16.8.2020

Luonto lähellä sydäntä? Nämä näyttelyt herättävät ajatuksia luonnosta

Saamelaismuseo Siidassa näet ivalolaisen luontokuvaaja Pertti Turusen valokuvat Teno-näyttelyssä. Kuva: Pertti Turunen

Millainen suhde sinulla on luontoon? Kiehtooko se kauneudellaan, rauhoittaako se kiireen keskellä, herättääkö se ajatuksia ilmastonmuutoksesta vai kenties kaikkia näitä? Museoiden luontonäyttelyissä pääset tutkimaan omaa luontosuhdettasi sekä löytämään uusia näkökulmia ympäristöön.

Luonto on läsnä myös museoissa. Luonto inspiroi valokuvaajia ja muita taiteilijoita dokumentoimaan luonnonilmiöitä ja muutoksia sekä ottamaan kantaa ja osallistumaan keskusteluun luonnon tilasta.

Tämän päivän luontonäyttelyissä ikuistetaan luonnon ainutkertaisuus sekä pohditaan omaa suhdetta luontoon, ihmisen toiminnan aiheuttamia muutoksia sekä vaikuttamisen keinoja. Katso vinkit tämän hetken vaikuttavimpiin luontonäyttelyihin.

Suomen valokuvataiteen museossa on esillä valokuvaaja Lasse Lecklinin teoksia jäätikön sulamisesta. Kuva: Lasse Lecklin

Miten ihmisen toiminta vaikuttaa maisemaan?

Lasse Lecklin: Crossings | Suomen valokuvataiteen museo, Helsinki | 30.8.2020 asti

Crossings-näyttelyssä esillä ovat Lasse Lecklinin valokuvat, joissa hän dokumentoi ihmisen toiminnan vaikutusta maisemaan. Kuvissa on Euroopan suurin jäätikkö, Islannissa sijaitseva Vatnajökull. Sen jäätikkökielekkeet ovat vetäytyneet poikkeuksellista vauhtia vuodesta 1985 lähtien. Vuoden 2000 jälkeen 15 prosenttia koko jäätiköstä on kadonnut.

Valokuvaaja Leckliniä kiinnostaa, miten luonnon valtavat ja hallitsemattomat prosessit vaikuttavat maisemaan, ja kuinka tämä luonnon muovaustyö sekoittuu ihmisen muotoilemaan ympäristöön.

Koe Mikko Halvarin henkeäsalpaavat kuvat Hannu Hautalan valokuvakeskuksessa. Kuva: Mikko Halvari

Lähde Karhunkierrokselle revontulikuvien matkassa

Aurora Oulanka | Hannu Hautalan Luontokuvakeskus, Kuusamo | 9.9.2020 asti

Suomen suosituimman vaellusreitin, Oulangan kansallispuistossa kiertelevän Karhunkierroksen voi kokea myös valokuvin. Hannu Hautalan Luontokuvakeskuksessa Kuusamossa on esillä ainutlaatuinen Aurora Oulanka -näyttely, jossa koet valokuvaaja Mikko Halvarin revontulikuvia ja virtuaalisen kuvaesityksen. Näyttely esittelee maisemat eri vuodenaikoina revontulien loimutessa.

Poikilo-museoiden Luonnon edestä -näyttely esittelee teoksia Heinon taidesäätiön kokoelmasta, joka on yksi Suomen merkittävimmistä nykytaiteen kokoelmista.

"Mitä voimme tehdä ja mitä meidän tulee tehdä luonnon edestä?"

Luonnon edestä | Poikilo-museot, Kouvolan taidemuseo ja kaupunginmuseo, Kouvola | 30.8.2020 asti

Luonnon edestä -näyttely esittelee erilaisia tapoja kuvata maisemaa ja luontoa nykytaiteen keinoin. Se nostaa esille myös yhä ajankohtaisemmaksi käyvän aiheen – ihmisen monimutkaisen ja ristiriitaisen luontosuhteen.

Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Petri Ala-Maunus, Axel Antas, Elina Brotherus, Ilkka Halso, Markus Rissanen, Kim Simonsson ja Kristiina Uusitalo. Teosten äärellä voimme pohtia, mitä voimme tehdä ja mitä meidän tulee tehdä luonnon edestä?

Tenojoki erottaa Norjan ja Suomen sekä yhdistää saamelaista kansaa joen kahta puolen. Kuva: Pertti Turunen

Koe Euroopan paras lohijoki valokuvissa

Teno | Saamelaismuseo Siida, Inari | 27.9.2020 asti

Ivalolaisen luontokuvaaja Pertti Turusen valokuvat tuovat katsojien eteen Tenon, Euroopan parhaan lohijoen, sen vuodenajat sekä ihmiset suurella virralla. Tenojoki, Saamen virta, on yli 200 kilometriä pitkä. Se alkaa Karigasniemeltä päättyen Norjan puolelle Tenovuonon jylhiin maisemiin, joissa se laskee Jäämeren aaltoihin.

Savonlinan Fotokerhon kuvaajat jakavat luontokokemuksensa valokuvan sekä tarinan muodossa Savonlinnan maakuntamuseo Riihisaaren näyttelyssä.

Uppoudu luontokokemuksiin järviluonnon äärellä

JÄRVIE – Savonlinnan Fotokerho | Savonlinnan maakuntamuseo Riihisaari | 30.8.2020 asti

Savonlinnan Fotokerho sai idean Järvie-näyttelyynsä Suomen Metsämuseo Luston viime vuoden Metsie-näyttelystä, jossa esiteltiin metsäselfieitä. Metsiestä poiketen Järvie-näyttelyn painotus on omakohtaisessa kokemuksessa järviluonnon äärellä, ilman valokuvaajan omakuvaa.

Näyttelyn valokuvat vaihtelevat herkistä luontokuvista ihmisen toimintaan itäsuomalaisen veden äärellä.

Verna Lepikön valokuvien matkassa pääset tutkimaan omaa suhdettasi luontoon.

Pohdinnassa oma luontosuhde, tilapäisyys ja luonnon muutokset

Verna Lepikön valokuvanäyttely Tilapäisiä muutoksia | Kolin luontokeskus Ukko, Lieksa | 31.12.2020 asti

Verna Lepikön valokuvanäyttely Tilapäisiä muutoksia on ensimmäinen Kolin luontokeskus Ukossa esillä oleva nuorten taidenäyttely. Lepikkö kertoo valokuvillaan tarinoita nuorista ja luonnosta.

Lukiolainen innostui jo pienenä tyttönä kuvaamaan, jonka jälkeen tarinat ovat vieneet hänet valokuvauksen maailmaan. Näyttelyllään Lepikkö haluaa herättää jokaisen miettimään omaa luontosuhdettaan, tilapäisyyttään ja luontoon jättämiä muutoksiaan.

Uhattu elämä-näyttely osallistuu keskusteluun luonnon tilasta.

Uhattu elämä – keskustelua luonnon tilasta

Uhattu elämä | Sinebrychoffin taidemuseo, Helsinki | 23.8.2020 asti

Uhattu elämä -näyttelyssä pohditaan luonnonilmiöitä sekä ihmisten suhdetta luontoon ja eläimiin eri aikoina. Esillä on teoksia 1500-luvulta nykypäivään – maalauksia, veistoksia, piirustuksia ja nykytaidetta eri menetelmin.

Taide-elämyksen ohella näyttely osallistuu keskusteluun luonnon tilasta ja ihmisten keinoista vaikuttaa. Esiin nostetaan myös luonnontieteen näkökulmia.

Näyttelyn nykytaiteilijoita ovat mm. Sanna Kannisto, Jarkko Räsänen, Elena Näsänen, Tuula Närhinen ja Viivi Häkkinen. Mukana on lisäksi luonnontieteellistä esineistöä.

Muista myös nämä näyttelyt

Museokortilla 300 kiehtovaa kohdetta – lähde vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle >