24.3.2023

Serlachius-museo Gösta sijaitsee edesmenneen paperitehtailijan ja taidemesenaatin, Gösta Serlachiuksen järvenrantakartanossa Mäntässä. Raija Orasen teos Iso kertoo faktaa ja fiktiota yhdistelevän tarinan Serlachiuksen elämästä. Kuvat: Olli Huttunen, BookBeat.

Iso

– Raija Oranen

Raija Orasen Iso on faktaa ja fiktiota yhdistelevä romaani Mäntän tunnetusta paperitehtailijasta, Gösta Serlachiuksesta, joka vaikutti merkittävästi myös koko Suomen historiaan. Setänsä aseman Mäntän paperitehtaiden johdossa perinyt Serlachius oli paitsi merkittävä liikemies ja poliittinen vaikuttaja, myös taiteen keräilijä ja mesenaatti.

Serlachius-museo Gösta toimii Gösta Serlachiuksen edustuskodikseen rakennuttamassa järvenrantakartanossa Mäntässä. Vuonna 2014 kartanon yhteyteen valmistui arkkitehtonisesti ainutlaatuinen puupaviljonki, jossa on nähty jo useita merkittäviä nykytaiteen näyttelyitä.

Tutustu museoon