29.1.2023

Hauskaa puuhaa näyttelysaleihin ja kotinurkkiin – näillä ohjeilla muunnat museon koko perheen leikkikentäksi

Kaipaako museokierros lasten makuun sopivaa lisäsisältöä? Tuntuuko että upeat taideteokset ja historialliset esineet menevät muksuilla yli hilseen? Kokosimme hauskaa museo-teemaista tekemistä näyttelyiden lisämausteeksi ja koti-iltojen iloksi.

Museopuuhaa museoissa tehtäväksi

Museossa voi myös leikkiä! Museokortti-museoissa on jaossa Museopuuhaa-tehtäväpaperi, jossa on 4 hauskaa tehtävää museokierrokselle ja piirustustehtävä kotiin. Voit myös ladata Museopuuhaa-tehtäväpaperin sähköisenä tästä:

Väribingo

Etsikää museosta värit: sininen, vihreä, keltainen, punainen, valkoinen, musta. Vain yksi väri per teos tai esine. Kun olette löytäneet kaikki värit, hihkaiskaa ”Bingo”! Pelin voi pelata myös erikseen jokaisessa salissa.

Vuorotelkaa museo-oppaina ja metsästäkää salaisia aarteita! Hauskat pelit ja leikit tuovat uutta sisältöä myös entuudestaan tuttuihin museokohteisiin. Kuva: Ella Karttunen.

Sinun vuorosi museo-oppaana

Toimikaa vuorotellen museo-oppaina. Vuorossa oleva opas valitsee haluamansa teoksen tai esineen. Opas kertoo muille mitä teoksessa näkyy tai mikä esine on kyseessä. Teos- tai esinetekstistä voi lukea muille teoksen materiaaleista tai esineen alkuperästä.

Salaisen aarteen metsästys

Valitkaa seurastanne salaisen aarteen omistaja. Aarteen omistaja valitsee hiljaa mielessään yhden tilassa olevan teoksen tai esineen eli salaisen aarteen. Muiden tehtävänä on arvata mikä teos tai esine on kyseessä. Arvaajat saavat vuorotellen kysyä salaisuuden haltijalta kysymyksiä joihin tämä voi vastata "kyllä" tai "ei".

Hullut keksinnöt!

Valitkaa jokainen yksi esine tilasta. Heureka! Olette juuri tehneet uuden keksinnön, jossa yhdistyvät nämä kaikki valitut esineet. Miettikää yhdessä mihin tätä uutta keksintöä voisi käyttää.

Parhaimmillaan museokierros antaa ikimuistoisia hetkiä koko perheelle. Kuva: Ella Karttunen.

Museopuuhaa kotona tehtäväksi

Perusta museo kotiin

Kootkaa näyttely kotoa löytyvistä esineistä, omista taideteoksista tai vanhoista valokuvista. Kutsukaa näyttelyn avajaisiin koko perhe tai videopuhelun avulla myös mummit ja kummit. Toimikaa museo-oppaina ja esitelkää näyttelyn teokset ja esineet.

Jos haluatte hassutella, voitte myös keksiä aivan uudenlaisia mielikuvituksellisia merkityksiä ja tarinoita näyttelyesineillenne.

Aikamatka kotinurkissa

Kuinka monelta eri vuosikymmeneltä peräisin olevaa esinettä onnistutte löytämään kotoa? Miettikää, mitä esineet kertovat aikakaudesta, jolloin ne on valmistettu. Mihin niitä käytetään ja miten ne ovat päätyneet kotiinne?

Teoslaput oman kodin tauluille

Onko kotonanne tauluja tai muita taideteoksia? Askarrelkaa jokaiselle taideteokselle oma teoslappunsa. Selvittäkää teoslappua varten taideteoksen nimi, taiteilijan nimi, valmistusvuosi, teoksessa käytetyt materiaalia. Kirjoittakaa myös pieni kuvaus esimerkiksi siitä, mitä teoksessa tapahtuu tai miksi se on teille kotiin hankittu. Kerätkää teoslaput yhteen kansioon tai kiinnittäkää ne väliaikaisesti seinälle ja pitäkää näyttelyopastus.

Ottakaa mallia suosikkikohteenne näyttelysaleista ja rakentakaa oma museo vaikkapa olohuoneeseen! Kuva: Ella Karttunen.

Opi museossa -sivuston pelit

Opi museossa -sivustolta löytyy lista erilaisista museoiden näyttelyihin liittyvistä peleistä. Kokeilkaa, kuinka pärjäisitte entisaikojen maanviljelijänä muuttuvien säiden armoilla, ajelkaa vanhoissa maisemissa eri aikakausien teillä tai testatkaa taitonne keskuspankin johtajana.

Tutustu myös keräämäämme listaan museoista, jotka tarjoavat lapsiperheille tehtävää ja tekemistä: