26.6.2023

Kuinka monta museota osuu mökkimatkasi varrelle? Kokeile reittiopasta ja ylläty!

Museokortin reittioppaasta löydät yli 360 pysähdyspaikkaa ympäri Suomen. Testaa reittiopasta ja löydä vaihtoehdot tutuille taukopaikoille! Kuvat: Ella Karttunen, Krista Ylinen.

Löydä uudet pysähdyspaikat ja tee kesän ajomatkoistasi entistä hauskempia! Suuntasitpa mökille, festareille tai muihin kesärientoihin, reittioppaan avulla löydät vaihtoehdot tutuille taukopaikoille ja valtateille. Voit myös suunnitella kesäisen roadtripin tai pyöräilyreissun oppaan avulla.

Museokortin reittiopas on kätevä apuri kesän kotimaan reissuilla. Kun kerrot oppaalle matkasuunnitelmasi, näet kartalta kaikki museot reittisi varrelta. Museot ovat virkistäviä pysähdyspaikkoja pitkille ajomatkoille: jaloittele näyttelyissä, nauti ravintoloiden ja kahviloiden tarjonnasta ja löydä tuliaiset museokaupoista.

Kokeile reittiopasta

Kaipaatko uusia vaihtoehtoja tutuille pysähdyspaikoille?

Reittioppaasta löydät kaikki yli 360 Museokortti-kohdetta ympäri Suomen. Jos kaipaat vaihtelua tuttuihin taukopaikkoihin, reittioppaasta löydät helposti uusia ideoita pysähdyspaikoiksi. Kun kerrot reittioppaalle esimerkiksi mökkimatkasi lähtöpisteen ja määränpään, näet kartalta ajomatkasi ja sen varrella sijaitsevat museot.

Kerro reittioppaalle matkasuunnitelmasi ja näet kaikki museot matkasi varrella. Voit suunnitella reittisi myös useamman paikkakunnan kautta. Kuva: Ella Karttunen

Museot ovat monipuolisia pysähdyspaikkoja kotimaan reissuilla. Näyttelyt tarjoavat hengähdystaukoja pitkien ajomatkojen lomassa. Voit uppoutua taiteeseen, historiaan, tieteeseen tai vaikkapa urheiluun ja tutustua lähemmin eri alueiden tarinoihin.

Museokahvilat ja -ravintolat tarjoavat usein lounasta tai suolaisia ja makeita herkkuja kahvitauoille. Kauppojen valikoimasta löydät paikallisia tuotteita, kuten käyttöesineitä, herkkuja ja designia tai pelejä ajanvietteeksi perheen pienimmille.

Löydä kesä-Suomen ihanimmat taukopaikat! Museokortin reittiopaassa voit tutkia kartalta matkallesi osuvia museoita . Kuva: Ella Karttunen

Aja suorinta reittiä tai löydä yllätyksiä pikkuteiden varrelta

Voit syöttää reittioppaaseen pelkästään matkasi lähtö- ja päätepisteen tai useamman paikkakunnan, joiden kautta haluat reittisi kulkevan. Reittiopas tunnistaa sekä paikkakuntien nimet että tarkemmatkin katuosoitteet. Kartta näyttää haluamasi reitin ja sen varrelle osuvat museot.

Onko edessäsi kiireetön lomamatka? Voit lisätä reittioppaaseen useamman etapin matkallesi ja löytää uusia vaihtoehtoja tutuille reiteille. Kuva: Ella Karttunen.

Löydä vaihtoehdot tutuille reiteille ja pysähdy uusissa paikoissa

Ehtisitkö tänä kesänä matkustaa Helsingistä Savonlinnaan Kotkan, Lappeenrannan ja Parikkalan kautta? Jos kaipaat vaihtoehtoja Nelostielle tai muille valtaväylille, reittioppaan avulla voit suunnitella matkasi myös pienempien teiden kautta.

Jos viihdyt kesäisin pyörän satulassa, reittioppaasta löydät taukopaikat myös pyöräilymatkoillesi. Kuva: Krista Ylinen

Suunnittele kesäinen seikkailu – reittioppaasta löydät satoja elämyksiä kotimaassa

Suomen kesä tarjoaa loputtomasti nähtävää ja kiehtovia yllätyksiä. Jos tulevan lomamatkasi suunnitelmat ovat vielä auki, voit testailla reittioppaalla erilaisia vaihtoehtoja. Tuttujen väylien sijaan voit valita reitillesi paikkakuntia, joissa et ole koskaan vieraillut ja tutkia niiden museotarjontaa kartalta.

Miltä kuulostaisi järvi-Suomen seikkailu Tampereelta Mäntän ja Jyväskylän kautta Lieksaan? Tämän matkan varrella pääset vierailemaan muun muassa suosituissa Serlachius-museoissa, Jyväskylän uudessa Aalto2-museokeskuksessa ja kuvanveistäjä Eva Ryynäsen taiteilijakoti Paaterissa Lieksassa.

Museokortin reittioppaan löydät osoitteesta museot.fi/reittiopas.

Museokortin matkavinkeistä löydät muun muassa Unohtumaton etelänloma kotimaassa -kierroksen, jonka mukana matkaat Hankoon, Raaseporiin, Fiskarsiin, Saloon ja Kemiönsaarelle. Kuva: Marjo Vänttinen.

Vinkkejä idyllisiin lähilomiin ja pitkiin reissuihin kotimaassa

Valmiita reissuideoita kesälomille löydät myös Museokortin matkavinkit -palvelusta, joka on monipuolinen kotimaanmatkojen ideapankki. Matkavinkit kokoavat yhteen kotimaan museot, luontokohteet ja pysähdyspaikat valmiiksi reittiehdotuksiksi.

Yli 30 valmiin kierroksen joukosta löydät seikkailun lumoavaan Lappiin, unohtumattoman etelänloman kotimaassa ja löytöretken sivupolkujen taide-elämyksiin. Kierrokset kulkevat museosta toiseen, ja löydät reittien varrelta myös luontokohteita ja nähtävyyksiä. Museokortilla saat etuja majoituksista ja ravintoloista kierroksillasi.

Katso kaikki matkavinkit

Museokortti on myös kulttuurin ystävän etukortti: saat alennuksia museoista sekä kumppaneiltamme, kuten hotelleista ja ravintoloista. Kuvat: Ella Karttunen, Lottamuseo, Tehtaan hotelli.

Museokortti-eduilla alennuksia majoituksista, kahvitaukojen tarjoiluista ja tuliaisista

Museokortti on kesän paras reissukaveri: saat pääsyn yli 360 museoon ja alennusta museoiden sekä kumppaniemme palveluista. Majoituseduilla yövyt edullisemmin niin mökissä, kaupungin vilinässä kuin maaseudun rauhassakin. Museoista löydät vaihtuvia etuja kahviloiden ja ravintoloiden herkuista sekä museokauppojen valikoimasta. Lisäksi voit kokeilla BookBeat-äänikirjapalvelua 60 päivää maksutta.

Tarjolla on yli 80 etua ympäri Suomen. Kun matkailet kotimaassa tai suunnittelet reissuasi, tarkista aina ajankohtaiset edut osoitteesta museot.fi/edut.

Katso kaikki edut