Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

10.10.2024

Pysähdy pohtimaan luontosuhdettasi ja luonnonmetsiemme tulevaisuutta.

5. Pysähdy suomalaisten metsien äärelle

Kirja: Metsä meidän jälkeemme
Kirjoittanut Anssi Jokiranta, Pekka Juntti, Anna Ruohonen & Jenni Räinä

Näyttely: Pohjoistuulen metsä, 24.7.2025 asti
Pohjanmaan museo, Vaasa

Metsä meidän jälkeemme tuo esiin suomalaisten metsien hakkuut ja synkän tulevaisuuden. Teos ehdottaa vaihtoehtoja nykyiselle tilanteelle ja pohtii yhdessä metsänkäyttäjien ja tutkijoiden kanssa, millaista suomalainen metsä voisi olla tulevaisuudessa. Kirjassa etsitäänratkaisua, miten voitaisiin ottaa huomioon niin kansantalous kuin elintilastaan taisteleva helmipöllökin.

Samaan tematiikkaan päästään Pohjoistuulen metsä -valokuvanäyttelyssä, jossa tuodaan esille metsien nykytilanne sekä tulevat haasteet, metsäluonnon uhanalaistuminen ja häviäminen. Näyttely tarjoaa näkemyksiä siihen, mitä voimme tehdä säilyttääksemme viimeiset luonnonmetsämme.

Tutustu näyttelyyn

Hyppää taidemaailman pyörteisiin ja tutustu 1800-luvun taiteeseen! Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Pakarinen

6. Syvenny Suomen kultakauteen ja kansainväliseen keskiajan taiteeseen

Kirja: Suomen kultakausi : Kuvataide, arkkitehtuuri, kirjallisuus, teatteri, säveltaide
Kirjoittanut Elina Seppälä ja Mikko-Olavi Seppälä

Näyttely: Gothic Modern, 26.1.2025 asti
Ateneumin taidemuseo, Helsinki

Ensi kertaa Suomen taiteen kultakauden kaikki taiteenalat tuodaan esille rinta rinnan. Canth ja Leino, Gallen-Kallela ja Schjerfbeck, jugendtalot ja ateljeehuvilat, Sibelius, Prinsessa Ruususen häämarssi... 1880-luvun ja itsenäistymisen välisenä aikana luotiin iso osa kaikkien taiteenalojen klassikoista. Suomen kultakausi -teoksessa pohditaan, miten käsitys kultakaudesta muuttuu, kun nähdään sen koko kuva?

Taiteesta kiinnostuneet pääsevät syventymään 1800- ja 1900-lukujen keskiajan ja renessanssin taiteeseen Ateneumin Gothic Modern -näyttelyssä, jossa on esillä muun muassa Akseli Gallen-Kallelan, Vincent van Goghin, Theodor Kittelsenin, Käthe Kollwitzin, Edvard Munchin, Hugo Simbergin ja Helene Schjerfbeckin teoksia.

Tutustu näyttelyyn