VIELÄ EHDIT! Jatkokaudet Museokortteihin syystarjouksessa 68 €
OSTA NYT

3.7.2024

Katso graffitiartisti EGSin 5 menovinkkiä kesälle!

EGS on Suomen tunntetuin ja yksi maailman verkostonoituneimmista graffitiartisteista. Hän on myös lasitatiteilija ja kuvataiteilija. Kuva: EGS

Monialainen taiteilija EGS pitää pääkaupunkiseudun museotarjontaa todella hyvänä, mutta aikoo tehdä tänä vuonna museoreissuja myös muihin kaupunkeihin. EGSin oma näyttely Embassy of EGS on esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä 7.6.–25.8.2024.

EGS on kuvataiteilija ja lasitaitelilija sekä Suomen tunnetuin ja yhä aktiivinen graffitimaalari. Yli 30-vuotisen uran aikana taidemaailma on kokenut useita muutoksia, joista yksi koskee nimenomaan graffiteja: niistä on tullut museoissa ja gallerioissa esiteltävää salonkikelpoista taidetta.

– Hyvä taide on aina hyvää taidetta. Se on hieno juttu, ettei graffiteiltakaan ole ainakaan lähtökohtaisesti suljettu pääsyä museoihin tai gallerioihin, mutta teoksilla pitää olla samat taiteen kriteerit kuin muillakin näyttelyihin valittavilla teoksilla.

EGS näkee, että graffiteissa on kyse moniulotteisesta laajempaan kulttuuriin ja elämäntapaan liittyvästä asiasta.

Lue myös: Embassy of EGS -näyttely on esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä 7.6.–25.8.2024. “Toivon, että näyttely herättää ajatuksia”

"Vaarana on, että anarkistinen luonne kuolee”

Kun graffiteja nostetaan esiin museoissa ja gallerioissa, on kiinnostavaa, tutkitaanko teoksia antropologisesti vai taiteen ehdoilla.

Graffitien luonne on vapaa ja anarkistinen. Ne on tehty kaupungilla ilman lupaa, joten siihen liittyy myös kaikki muu ympäröivä kulttuuri. Kun itse maalaan graffiteja, en oikeastaan ajattele tekeväni siinä taidetta vaan graffiteja. Jos taas maalaan kankaalle tai teen veistoksia, niin se on aika kaukana graffiteista, vaikka taustatarinani on siellä.

Kun puhutaan graffiteista museoiden ja taidenäyttelyiden yhteydessä, päästään nopeasti taiteen kriteereihin liittyvän ikuisuuskysymyksen äärelle: Miksi yksi teos on taidetta ja toinen ei?

Graffitien kanssa vaarana on, että museoiden ja gallerioiden seinillä se anarkistinen luonne kuolee. Ostettavissa olevien graffitien katselu on vähän niin kuin katsoisi eläimiä eläintarhassa.

“Museokortti on madaltanut kynnystä käydä museoissa”

Toinen EGSin uran aikana tapahtunut näyttelyihin liittyvä muutos liittyy Museokorttiin: Kun ei tarvitse jokaisen museokäynnin yhteydessä miettiä pääsymaksuja, voi museoissa piipahdella ilman kummempaa suunnitelmaa.

Ensi vuonna 10. juhlavuotta viettävä Museokortti on muuttanut myös EGSin tapaa vierailla näyttelyissä.

– Museokortti on madaltanut kynnystä käydä museoissa. Nyt tulee käytyä paljon ihan spontaanisti, kun kävelee jonkun kiinnostavan oloisen paikan ohi, EGS sanoo.

– Kun on Museokortti, voi hyvin myös mennä katsomaan näyttelystä ensin vain osan ja sitten palata uudestaan. Tykkään todella paljon.

EGS aikoo suunnata esimerkiksi Espoon modernin taiteen museo EMMAn Tschabalala Self: Samasta korttelista -näyttelyyn. Näyttely on esillä 8.5.2024–4.5.2025. Kuva: Tschabalala Self, Keskipäivä 145. kadulla, 2022. Tschabalala Self Studion omistuksessa.

EGSin viisi menovinkkiä

Suomessa on kesällä esillä satoja kiinnostavia näyttelyitä. Näyttelyihin ja museoihin voi tutustua sivustoillamme kartta ja -reittipalvelun avulla, näyttelyhaussa sekä kokoamastamme laajasta kesänäyttelyartikkelista.

Näissä museoissa EGS aikoo vierailla.

1. EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA on vahvojen, taiteen voimasta syntyvien kokemusten ja tilallisten elämysten taidemuseo. EMMA esittelee kotimaista ja kansainvälistä modernismia, nykytaidetta sekä designina.

2. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva

Malva on erikoistunut taide-, muotoilu- ja julistesisältöihin. Museossa järjestetään interaktiivisia ja digitaalisia vaihtuvia näyttelyitä sekä pysyviä näyttelyitä.

3. Sara Hildénin taidemuseo

Tampereella sijaitsevan Sara Hildénin taidemuseon modernin taiteen kokoelma sisältää suomalaista ja ulkomaista taidetta, maalauksia, veistoksia ja grafiikkaa erityisesti 1960- ja 1970-luvun taitteesta. Vaihtuvat näyttelyt keskittyvät kansainväliseen nykytaiteeseen.

4. Siida – Saamelaismuseo ja Luontokeskus

Saamelaismuseo ja luontokeskus Siida sijaitsee Inarin kirkonkylällä. Museon näyttelyt ja tapahtumat toimivat pohjoisen tiennäyttäjinä: ne opastavat kävijöitä ikiaikaiseen ja elävään saamelaiskulttuuriin ja arktiseen luontoon.

5. Aineen taidemuseo

Torniossa sijaitseva Aineen taidemuseo ottaa rohkeasti kantaa nykytaidenäyttelyillään sekä esittelee Aineen Kuvataidesäätiön kokoelmia 1800-luvulta nykypäivään.