21.2.2023

Katseen kohteena – taidemaalari Viggo Wallensköld käsittelee töissään erilaisuutta ja yksinäisyyttä

Identiteetti, erilaisuus ja yksinäisyys ovat olleet tärkeitä aiheita koko Viggo Wallensköldin taiteilijauran ajan. Kuva: HAM / Sonja Hyytiäinen

Maalaaminen on Viggo Wallensköldille sekä henkinen että fyysinen välttämättömyys. Hän kuvaa töissään erilaisia identiteettejä, jotka ovat yhdistelmiä eri ikäkausista, sukupuolista, yhteiskuntaluokista tai jopa koneista. Taiteilijahaastattelu on julkaistu MUSEO-lehden numerossa 4/2022.

HAM Helsingin taidemuseossa on esillä Viggo Wallensköld -näyttely, joka luo läpileikkauksen taidemaalarin laajaan tuotantoon. Näyttely kokoaa yli sata taiteilijan teosta eri kokoelmista ja se on esillä 12.3.2023 asti.

Taidemaalari Viggo Wallensköld kertoo hänen urastaan, tämänhetkisistä projekteistaan sekä hänen taiteessaan esiintyvistä henkilöhahmoista MUSEO-lehden haastattelussa.

Viggo Wallensköld lähestyy teoksissaan ihmisen erilaisia puolia ja arvottavaa katseen kohteena olemista. Kuva: HAM / Sonja Hyytiäinen.

1. Miten sinusta tuli taiteilija?

Molemmat vanhempani ovat taiteilijoita. Olen aina purkanut ajatuksiani kuvien ja kirjoitusten välityksellä. Suoraviivaista taiteilijan ammattiin hakeutuminen ei kuitenkaan ollut. Taidekouluun pyrkiminen tuntui pelottavalta, joten hain lukemaan taidehistoriaa Helsingin yliopistoon. Kesätyöpomoni arkkitehti Jussi Pfeifer kannusti minua työskentelemään opintojeni ohella myös yliopiston piirustuslaitoksella ja lopulta uskalsin hakea opiskelemaan päätoimisesti taidetta Kuvataideakatemiaan.

2. Millaista roolia identiteetit näyttelevät taiteessasi?

Identiteetti, erilaisuus ja yksinäisyys ovat olleet hyvin tärkeitä aiheita koko taiteilijaurani ajan. Lähestyn teoksissani ihmisen erilaisia puolia ja arvottavaa katseen kohteena olemista. Muotokuvieni henkilöt esiintyvät henkilökohtaisessa, intiimissä tilassa. Töissäni näkyvät identiteetin sisäiset ristiriidat, rauha ja voimakkaat törmäykset.

3. Miten henkilöhahmosi syntyvät?

HAM Helsingin taidemuseossa on esillä Viggo Wallensköld -näyttely 12.3.2023 asti. Kuva: HAM / Hanna Kukorelli.

Minulla on vilkas mielikuvitus enkä käytä malleja, ellei ole kyse muotokuvatilauksesta. Minulle on luontevinta työskennellä omasta päästäni, muistikuvistani ja mielikuvistani. Piirrän paljon ja aloitan aina kasvoista. Hahmot lähtevät elämään luonnoslehtiöni sivuilta. Kiinnostavimmat luonnokset työstän maalaukseksi värin ja sommitelman keinoin.

4. Kuka on Anatolij D. Mbdrinov?

Hän on luomani henkilöhahmo, kuvitteellinen tiedemies. Sain pedagogisia opintoja suorittaessani päättää itse, miten suoritan puuttuvan opintojakson. Päätin kirjoittaa kirjan ja mielikuvitushahmo mykologista syntyi. Kirjassani esittelin Mbdrinovin tieteelliset tutkimukset yhdistettynä omaan kuvitukseeni. Alun perin kirjaa tehtiin vain kaksi kappaletta, mutta ystävien kiinnostuksen myötä päätin tarjota kirjaa kustantamoihin. Sen jälkeen olen kirjoittanut useamman kirjan tieteilijän tutkimuksista.

5. Minkä parissa työskentelet parhaillaan?

Olen erityisen iloinen HAMissa 12.3.2023 asti esillä olevasta näyttelystäni, jota on suunniteltu pitkään. Näyttely sisältää töitäni viimeisen 20 vuoden ajalta ja esittelee kattavasti eri aiheet ja teemat taiteessani. Näyttelyn on kuratoinut ystäväni ja galleristini Christina Bäcksbacka. Hän tuntee tuotantoni erittäin hyvin. Olen työskennellyt myös ensi keväänä Porvoossa Vanhassa Kappalaisentalossa avautuvan, äitini Heljä Wallensköldin 80-vuotisjuhlanäyttelyn parissa. Kirjoitan ja maalaan päivittäin. Se on minulle sekä henkinen että fyysinen välttämättömyys.

• Viggo-Wentzel Renato-Bogislaus Cathmor-Adlerwalt Wallensköld
  • Syntynyt 1969 Porvoossa
  • Taidemaalari ja kirjailija Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinto (2002)
  • Vuoden nuori taiteilija (2005)
  • Ars Fennica -palkintoehdokas (2021) ja näyttelyn yleisön suosikki (2022)
  • Useita näyttelyitä Suomessa ja ulkomailla mm. Maison Louis Carré, Ranska (2018), Marmoripalatsi, Venäjä (2008–2009), Aineen taidemuseo (2019), Hämeenlinnan taidemuseo (2014)

Kuva: HAM / Sonja Hyytiäinen
Teksti: Kirsti Ruissalo
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 04/2022.