, taiteilijoita, tutkijoita ja yleisöä osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen. Ensimmäinen Poliittisen valokuvan festivaali järjestettiin vuonna 2015. Aiempien vuosien teemoina ovat olleet: Kolmanteen sukupolveen, Kotimaa sekä Ruoka – Post Food.
Musiikkia väreillä vai värejä musiikilla? – Värimusiikkia ja modernia värien runoutta Ateneumissa
Ateneumin taidemuseo /// Tarja Ervasti: Värimusiikkia säröillä (22.2.2019–19.5.2019) & František Kupka (22.2.2019–19.5.2019)
Tarja Ervastin Värimusiikkia säröillä -valoteoksessa voit valita teoksen sävellyksiin haluamiasi värejä, jolloin teos syntyy aina uudenlaisena. Teoksessa valo, väri, nykymusiikki ja katsoja ovat vuorovaikutuksessa. Jokaiseen seitsemästä musiikkikappaleesta on ohjelmoitu seitsemän värivariaatiota. Kokonaisuus on meditatiivinen tila, joka herkistää katsojia havaitsemaan värin ja musiikin suhteita. Värimusiikki on synestesia-ilmiöön pohjautuvaa taidetta. Äänen ja värin synestesiassa ääniärsykkeet tuottavat reaktion myös näköaistin välityksellä.
Luomalla värin, valon ja äänen soivia maisemia Ervastin valoteos kommentoi Ateneumissa myös esillä olevaa František Kupka -näyttelyä. Tsekkiläinen František Kupka (1871–1957) tunnetaan abstraktin taiteen pioneerina, ja hänen taidettaan on kuvailtu ”moderniksi värien runoudeksi”. Näyttelyssä pääsee tutustumaan Kupkan retrospektiivin kautta länsimaisen taiteen historian monivaiheisiin muutoksiin perinteisistä muotokuvista kohti abstraktia ilmaisua.
Taiteellisen teoksen tuottamista yhdessä yleisön kanssa HAM:issa
HAM Helsingin taidemuseo /// Paweł Althamer: I (am) (29.3.2019–8.9.2019)
Teos: Paweł Althamer, Kultainen bussi, 2012. Kuva: BIRKENHOLZ
Puolalaisen taiteilijan Paweł Althamerin I (am) -näyttelyssä pääset tutustumaan hänen monimuotoiseen ja yllätykselliseen tuotantoon yli kolmelta vuosikymmeneltä. Näyttelyssä näet kattavan katsauksen Althamerin taiteesta: veistoksia, installaatioita, taltiointeja yhteisötaiteellisista projekteista sekä miniatyyrimaailmoja.
Puolet I (am) -näyttelystä täyttää uusi teos, joka syntyy yhdessä yleisön kanssa. Se perustuu taiteilijan käyttämään metodiin todellisuuden ohjaamisesta ja halusta löytää yhteys toiseen ihmiseen ja omaan sisimpäänsä. Yhdessä tekeminen on Althamerille keskeinen taiteellisen toiminnan voimavara. Althamerin tuotantoa läpileikkaavia kysymyksiä ovakin: Kuka minä olen, ja keitä me olemme yhdessä?