13.12.2020

Poikkeusvuodesta halutaan kiittää kulttuurielämyksillä – Museokortin yritystilaukset vahvassa kasvussa

Museokortin suosio henkilöstölahjana on kasvanut 30 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Koronavuosi näkyy myös työnantajien lahjavalinnoissa henkilöstölle. Joululahjaksi halutaan antaa tänä vuonna työhyvinvointia tukevia lahjoja. Museokorttien yritys- ja yhteisömyynti on kasvanut 30 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Poikkeuksellinen vuosi on vaatinut useiden alojen henkilöstöltä mukautumista muuttuneisiin etätyöolosuhteisiin. Moni työnantaja haluaa nyt palkita työyhteisönsä ja kiittää kuluneesta vuodesta Museokortti-lahjalla.

Museokortteja tilataan vuosittain yritysten henkilöstölahjoiksi monipuolisesti eri aloilta etenkin joulun alla. Tämän vuoden aikana yritystilausten määrä on kasvanut jopa 30 prosenttia.

– Kulttuurielämysten kaipuu on valtava, me kaikki kaipaamme sisältöä ja merkitystä. Etätyösuositukset ovat vieneet työyhteisöjä erilleen ja pakottaneet ihmiset koteihinsa. Ensi vuonna halutaan lähteä myös yhdessä kulttuurimatkalle museoihin, pohtii Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Kulttuurin ja taiteen parissa vietetyn ajan merkitys on korostunut monelle etenkin tänä vuonna, kun kulttuurin kulutus on jäänyt poikkeusolosuhteiden vuoksi aiempaa vähäisemmäksi.

Työntekijät valitsevat myös itse Museokortin käyttäessään kulttuurietujaan. Pelkästään marraskuun aikana lähes 10 000 Museokorttia maksettiin kulttuurieduilla.

Museokortti-lahja henkilöstölle on lupaus tulevasta kulttuurivuodesta. Museoharrastus tuo paitsi mielenkiintoista sisältöä arkeen myös tukee työhyvinvointia. Tutkimusten mukaan kulttuuriharrastuksilla on lukuisia positiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin. Aika kulttuurin parissa voi vähentää muun muassa työstressiä ja suojata uupumukselta.

Museokortti on vuoden mittainen pääsylippu 300 museoon ympäri Suomen. Kortin voi ostaa nyt ja ottaa käyttöön myöhemmin – voimassaolo alkaa vasta ensikäynnistä. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Eniten Museokortti-tilauksia tehneet toimialat:

1. Liitot ja ammattiyhdistykset
  2. Sosiaali- ja terveysala
  3. Opetus- ja koulutusala
  4. Media ja viestintä
  5. Arkkitehtuuri
  6. Teknologia-alan yritykset
  7. Kunta-ala ja valtio
  8. Ravitsemus- ja matkailuala
  9. Finanssiala
  10. Kaupan ala

Museokortti on verovapaa joululahja henkilöstölle eikä lahjakortti kulu ennen käyttöä

Museokortin voi antaa joululahjaksi henkilöstölle tai avainasiakkaille ilman veroseuraamuksia, koska kyseessä ei ole rahaan verrattava etu. Avainasiakkaille annettavien Museokortti-lahjojen arvosta puolet voi vähentää verotuksessa edustuskuluina.

Kortin vuoden voimassaoloaika alkaa ensimmäisestä museokäynnistä, joten lahjat eivät vanhene ennen käyttöä.

– Tänä vuonna joululahjan ajoissa saapumisen voi varmistaa valitsemalla digitoimituksen, jolloin lahjat toimitetaan suoraan lahjansaajien sähköposteihin, Museokortin myyntikoordinaattori Anna Pirvola kertoo.

Yritykset voivat myös painattaa kortteihin yhteisön sloganin tai muun viestin. Näin lahjansaaja kantaa korttia lompakossaan ja lahja muistuttaa antajastaan koko vuoden ajan.

Museokortti on pääsylippu 300 museoon ympäri Suomen. Nähtävää riittää niin taiteen, tieteen, historian, designin, luonnon, musiikin kuin vaikkapa urheilun ystäville, joten se sopii lahjaksi moneen makuun.

Joulutarjouksena kaikkiin Museokortteihin (69 €) lisäkuukausi kaupan päälle (12+1kk). Tarjous on voimassa Museokortti-museoissa ja Museokortin verkkokaupassa 31.12. asti. Yli 10 kpl:n tilaukset myös laskulla.

Lue yritystilauksesta

Museokortteja tilataan yritysten henkilöstölahjoiksi monipuolisesti eri aloilta etenkin joulun alla. Kuva: Ella Karttunen / Museokortt