22.8.2023

Lapin värikäs maaruska ja loputtomiin jatkuvat maisemat ovat elämys, jotka useimmat haluavat kokea ainakin kerran elämässään. Kultamuseon vierailuun on helppo yhdistää retkeily luonnossa, sillä museo sijaitsee Urho Kekkosen kansallispuiston kupeessa. Kuvat: Krista Ylinen, Susanna Kyllönen

2. Kultamuseo ja Urho Kekkosen Kansallispuisto, Sodankylä

Tämä museo sijaitsee kirjaimellisesti kansallispuiston portilla. Sodankylän Tankavaarassa sijaitseva Kultamuseo kertoo ihmeellisiä tarinoita kullasta. Tutustu Lapin yli 150-vuotiseen kullankaivuun historiaan, tarkastele kullanhuuhdontaan tarvittavia välineitä ulkomuseossa ja kokeile huuhtoa omat hippusi vaskoolilla. Lisäksi museossa on esillä kullan historiaa eri puolilta maailmaa.

Museon vieressä avautuva Urho Kekkosen kansallispuisto on yksi Suomen tunnetuimpia erämaakohteita. Loputtomat retkeilyreitit, avarat tunturimaisemat sekä helposti tavoitettavat kohteet Saariselän läheisyydessä tekevät kansallispuistosta kiinnostavan kohteen monenlaisille retkeilijöille. Retkeilyreiteillä on valinnanvaraa muutaman kilometrin päiväretkistä kymmenien kilometrien mittaiseen vaellukseen.

Kultamuseo on avoinna päivittäin klo 10–17 syyskuun loppuun asti ja 1.10. lähtien ma-pe klo 10–16.

Katso lisää vinkkejä Lapin reissulle: