13.4.2022

Tutustu pääsiäisperinteisiin tai osallistu pupujahtiin – kokosimme pääsiäisen hauskimmat tapahtumavinkit museoissa!

Museot tarjoavat rutkasti tekemistä pääsiäisen viettoon! Nähtävää riittää monenlaiselle katsojalle.

Pääsiäinen on loistavaa aikaa vierailla museoissa! Kokosimme näyttely- ja tapahtumavinkit kohteisiin, joissa voi tutustua entisaikojen pääsiäisenviettoon, osallistua pupujahtiin, maalailla munia tai ihailla perinteistä juhlakattausta. Tarjolla on tekemistä koko perheelle!

Pääsiäinen tarjoaa museoissa erilaista tekemistä munanmaalauksesta aina juhlavan pääsiäiskattauksen ihastelemiseen asti. Millaisia pääsiäisperinteitä sata vuotta sitten oli? Entä kuinka monta pääsiäispupua löydät ja mikä aarre puutarhaan on piilotettu? Ota Museokortti mukaan ja suuntaa kohti pääsiäisaiheisia museovierailuja!

Venny Soldan-Brofeldt, luonnos kirjaan Jänis. Järvenpään taidemuseo.

Monenlaista tekemistä koko perheelle Talomuseo Glimsissä

Talomuseo Glims, Espoo
10.4.–17.4.

Talomuseo Glims tarjoaa palasen maaseudun rauhaa Espoon keskellä. Lähde aikamatkalle vanhaan espoolaiseen maatilaan ja virittäydy pääsiäisen tunnelmaan koko perheen hauskoissa tapahtumissa.

Löydätkö museoalueelta pääsiäispupuja? Museopuodin oppaalle voi kertoa kuinka monta pääsiäispupua onnistuit löytämään ja saat pienen palkinnon! Museotaloa voi kiertää omatoimisesti 10.4.–17.4. museon aukioloaikoina.

Kiirastorstaina hätyytellään Kiira pois Glimsin pihapiiristä.

Toiminnallinen opastus: Kitis Kiira metsään! >
14.4.2022 (klo 10:00 ja 10:30)

Kiirastorstaina ajetaan paha Kiira pois Glimsin pihapiiristä! Toiminnallisessa opastuksessa selviää, mikä ihme Kiira on ja miten siitä pääsee eroon.

Opastus: Pääsiäisen perinteet >
17.4.2022 (klo 12-12:30)
17.4.2022 (klo 14-14:30)

Espoon Talomuseo Glimsissä pääsee maalaamaan munia!

Pääsiäiseen kuuluu paljon erilaisia perinteitä ja traditioita. Miten pääsiäistä vietettiin ennen ja ovatko jotkut vanhat perinteet edelleen käytössä? Pääsiäisen perinteiden äärelle pääsee opastetulla kierroksella Glimsissä.

Työpaja: Munanmaalaus >
17.4.2022 (klo. 11-13:00)

Glimsin työpajassa pääsee pääsiäisen tunnelmaan munia maalaamalla! Osallistujille on varattu yksi koristeltava muna, niin kauan kuin munia riittää.

Pääsiäisseikkailu lapsille Järvenpäässä

Järvenpään taidemuseo, Järvenpää
17.4.2022 (klo. 10-17:00)

Suuntaa koko perheen kanssa taidemuseolle etsimään puutarhaan kadonnut aarre! Sunnuntaina 17.4. lapset pääsevät koko päivän ajan osallistumaan kiinnostavalle omatoimiselle taideseikkailulle puutarhaan. Vihjeet johdattavat seikkailijat suklaisen aarteen jäljille. Alle 18-vuotiaille on vapaa pääsy museolle ja aikuiset pääsevät mukaan Museokortilla.

Pääsiäisseikkailu lapsille >

Narsissikori ja pääsiäiskortit koristivat kotia vuosisadan vaihteessa. Palanderin talossa pääsee sadan vuoden takaisen pääsiäisen tunnelmaan.

Astu aikamatkalle sadan vuoden takaiseen pääsiäiseen Hämeenlinnassa

Palanderin talo, Hämeenlinna
9.4.-18.4.2022 (klo. 12-16:00)

Kotimuseon autenttisessa interiöörissä pääsee tunnelmoimaan sadan vuoden takaista pääsiäistä. Näyttelyssä tutustutaan pääsiäisen valmisteluun ja viettoon vuosisadan vaihteen kaupunkikodissa. Samalla pääsee kuulemaan pääsiäiseen liittyvistä uskomuksista, tavoista ja perinteistä. Palanderin talossa vieraillaan opastetusti ja kierrokset alkavat puolen tunnin välein, viimeinen klo 15:30.

Lasten lauantai
16.4. (klo. 12-16:00)

Lankalauantaina Palanderin taloon on ilmainen sisäänpääsy ja museossa voi askarrella värikkään pääsiäispupun. Lauantain opastetut kierrokset ovat myös erityisesti lapsille suunnattuja. Suuntaa siis koko perheen kanssa Hämeenlinnaan tunnelmoimaan pääsiäistä!

Palanderin talon pääsiäinen >

Pääsiäisen koristelut ortodoksiseen tapaan

Wolkoffin talomuseo, Lappeenranta

9.4.-17.4.2022 (klo 11-17:00)

Pääsiäisenä Wolkoffin talomuseo koristellaan ortodoksisten perinteiden mukaan.

Pääsiäisenä Wolkoffin talomuseo koristellaan suvun perinteiden mukaan. Pääsiäinen on ortodoksisen kirkkovuoden tärkein juhla ja talomuseossa voi nähdä, miten salin pikkupöydille katettiin pääsiäisherkut, pashat, babat ja kulitsat. Ikonien koristemunat ja kirkossa siunatut pajunoksat pidettiin paikoillaan helatorstaihin asti.

Wolkoffin pääsiäinen >

Tutustu kätilön ammattiin Pääsiäislapsi -näyttelyssä

Haminan kauppiaantalomuseo, Hamina
6.4.-17.4.2022

Pääsiäisviikolla 1800-luvun puolivälissä kuparinpakottajamestari Grönbergin perheeseen odotetaan syntyväksi seitsemättä lasta. Kaikki ei kuitenkaan etene kuten aiemmin. Kauppiaantalomuseon pääsiäistarina kertoo talon entisistä asukkaista ja tutustuttaa siihen, miten ennen vanhaan synnytettiin. Näyttelyssä tulee tutuksi Lovisa Ridderström, joka auttoi maailmaan haminalaislapsia kaupungin kätilönä yli neljän vuosikymmenen ajan.

Pääsiäislapsi >

Pääsiäisen upea juhlakattaus Raumalla

Pääsiäisen juhlakattaus kotimuseon ruokasalissa.

Teresia ja Rafael Lännströmin kotimuseo, Rauma
13.4.-24.4.2022

Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseo jatkaa Lönnströmien ajan perinteitä näyttelyllä, jossa keskiössä on pääsiäisen juhlakattaus museon ruokasalissa. Inspiroidu juhlavasta pääsiäiskattauksesta sunnuntaina 17.4. klo 12–19, sekä sunnuntaina 24.4. klo 12–16.

Pääsiäisen juhlakattaus >

Tutustu kaikkiin tapahtumiin!

Museokortti (74€) on pääsylippu yli 330 museoon ympäri Suomen, Ahvenanmaalta Inariin. Museokortilla koetaan taidetta, tiedettä, historiaa, luontoa, urheilua, musiikkia ja vaikkapa arkkitehtuuria.
Osta Museokortti >