22.3.2023

Riihisaari – Savonlinnan museo esittelee muun muassa kulttuurihistoriaa, luontoa, taidetta ja museolaivoja upeissa maisemissa. Kuva: Timo Seppäläinen.

4. Riihisaari – Savonlinnan museo

Riihisaari – Savonlinnan museo on Savonlinnan kaupungin ylläpitämä museo, jonka kotipaikka on Riihisaari, museosaari Olavinlinnan kansallismaisemassa. Museo on perustettu vuonna 1984 ja sen tallennusvastuualueisiin kuuluvat Saimaan sisävesiliikenne ja saaristolaiselämä. 170-vuotias museorakennus, alunperin kruunun jyvästönä toiminut tiilinen makasiinirakennus, Riihisaari kävi vuosina 2019–21 läpi laajan peruskorjausremontin. Tehty remontti toi museonteknisesti ja puitteiltaan 2020-luvulle, mutta sen myötä käännettiin myös uusi lehti koko museon tarinassa. Riihisaaren museolaivalaiturissa ovat esillä kansainvälisestikin ajateltuna ainutlaatuiset museohöyrylaivat höyrykuunari s/s Salama (1874), matkustajalaiva s/s Savonlinna (1904), tervahöyry s/s Mikko (1914) sekä Suomen vanhin museohöyrylaiva, hinaaja s/s Ahkera (1871).

Riihisaari toimii paitsi museona myös monipuolisena matkailu- ja kulttuurimatkailukohteena, ja sen palveluihin kuuluvat myös Savonlinnan matkailu- ja retkeilyneuvonta sekä Metsähallituksen Saimaan luontokeskus. Savonlinnan museo toimii alueellisena vastuumuseona museotoiminnan edistämistehtävän ja kulttuuriympäristötehtävän osalta Etelä-Savon alueella.

Teksti: Emilia Merisalo
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 01/2023.