Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

10.10.2024

Tutustu kirjavinkkeihin ja ota kirja mukaan museovierailuille!

Teatterin ystävät löytävät itselleen koettavaa myös museoiden ja kirjallisuuden maailmasta. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

1. Kurkkaa teatterin kulisseihin

Kirja: Palo: Jukka-Pekka Palon elämä
Kirjoittanut Liisa Talvitie

Museo: Teatterimuseo, Helsinki

Jukka-Pekka Palo kertoo avoimessa elämäkerrassaan vanhemmistaan, suvun salaisuuksista ja vuosistaan teatterikoulussa. Palon pitkään uraan näyttelijänä on mahtunut monia rooleja niin Kansallisteatterin lavalla kuin myös elokuvissa ja televisiosarjoissa. Kirjassa hän kertoo työstään, elämästään ja avioliitostaan.

Helsingin Teatterimuseossa pääset sukeltamaan vielä syvemmälle teatterin maailmaan. Museon näyttelyt vievät kävijät teatteriin ja sen takahuoneisiin. Museossa esitellään kotimaista teatteria, tanssia, sirkusta, oopperaa ja esitystaidetta.

Tutustu museoon

Millaista oli elämä Gallen-Kallelan perheessä? Tutustu tarinoihin Mary Gallen-Kallelasta kertovassa kirjassa sekä vierailulla Akseli Gallen-Kallelan ateljeelinnassa. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

2. Hyppää kulta-ajan taiteilijaperheen arkeen

Kirja: Mary Gallen-Kallela. Olisit villiä villimpi
Kirjoittanut Helena Ruuska

Museo: Gallen-Kallela Museo, Espoo

Helena Ruuskan teos Olisit villiä villimpi on modernin ja moniulotteisen naisen, Mary Gallen-Kallelan muotokuva. Kuvataiteilija Akseli Gallen-Kallelan vaimon Maryn tarina avaa ikkunan 1900-luvun taiteen naisten elämään sekä kultakauden taiteilijoiden arkeen ja juhlaan.

Akseli Gallen-Kallelan kansallisromanttisessa ateljeessa voit vierailla Espoon Tarvaspäässä. Gallen-Kallelan Museossa tutustut taiteilijaperheen kotiin ja vaihtuviin taidenäyttelyihin, mutta sen asukkaiden elämään voit syventyä myös kirjallisuuden avulla.

Tutustu museoon