13.5.2023

Halosenniemi on kultakauden taiteilijan kansallisromanttinen hirsiateljee – kokonaisuuden kruunaa puutarha!

Halosenniemi on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Sari Tsokkinen

Museokorttilaiset saavat valita Musokortin erikoispalkinnon saajan. Tänä vuonna palkinto jaetaan hurmaavimmalle taiteilijakodille. Esittelemme ehdokkaat yksi kerrallaan: seuraavana vuorossa Halosenniemi! Valitse suosikkisi, äänestä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä Pekka Halosen erämaa-ateljee

Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Idyllisen Tuusulanjärven maisemaan syntyi 1800-luvun lopulla merkittävä taiteilijayhteisö, jonka perintönä alueella on useita ainutlaatuisia vierailukohteita.

Kansallisromantiikan kulta-aikana rakennetut Tuusulanjärven taiteilijakodit pursuavat tarinoita Suomen itsenäisyyttä edeltäneistä kiivaista vuosista sekä tunnettujen taiteilijoiden, kuten Jean Sibeliuksen, Pekka Halosen, Venny Soldan-Brofeldtin, Juhani Ahon sekä Saimi ja Eero Järnefeltin elämästä.

Halosenniemi on yksi Tuusulanjärven taiteilijakodeista, taidemaalari Pekka Halosen kansallisromanttinen, hirsinen koti ja erämaa-ateljee.

Vuonna 1902 valmistunut nykyisin taidemuseona toimiva Halosenniemi kertoo Pekka Halosen taiteesta, hänen elämäntyöstään ja ystävistään. Museon erikoisnäyttelyt esittelevät Pekka Halosen taidetta yhdistäen sitä hänen aikalaistensa ja myöhempien aikakausien tuotantoon.

Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Linnamainen pelkistetty taiteilijakoti syntyi hitaasti, ja se on sisätilojaan myöten upea Pekka Halosen kokonaistaideteos. Rakennuksen arkkitehtuurissa yhdistyy tyylikkäästi perinteinen suomalainen rakentaminen ja eurooppalaisen kansallisromantiikan vaikutteet.

Halosenniemen kokonaisuuteen kuuluu myös Maija ja Pekka Halosen puutarha, joka on palautettu alkuperäisen kaltaiseksi. Taiteilijan luontokäsitystä kunnioittaen koko Halosenniemen alue on lain nojalla rauhoitettu luonnonsuojelualue.

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Halosenniemi sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: