Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”
350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin markkinointikampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.
Museokortin brändilähettiläskampanjassa etsittiin seikkailijoita toteuttamaan unelmiensa museokierroksia Suomen suvessa. Peräti 350 seikkailusuunnitelman joukosta valittiin kymmenen seikkailua toteutettavaksi. Yhteensä 24 seikkailijan matkassa päästiin kesän mittaan tutustumaan sataan kiehtovaan museokohteeseen – Ahvenanmaalta Inariin.
Matkaan lähti perheitä, pariskuntia, yksin matkustavia sekä kaveruksia. Seikkailijoiden reittisuunnitelmat kattoivat lähes koko Suomen, ja kesän aikana vierailtiin 36 kaupungissa. Kampanjan tavoite oli kertoa kotimaan kätketyistä aarteista, esitellä museoiden sisältöjä eri museokävijöiden silmin ja innostaa näin ihmisiä museokierroksille.
Museokortin seuraajat pääsivät vaikuttamaan kihlaparin Demi Auloksen (kuvassa) ja Jarkko Koskisen yllätysseikkailun etenemiseen äänestämällä vierailtavia museokohteita. Viimeiseksi museokohteeksi valikoitui Mekaanisen musiikin museo Varkaudessa. "Erityisesti taustatyö museoiden ja reittien valinnassa sekä yllätyksenä tullut kryptisyys äänestyksissä oli erinomaista", Aulos kiitteli. |
Kampanjan sisällöt tavoittivat yli puoli miljoonaa suomalaista – seikkailuvideoita katsottiin lähes 7 500 tuntia
"Paikallislehti ja paikallisradio huomioivat seikkailumme, joka nosti Naamakatit paikkakunnalla puheenaiheeksi", Aki Pulkkanen kertoo museoseikkailusta saamastaan palautteesta. Kuvassa lapset Joona ja Anni. |
Seikkailuja seurattiin Museokortin kanavissa kesäkuun lopusta syyskuun alkuun asti niin seikkailuvideoina, postikorttiterveisinä, blogiteksteinä kuin myös taitettuna lehtenä.
Seikkailijoiden sisällöt tavoittivat Facebookin kautta yli puoli miljoonaa suomalaista. Myös Museokortin Museot.fi -verkkosivuilla vierailtiin Seikkailija-kampanjan aikaan lähes puoli miljoonaa kertaa.
Facebookissa julkaistuja seikkailusisältöjä klikattiin, kommentoitiin ja jaettiin sekä niihin reagoitiin yhteensä yli 1,2 miljoonaa kertaa. Eniten suosiota tavoittivat seikkailijoiden tuottamat videojulkaisut, joita katsottiin lähes 7 500 tuntia.
– Kampanja onnistui yli odotusten! Seikkailijoiden tuottama sisältö oli laadukasta ja mukaansatempaavaa ja saimme siitä paljon positiivista palautetta sekä museoilta että asiakkailtamme. Näyttää siltä, että kampanja innosti myös Museokortin omistajia museovierailuihin. Museokortin käyttö kesäkuukausina nousi 55% edelliseen vuoteen verrattuna, Museokortin viestintä- ja markkinointikoordinaattori Marjo Vänttinen iloitsee.
Herrojen kulttuuriretkellä rikottiin luutuneet käsitykset suomalaisen miehen kulttuuriennakkoluuloista. |
24 seikkailijaa, 13 300 kilometriä, 100 museota ja 36 kaupunkia
Yhteensä 24 museoseikkailijaa lähti kartoittamaan kesäisen Suomen museotarjontaa.
Eri puolilla Suomea sijoittuneilla seikkailuilla nähtiin niin pohjoisen eksotiikkaa kuin myös pääkaupungin vilskettä.
Eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen kiersivät Helsingin museoita ratikalla ja lähettivät postikortin jokaisesta museosta. |
Lapin museoseikkailulla Heikki ja Anne Sulander, Kaija Ryytty ja Ulla Viskari-Perttu huuhtoivat kultaa Tankavaarassa ja vierailivat Suomen pohjoisimmassa Museokortti-kohteessa Inarissa. Eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen kiersivät Helsingin museoita ratikkaseikkailullaan.
Kesän seikkailuilla seurattiin myös keltaisessa viitassa länsirannikolla matkustavan perheenäidin Minna Liminkan matkaa, ystävysten Pauli Kososen, Jussi Kylliäisen ja Pauli Johanssonin vuosittaista Herrojen kulttuuriretkeä sekä nuoren perheen Tatja Jukurin ja Aku Pajulan matkaa menneeseen puolivuotiaan Taimi-tyttärensä kanssa.
– Aivan mahtava kokemus, ylitti kaikki odotukset! bussilla Oulusta Poriin matkannut Liminka hehkuttaa museoseikkailua.
Museokortin seuraajat pääsivät myös itse vaikuttamaan kihlaparin Demi Auloksen ja Jarkko Koskisen yllätysseikkailun etenemiseen äänestämällä vierailtavia museokohteita. Pariskunta inspiroitui merimiestatuointeja esittelevästä näyttelystä Ahvenanmaalla ja otti viimeisessä seikkailukohteessaan muistoksi tatuoinnit.
– Kokemus oli lähes täydellinen: hauska aihe, mahtavat toiminnot ja yllätyksiä täynnä. Loistava viikko! Koskinen muistelee kesän seikkailua.
Kesäkasin pdf-lehti. |
Seikkailukesän aikana pääsi hyppäämään mukaan myös keski-ikäisen pariskunnan Tuulevi ja Henrik Aschanin minireilaukselle, jota pääsi seuraamaan heidän tekemästä pdf-lehdestä.
– Täyden kympin kokemus ja reissu! Jo hakeminen oli hauskaa: suunnittelu, ideointi ja lehden tekeminen, Aschanit kertovat.
Yksin matkustava Ida Uotila tutustui seikkailullaan moderniin taiteeseen, kun taas tamperelaiset ystävykset Ella Rantanen ja Iiris Mäntymies kiersivät kahden viikon aikana peräti 30 museota. Isä Aki Pulkkanen ja lapset Anni ja Joona karkottivat seikkailullaan vampyyreita Vapriikissa ja järjestivät juhlat Ateneumissa.
– Museokortti-seikkailun suunnittelu oli hauskaa, sillä Suomi on täynnä mielenkiintoisia museokohteita. Seikkailullamme löysimme hyviä kohteita, joista löytyi elämyksiä isälle ja lapsille, Pulkkanen kertoo.
Tuusulalainen Ida Uotila avasi koko seikkailukesän. |
Kampanja keräsi seuraajilta kiitosta: ”Erilainen ja todella koukuttava”
Museokortti kysyi seuraajiltaan kampanjan onnistumisesta. Ennennäkemätön kampanja koettiin mielenkiintoiseksi ja sille toivotaan jatkoa.
– Kampanja oli huikean hyvä tempaus Museokortilta. Mielenkiintoista, vaihtelevaa ja mukaansatempaavaa sisältöä, eräs vastaajista kuvailee Seikkailija-kampanjaa.
Museokortin seuraajat kertoivat saaneensa hyviä museovinkkejä ja inspiraatiota omiin museokierroksiin.
– Erilainen ja todella koukuttava kampanja. Seurasin seikkailuita sellaisilta paikkakunnilta, joihin olen matkaa suunnittelemassa, kuten Lappiin, kyselyyn vastannut kertoo.
Minna Lininka seikkaili keltaisessa viitassaan Länsirannikolla. |
Kymmenestä erilaisesta seikkailijaseurueesta seuraajat löysivät omat suosikkinsa, minkä vuoksi sisällöt onnistuivat puhuttelemaan eri kohderyhmiä.
Kampanja lisäsi myös tietoa kohteista ja alueista, jotka eivät olleet ennestään tuttuja.
– Oli kiva nähdä erilaisia, ympäri Suomea olevia museokohteita, joita ei välttämättä edes tulisi ajatelleeksi. Kun menee road tripille Suomeen, saa kampanjan seikkailuista vinkkejä, yksi vastaajista kommentoi.
Myös ekologisuus ja kotimaanmatkailun trendi näkyi seuraajien vastauksissa.
– Kaikki lähimatkailua ja lähikulttuuria lisäävä on sekä ilmaston että ihmisten hyvinvoinnin kannalta aivan parasta! kertoo eräs vastanneista.
– Mahtavaa huomata, kuinka paljon lähimatkailu ja museot matkakohteina kiinnostavat ihmisiä, sanoo kampanjaa koordinoinut Vänttinen.
Tamperelainen tehokaksikko Ella Rantanen ja Iiris Mäntymies kiersivät kahdessa viikossa Tampereen, Mäntän, Jyväskylän, Savonlinnan, Lappeenrannan, Kotkan, Porvoon, Helsingin, Hämeenlinnan, Turun, Rauman ja Porin museot. Museoseikkailusta jäi käteen monta uutta kokemusta. |
Kampanjassa esiteltyjen museoiden kesä oli vilkas: “Kampanja toi hyvää mainosta museolle!”
Seikkailija-kampanjan ansiosta sata museota Ahvenanmaalta Inariin sai uudenlaista näkyvyyttä, mukaan lukien museot suurimpien kaupunkien ulkopuolella. Kesän aikana esiteltiin yhteensä 36 kaupungin museoita.
Kampanja keräsi kiitosta seuraajien lisäksi myös museoilta. Monen kampanjassa mukana olleen museon kesän kävijämäärät olivat kasvaneet verrattuna viime kesään.
– Kampanja toi lisää medianäkyvyyttä museolle ja esiin nostetuille näyttelyille. Erityisesti Dracula ja Rupriikki saivat huomiota, Museokeskus Vapriikista kerrotaan.
Tärkeimpänä hyötynä koettiin kuitenkin se, että kampanjan ansiosta museot eri puolilla Suomea saivat paljon näkyvyyttä ja pienemmätkin museot nousivat ihmisten tietouteen.
– Koska meillä on pieni museo ja pienet resurssit, seikkailijoiden tuottamia sisältöjä tullaan kyllä hyödyntämään myöhemminkin, Sodankylässä sijaitsevasta Museo-Galleria Alariestosta kerrotaan.
Myös seikkailijoiden ja seikkailujen monipuolisuus koettiin erityiseksi onnistumiseksi.
– Mahtava konsepti! Hienoa oli se, että seikkailuporukat olivat kaikki omanlaisiaan ja joka porukalla oli myös omanlainen tapa raportoida seikkailua, Jyväskylän yliopiston tiedemuseosta kiitellään.
Aku Pajunen ja Tatja Jukuri lähtivät kesän alussa seikkailuun ennakkoluulottomasti vasta puolivuotiaan Taimi-tyttärensä kanssa. |
Kampanja lukuina:
- Huhtikuussa 2019 alkaneen hakuprosessin aikana vastaanotettiin 350 seikkailusuunnitelmaa
- Museokortti valitsi 10 seikkailua toteutettavaksi
- Matkaan lähti 24 seikkailijaa
- Seikkailijat vierailivat 100 museossa ja 36 kaupungissa
- Kilometrejä kertyi yhteensä yli 13 300
- Kampanja tavoitti yli puoli miljoonaa suomalaista
- Seikkailusisältöihin sitouduttiin yli 1,2 miljoonaa kertaa
- Seikkailuvideoita katsottiin 7 500tuntia