30.8.2019

Kulttuurimatkailu kasvuun — keväällä julkistetaan museot, kulttuuri- ja luontokohteet sekä tunnelmalliset pysähdyspaikat yhdistävä palvelu

Kotimaanmatkailu on kasvussa. Kulttuurin ystäville rakennetaan helppo tapa suunnitella lähimatkoja ja löytää kiinnostavimmat sisällöt kotimaasta. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Suomalaiset ovat entistä ympäristötietoisempia. Kulttuurin ystäville rakennetaan helppo tapa suunnitella lähimatkoja ja löytää kiinnostavimmat sisällöt kotimaasta. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa Museokortti-verkostoa hyödyntävää hanketta.

Keväällä 2020 julkaistavan palvelun avulla kotimaanmatkailijan on entistä helpompi suunnitella kulttuurimatkojensa reitit, löytää kätketyt aarteet ja innostua valmiista teemakokonaisuuksista.

Upeiden museokohteiden lisäksi rakentuvaan verkostoon kuuluu laajasti erilaisia elämyksiä, kuten kauniita luontokohteita ja paikallisia erikoisuuksia. Mukavaan matkailuun kuuluvat myös tunnelmalliset majapaikat, kotioloista poikkeavat makuelämykset ja muut matkantekoa siivittävät palvelut.

- Tavoitteemme on löytää kiinnostavimmat elämykset, koota ne kaikki yhdelle helpolle alustalle ja tarjota entistä parempia syitä matkustaa Suomessa, kertoo projektikoordinaattori Susanna Kyllönen.

Museoinnostus rohkaisee myös matkustamiseen kotimaassa

Hankkeen tärkein kohderyhmä ovat Museokortin tähän mennessä hankkineet 260 000 suomalaista, mutta Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella rakennettava palvelu on avoin kaikille käyttäjille.

Museokortin vaikutus kotimaanmatkailuun on merkittävä jo nyt. Lähes neljä viidestä kortin omistajasta kertoo matkustaneensa vuoden sisällä toiselle paikkakunnalle vähintään kerran vieraillakseen museossa.

Kuluvana vuonna tehdään noin kolme miljoonaa Museokortti-käynteihin liittyvää siirtymää. Museokortti-verkostoon kuuluu 300 museota, jotka sijaitsevat Ahvenanmaalta Inariin.

- Palvelun lähtökohdat ovat loistavat, koska se vastaa jo olemassa olevan asiakaskuntamme aitoon tarpeeseen. Heillä on vahva motiivi matkustaa kotimaassa ja innostua tunnelmallisista kohteista, kertoo kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museomatkailu on vahvassa kasvussa. Ennakkotietojen mukaan museokäyntejä tehdään tänä kesänä jopa 70 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

Pelkästään heinäkuussa Museokortilla maksettiin yli 200 000 museokäyntiä eri puolilla Suomea.

Elämyksiä, rauhoittumista ja ympäristöystävällisyyttä etsitään läheltä

Kotimaanmatkailu on trendikästä ja etenkin alle 45-vuotiaiden matkailu Suomessa on kasvussa. Tärkeimpiä syitä siihen ovat kiinnostus paikallisuuteen, ilmastoystävällisyys ja vaivattomuus. Euroopan kaupunkikohteiden sijaan elämyksiä ja leppoisaa mielentilaa etsitään entistä useammin kotimaasta.

Kulttuurimatkailussa on todella merkittävä kasvupotentiaali. Visit Finlandin arvion mukaan suomalaiset kulttuurikohteet tarjoavat kävijöille upeita sisältöjä, mutta onnistuminen matkailumarkkinoilla edellyttää, että ne konseptoidaan helposti käytettäviksi ja markkinoitaviksi kokonaisuuksiksi.

- Keväällä julkaistava palvelumme toteuttaa Visit Finlandin toiveen. Kesälomareittejä suunnitellessa kaipasin itsekin helppoa palvelua, josta mielenkiintoiset poikkeamispaikat ja teemareitit löytyvät kätevästi, kertoo Honkanen.

Auta muita matkailijoita — suosittele parhaita kohteita ja paikkoja

Syksyn kuluessa keräämme kulttuurin ystäviltä suosituksia kiinnostavimmista kohteista ja paikallisista erikoisuuksista. Museokortin 260 000 omistajaa muodostavat yhdessä pohjattoman tietovaraston, jolla on syvällistä asiantuntemusta eri puolilla Suomea sijaitsevista matkailuaarteista.

Kulttuuri- ja luontokohteiden sekä pysähtymispaikkojen lisäksi verkostoon etsitään paikallisia matkailupalveluja, jotka rikastuttavat kulttuurimatkakokemusta ja tarjoavat monipuolista sisältöä.

- Suomi on täynnä erityisen hienoja paikkoja, joista liian harvat tietävät. Auta nyt myös muita matkailijoita löytämään omat suosikkisi, kannustaa projektikoordinaattori Kyllönen.

- Tavoitteemme on auttaa ihmisiä käyttämään kulttuuria.

Kerro suosikkisi vastaamalla kyselyymme!

FAKTA: Kotimaanmatkailun trendit

1. Luontokohteet ja retkeily. Suomalaiset ovat vierailleet ennätysmäärän kansallispuistoissa. Innostus ei ole ainakaan hiipumassa. Pelkkien maisemien ihailun sijaan retkeily kiehtoo yhä useampia.

2. Lähimatkailu ja staycation. Paikallisuus on nyt pop. Huoli ympäristöstä on saanut yhä useamman pohtimaan omaa hiilijalanjälkeään ja tutkimaan matkakohteita lähellä.

3. Rauhoittuminen ja hiljaisuus. Hiljaisuus, puhdas ilma ja koskematon luonto ovat kiehtoneet turisteja jo pitkään. Nyt myös suomalaiset itse alkavat ymmärtää tyhjyyden ja tekemättömyyden taian matkustaessa.

4. Ruoka ja makuelämykset. Lähellä tuotettu ruoka, huolella valitut viinit, suomalaiset maut ja tarinat annosten takana kiinnostavat.

Lähde: matkailuverkosto Suoma ry