12.5.2020

Aki-isän ja koululaisten Annin ja Joonan museoseikkailulla pääsee hyppäämään museoiden kulisseihin!

Lähde kierrokselle museoiden kulisseihin – oppaiksi saat seikkailijat Akin, Annin ja Joonan, jotka johdattavat läpi Runebergin kodin kertomusten ja Schjerfbeckin juhlien

Raahelaiset Aki-isä ja lapset Anni ja Joona lähtivät viime kesänä unelmiensa museokierrokselle. Seikkailullaan kurkattiin museoiden kulisseihin ja palattiin kotiin kymmeniä kertomuksia rikkaampana. Seikkailijat kertovat nyt, mitä seikkailusta jäi käteen. Katso kiinnostavat seikkailuvideot ja lähde hauskalle kierrokselle mukaan!

Museokortin kesäkampanja 2019 esitteli museoseikkailijoiden silmin Museokortti-kohteita ympäri Suomen. 24 seikkailijaa matkasi 13 300 kilometriä, vieraili 100 museossa ja 36 kaupungissa.

Raahen lukion kuvataideopettaja Aki Pulkkanen sekä lapset Anni ja Joona Pulkkanen kertovat seikkailun olleen ikimuistoinen.

– Kesän 2019 museoseikkailusta jäi mahtavat muistot, joihin ollaan palattu porukalla talven mittaan moneen otteeseen, Aki kertoo.

Aki, Anni ja Joona juhlistivat Ateneumilla Suomen kuvataiteen päivää ja taiteilija Helene Schjerfbeckin 157-vuotissyntymäpäivää. Seikkailijat koristelivat synttärikakun ja kutsuivat museokävijöitä laulamaan ja juhlimaan!

Tapahtumarikas seikkailu piti sisällään ainutlaatuisia hetkiä museoissa. Isä ja lapset vierailivat Tampereella Vapriikissa karkottamassa vampyyreja valkosipulilla Dracula-näyttelyssä, järjestivät juhlat Ateneumissa Helene Schjerfbeckin syntymäpäivien kunniaksi sekä leipoivat runebergintorttuja Runebergin kotimuseossa.

Seikkailupäivä Porvoossa alkoi kalaonnen testaamisella, jonka jälkeen Aki-isä ja lapset Anni ja Joona suuntasivat J. L. Runebergin kotiin, joka on Suomen vanhin kotimuseo. Siellä he tutustuivat Suomu suomulta – Suomen kalalajien kauneudesta -näyttelyyn, kuulivat kertomuksia Runebergin elämästä sekä leipoivat runebergintorttuja.

– Vapriikin Dracula-näyttely oli mielessä talvisena leffailtana kauhuklassikkoa katsoessa ja Ateneumissa Schjerfbeckin syntymäpäiväkakkukahveille yllättäen kutsumamme amerikkalaiset turistit ovat lähettäneet vielä talven mittaan useat kiitokset ja kuulumiset. Helmikuussa muisteltiin upeaa museopäivää kesäisessä Porvoossa ja leivottiin kotikeittiössäkin Runebergin torttuja museossa opituin keinoin, Aki Pulkkanen muistelee kesän seikkailua.

Ennen Tampereelle saapumista ja Dracula – Vampyyrit Vapriikissa -näyttelyyn uskaltautumista, Aki, Anni ja Joona kävivät hakemassa tuoreita valkosipuleita suojautuakseen vampyyreilta.

– Vapriikkiin pitää mennä uudestaan. Siellä ei ehditty kaikkialla käydä, ja paljon jäi vielä nähtävää seuraavalle kerralle, Anni kertoo.

Museoissa pääsee oppimaan uutta niin historiasta, tieteestä, taiteesta, luonnosta ja monesta muusta. Myös koululaiset Anni ja Joona oppivat uutta museoseikkailun aikana.

– Yllättävän monta kertaa museoseikkailun kohteissa koetut ja opitut tiedot ovat tulleet vastaan kuudennen ja seitsemännen luokan koulukirjoissa ja oppitunneillakin, Aki kertoo.

Seikkailu museoiden kulisseissa päättyi Maskussa sijaitsevaan Louhisaaren kartanoon, ja sen kiinnostaviin kertomuksiin. Millainen on pirunkamari, ja mistä nimitys tulee? Kulkeeko kartanossa kummitus? Entä mistä ainesosista Louhisaaren juoma valmistetaan? Seikkailijat tutustuvat myös museon kalmilaiseen hyötypuutarhaan ja myrkkypuutarhaan.

Museoseikkailulla saadut Museokortit ovat olleet seikkailijoilla ahkerassa käytössä.

– Loppukesästä kävimme vielä lomailemassa koko perheellä Saimaalla, jonne kulkiessa kortteja vilautettiin niin Kuopion korttelimuseossa, Olavinlinnassa kuin Lappeenrannan taidemuseossakin. Erityisen hienona museokorttikohteena mieleen jäi loppukesän omalla reissulla koko perheelle sopiva Kotkan merimuseo Vellamo, jossa toiminnallinen Monsterit-näyttely viihdytti myös Annin ja Joonan päiväkoti-ikäisiä pikkuveljiä helteisenä kesäpäivänä.

Kiinnostavia museovierailuita ovat olleet myös museo- ja tiedekeskus Luupin kohteet sekä Helsingin kaupunginmuseon ja HAMin Mieliala – Helsinki 1939–1945 -näyttely.

Vaikka museot ovat olleet koronaepidemian leviämisen estämiseksi suljettuna, voi museoissa vierailla myös virtuaalisesti. Aki, Anni ja Joona suosittelevat tutustumaan museoiden digitaalisiin sisältöihin ja lähtemään museokierrokselle kotisohvalta.

– Omalta kotisohvalta voi lähteä vaikka egyptologiksi Kairon pyramidien kupeeseen, sillä hienon virtuaalimuseoseikkailun voi tehdä esimerkiksi Meserank III hautaan Egyptiin. Puutarhahulluna olen myös käynyt katsomassa Kaisaniemen kasvihuoneessa talvisodan pommituksistakin selvinneiden jättiläislumpeiden rehevää kasvua ja ihmetellyt tänä keväänä turisteilta suljetun Keukenhofin tulppaanipuutarhan loistoa, Aki vinkkaa tekemistä korona-arkeen.

Katso kaikki seikkailuvideot >>

Katso lisää museoaiheista tekemistä: