Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

10.10.2024

Sovelias liitto -kirja avaa näkymiä Albert Edelfeltin elämään hänen avioliittonsa kautta. Porvoon museossa pääsee syventymään Edelfeltin mielenmaisemaan taiteen kautta.

3. Tutustu taiteilijapariskunnan elämään 1800-luvun lopulla

Kirja: Sovelias liitto
Kirjoittanut Maria Vainio–Kurtakko

Näyttely: Albert Edelfelt 170, 3.5.2026 asti
Vanha raatihuone, Porvoon museo, Porvoo

Vapaaherratar Ellan de la Chapellen ja taiteilija Albert Edelfeltin avioliitto solmittiin aikana, jolloin uudet aatteet horjuttivat perinteisiä arvoasetelmia. Keskustelussa oli sukupuoliroolit, säädyllisyys ja naisten oikeudet. Sovelias liitto on kiinnostava kertomus Euroopan metropoleissa ja helsinkiläisissä seurapiireissä liikkuvan parin elämästä sekä monisyinen kuva 1800-luvun lopun yhteiskunnasta.

Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 170 vuotta Albert Edelfeltin syntymästä. Porvoon museon Albert Edelfelt 170 -näyttelyssä pääset tutustumaan taiteilijan tunnettuihin öljyvärimaalauksiin ja elämään Porvoossa.

Tutustu näyttelyyn

Millaista on poliisin arki? Se selviää sekä Huumepoliisin matkassa -kirjan lukemalla että vierailemalla Poliisimuseossa.

4. Näe maailma huumepoliisin silmin

Kirja: Huumepoliisin matkassa: Vanhamyrkky
Kirjoittanut Timo Lehtonen

Museo: Poliisimuseo, Tampere

Kirjassa entinen huumepoliisi Timo Lehtonen vie poliisin työn ytimeen ja paikkoihin, jonne tavallinen kansalainen ei normaalisti näe. Kirjassa matkataan viiden eri vuosikymmenen läpi. Kirja osoittaa, kuinka poliisin työ on muuttunut aikojen saatossa.

Tampereen Poliisimuseossa saa lisää tietoa poliisin työstä. Museossa on esillä on muun muassa erikoisnäyttely Maijat ja möröt – Poliisin ajoneuvoja maastossa ja maanteillä, jossa on esillä maailman nopein poliisimoottoripyörä ja eri vuosikymmenten poliisiautoja.

Tutustu museoon