9.5.2021

Elli Toivoniemi: "Taide ja kulttuuri merkitsevät mulle melkein samaa asiaa kuin elämä"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Elokuvatuottaja ja -ohjaaja Elli Toivoniemi kertoo taiteen ja kulttuurin merkitsevän hänelle koko elämää.

Elokuvatuottaja ja -ohjaaja Elli Toivoniemi kuluttaa kulttuuria arjessaan jatkuvasti.

– Taide ja kulttuuri merkitsevät mulle melkein samaa asiaa kuin elämä. Kyllä ne on mulle tärkeimpiä asioita omassa arjessa ja ihmisenä.

Toivoniemelle museokäynnit ovat palaamisia perusasioiden äärelle ja tärkeitä kokemuksia ympäröivästä maailmasta.

– Museoissa on mahdollisuus kommunikoida menneisiin aikoihin ja saada tietoa ihmisyydestä ja maailmasta. Ei vaan informaatiotasolla, vaan myös tunnetasolla. Tuntuu tärkeältä saada yhteyden kokemuksia niihin menneisiin aikoihin, kuin sitten itse tekemällä täällä tuleviin aikoihin. Ja se on mulle tosi tärkeä arvo elämässä.

%HTM%

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.
Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.