8.12.2022

Lahjaksi elämyksiä, yhteistä aikaa vai apua arjen askareisiin? Katso 10 aineetonta lahjaideaa!

Museokortilla ystäväsi pääsee tutustumaan yli 300 museoon, sekä upeisiin näyttelyihin ja tapahtumiin, joten tekemistä riittää taatusti koko vuodeksi! Kuva: Ella Karttunen.

Aineeton lahja on vastuullinen valinta, joka ei kerrytä turhaa tavaraa. Anna lahjaksi yhteistä aikaa, apua askareisiin tai irtiottoja arjesta. Museokortti puolestaan tuo elämyksiä koko vuodeksi. Katso vinkkimme joululahjoihin, jotka saavat hymyn huulille.

1. Museokortti on vuoden pääsylippu elämysten äärelle.

Museokortin joululahjaksi saava pääsee vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle, joka tuo koettavaa aina seuraavaan jouluun asti. Museokortti on hyvä joululahja kenelle vain, sillä jokainen löytää suosikkinsa yli 350 museon näyttelytarjonnasta. Perinteitä vaalivat voivat sujauttaa kortin sievään lahjakuoreen, mutta digilahjan voi myös ajastaa saapumaan vaikkapa joulusaunan jälkeen.

Anna joululahjaksi yhteinen museoharrastus! Kulttuurin kokeminen seurassa on aina mukavampaa – suunnitelkaa yhdessä tulevaa kulttuurivuotta. Missä museoissa haluaisitte vierailla ja mitä uutuusnäyttelyitä kokea?

JOULUTARJOUS: Museokortteihin nyt kuukausi kaupan päälle (12+1 kk = 13 kk). Museokortit 13 kuukauden voimassaololla verkkokaupastamme ja museoista 31.12.2022 asti. Osta Museokortti-lahja >

2. Tarjoa joululahjaksi apua arkeen

Miten voisit auttaa läheistäsi? Olisiko lastenhoitoapu tarpeen ja oma aika tervetullutta? Voisitko auttaa viherkasvien hoidossa tai ottaisitko lemmikkieläimet hoitoon tarvittaessa? Vai pyöriikö nurkissa liikaa tavaraa, ja ilahtuisiko hän kodin perusteellisesta siivous- ja kierrätysavusta? Askartele kortti, johon kirjoitat, millaista apua lupaat antaa läheisellesi.

3. Laatuaikaa ruoan äärellä

Anna ystävälle, kumppanille tai muulle läheiselle lahjaksi lahjakortti suosikkiravintolaanne. Vaihtoehtoisesti voit kokata oman bravuuriateriasi, ja voitte viettää rauhallisen koti-illan, mikä voi olla mukava pysähtyminen arjen keskellä.

4. Ilahduta kulttuurinystävää – lahjaksi teatteri-ilta, museo-opastus tai keikkaliput ensi vuodelle!

Onko läheisesi kiinnostunut teatterista, oopperasta tai taiteesta? Tai sopisiko lahjapakettiin paremmin liput leffaan tai suosikkibändin keikalle? Onko hän koskaan käynyt katsomassa balettia? Kulttuurilahja sopii loistavasti myös ensikertalaisille! Historiasta tai tieteestä innostunutta voisi esimerkiksi kiinnostaa uusia näkökulmia avaava näyttelyopastus. Vie läheisesi kokemaan kulttuuria kiinnostavaan esitykseen, konserttiin tai museoon!

Kulttuuria kannattaa kokea yhdessä! Käykää porukalla keikalla tai tutustukaa lähiseudun uusiin näyttelyihin. Kuva: Ella Karttunen.

5. Yhteinen aika on kultaakin kalliimpaa

Joululahjassa monelle tärkeintä ei suinkaan ole paketin koko, vaan osoitus välittämisestä. Lupaa lahjaksi yhteistä aikaa tulevalle vuodelle. Lähtekää luontoretkelle lähimetsään, viettäkää hauska lautapeli-ilta tai suunnatkaa museokierrokselle uutuusnäyttelyyn. Ideoita yhteisiin hetkiin löydät vaikkapa Museokortin sivustolta!

6. Lisää aikaa harrastukselle tai uusi yhteinen harrastus

Käykö läheisesi laulutunteilla, kuntosalilla tai harrastaako hän joogaa? Onko hän suoratoistopalveluiden suurkuluttaja, tai äänikirjojen ystävä? Joululahja voi myös olla läheisen harrastuksen jatkaminen. Pidennä kuntosalijäsenyyttä, jatka Museokortin voimassaoloa tai anna lahjakortti harrastustunteihin. Jos harrastuksia ei ole, aloittakaa yhdessä uusi harrastus esimerkiksi kielikurssilla tai museon taidetyöpajassa. Yhteinen harrastus vaikkapa kulttuurin tai liikunnan parissa parantaa hyvinvointia ja lisää yhteistä aikaa läheisen kanssa.

7. Paketoi joululahjaksi uusi taito

Oletko mestari merimiessolmuissa, kansantansseissa tai shakissa? Onko sinulla hallussa huippuruokaresepti? Soitatko kitaraa tai tiedätkö kaiken villasukkien kutomisesta? Tämä lahja voi olla mitä vain, jonka opettelemisesta hän ilahtuisi. Opeta ystävällesi lahjaksi uusi taito tai opetelkaa sellainen yhdessä. Voit jopa järjestää läheisellesi aiheesta ”kurssin”, jossa tapaatte kerran viikossa tai kuukaudessa harjoittelemisen merkeissä. Tai vaihtoehtoisesti voitte molemmat osallistua kiinnostavaan työpajaan! Sellaisia löytyy aika ajoin esimerkiksi Museokortin tapahtumista.

8. Lahjoitus hyväntekeväisyyteen on kaunis aineeton lahja

Monien hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta voi tehdä erilaisia lahjoituksia hädässä oleville. Voit tehdä lahjasta persoonallisemman valitsemalla sopivan kohteen esimerkiksi läheisellesi tärkeiden asioiden mukaisesti. Lahjoittaa voi esimerkiksi koulutarpeita kehitysmaahan tai tukea katastrofirahoitusta sekä ympäristön suojelua. Avustuskohteita löytyy niin kaukaa kuin läheltä, ja lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen tuet apua tarvitsevia sekä ilahdutat läheistäsi aineettomasti.

9. Rentouttava hetki hemmottelun merkeissä

Kukapa ei kaipaisi pientä hemmotteluhetkeä? Anna lahjaksi hartiahieronta tai laittakaa kurkut silmille kuunnelleen rentouttavaa musiikkia. Vaihtoehtoisesti voit antaa lahjakortin kylpylään tai hierontaan.

Irtiotto arjesta voi olla vaikkapa kulttuurikierros kotikaupungissa. Kuva: Ella Karttunen.

10. Aina ei tarvitse lähteä kauas päästäkseen lomalle – anna lahjaksi yhteinen matka kotimaassa

Lähimatka tai miniloma kotimaassa on vaivaton ja vastuullinen tapa kokea uusia elämyksiä. Arjen voi katkaista viikonloppulomalla naapurikaupungissa tai kotikulmien kulttuurikierroksella. Yllätä ystäväsi vaikkapa lähiseudun piilossa olevilla helmillä! Ideoita elämyksellisiin kotimaanmatkoihin löydät Museokortin matkavinkeistä, joka kokoaa yhteen kiinnostavimmat museot, upeat luontokohteet ja tunnelmalliset ravintolat sekä majoitukset ympäri Suomen.