16.5.2019

Vielä ehdit nähdä Amos Rexin suositut näyttelyt – kävimme jututtamassa jonottajia

Amos Rexin näyttelyt, Studio Drift: Elemantal ja Magritte – Elämänviiva, ovat vielä sunnuntaihin asti nähtävissä. Studio Driftin näyttelyn keskiössä on Drifter-teos, joka on ilmassa leijaileva betonikuutio. Magritten teokset puolestaan tarjoilevat surrealismia parhaimmillaan. Kävimme jututtamassa Amos Rexiin jonottavia.

Aurinkoisena aamuna Amos Rexin oven eteen on kerääntynyt paljon jonottajia jo ennen kuin museon ovet ovat edes auenneet. Jonottajat haluavat nähdä Amos Rexin suositut näyttelyt – kun se on vielä mahdollista. Amos Rexin Studio Drift: Elemental ja Magritte – Elämänviiva -näyttelyt sulkevat ovensa tällä viikolla tehden tilaa uudelle näyttelylle. Jos et vielä ole nähnyt näitä näyttelyitä, sunnuntaihin 19.5. asti on aikaa nauttia niiden annista.

"Museoiden kirjo on niin valtava" – Näin Amos Rexiin jonottavat kertovat museoharrastuksestaan

Bussi Raumalta Helsinkiin pysähtyy Amos Rexin eteen, ja museon edusta täyttyy jonottajista. Marja Tuominen, yksi raumalaisista retkiläisistä, kertoo, että he ovat lähteneet 16-hengen porukalla museoreissulle Helsinkiin. Amos Rexin lisäksi he aikovat mennä myös Sinebrychoffin taidemuseoon katsomaan Taivaalliset väri – sinistä ja kultaa -näyttelyn.

– Museoissa parasta on se, että museoiden kirjo on niin valtava. On taidetta, historiaa ja vaikka mitä, kertoo Tuominen.

Musekortin 300 museokohteesta löytyy jokaiselle jotakin: voi sukeltaa taiteiden, tieteen, tekniikan, muotoilun, luonnon, musiikin, arkkitehtuurin ja historian pariin.

Amos Rexin aamujonossa ensimmäisenä seisoo Epp Eelmaa, joka on aloittanut jonottamisen jo kello 10 eli tunti ennen museon aukeamista. Tallinnalainen Eelmaa käy välillä Helsingissä museoissa, ja on nyt tullut katsomaan erityisesti Magritten näyttelyä. Hän on käynyt aiemmin muun muassa Ateneumin taidemuseossa ja EMMA - Espoon modernin taiteen museossa. Eelmaalle museoissa käyminen tarjoaa elämyksiä ja tietoa.

– Käyn museoissa, jotta saan tietoa uusista asioista ja näen asioita, joista olen kuullut tai lukenut, kertoo Eelmaa.

Joukko yläasteikäisiä nuoriakin on jonottamassa Amos Rexiin. He ovat saaneet koulutehtäväkseen käydä vapaavalintaisessa museossa.

– Amos Rex vaikutti kaikista kiinnostavimmalta, kertoo Milana Högström, yksi yläastelaisista, museovalinnastaan.

Nuoret ovat jo nähneet kuvia leijuvasta betonikuutiosta. He kertovatkin, että nimenomaan kuvat usein herättävät kiinnostuksen mennä museoon.

– Amos Rexistä saa hienoja Instagram-kuvia, kertoo 9. luokkalainen Wilma Westerling, kun häneltä kysytään, millä perustein hän valitsi Amos Rexin museokohteekseen.

Jonosta löytyy myös Museokortin aktiivisia käyttäjiä. Eräs jonottaja kertoo, että hän on käyttänyt Museokorttia sen alkuajoista lähtien eli neljä vuotta. Toinen jonottaja on ollut museokorttilainen kolme vuotta ja käy säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa museossa.

– Museoharrastus antaa paljon iloa – näyttelyt mahdollistavat mielen avautumisen, kuvailee eräs jonottajista.

Vielä muutama päivä aikaa kokea leijuva betonikuutio ja suuren surrealistin teoksia

Kuva: Ella Karttunen

Amos Rexissä pääset näkemään amsterdamilaisen taiteilijakollektiivi Studio Driftin teoksia, joita esitellään ensimmäistä kertaa Pohjois-Euroopassa. Lonneke Gordijnin ja Ralph Nautan vuonna 2007 perustama Studio Drift käyttää teoksissaan useita tekniikoita liikkuen vaivattomasti taiteen ja teknologian rajapinnoilla.

Studio Driftin Elemental-näyttely sisältää elokuvaa, kuvanveistoa ja installaatiota. Taiteilijakollektiivi tarkastelee näyttelyssään yksittäisiä kokonaisuuksia, jotka kiinnittyvät laajempaan kontekstiin. Hiukkanen on yksinään merkityksetön, mutta se saa merkityksen osana jotain suurempaa, monimutkaisempaa järjestelmää.

Näyttelyn keskeinen teos Drifter, eli ilmassa leijaileva betonikuutio, on herättänyt keskustelua, ihmettelyä ja ihastelua. Drifter on utooppinen visio, jossa betoninen monoliitti leijailee ääneti kohti tuntematonta määränpäätä. Teoksen merkittävä innoittaja on Thomas Moren klassikkoteos Utopia (1516).

Kappaleet ovat suuria, raskaita ja jäykkiä maassa ollessaan. Ilmassa leijuessaan ne vaikuttavat puolestaan luonnollisilta, vapautuvat painovoimasta ja kykenevät liikkumaan kuten kaikki elolliset olennot. Näin Difter symboloi inhimillisiä järjestelmiä.

Amos Rexissä on esillä myös Elämänviiva-näyttely (8.2.2019–19.5.2019), joka esittelee ensimmäistä kertaa Suomessa belgialaisen surrealistisen taidemaalari René Magritten (1898–1967) tuotantoa. Surrealismin johtohahmona pidetty Magritte on erityisesti tunnettu teoksistaan, joissa arkinen todellisuus käännetään päälaelleen: omena valtaa kokonaisen huoneen, ja nenä kääntyy piipuksi.

Esillä olevat teokset avaavat monipuolisesti Magritten työskentelyn kehitystä eri aikakausilla. Näyttelyssä pääset matkalle taiteilijan vaiherikkaan uran läpi alkaen surrealismin esiasteista.

Seuraavaksi Amos Rexissä aukeaa Ars Fennica 2019 -näyttely, joka esittelee pohjoismaista nykytaidetta

Petri Ala-Maunus, Vaara-Suomi (Fells After the Fall Fjäll och fördärv), 2017.

Kun Amos Rex avaa taas ovensa 19.6., esillä on ajankohtaista pohjoismaista nykytaidetta. Kyseessä on Suomen merkittävimmän kuvataidepalkinnon Ars Fennican ehdokasnäyttely. Ehdokkaat vuoden 2019 Ars Fennica -palkinnon saajiksi ovat Petri Ala-Maunus, Miriam Bäckström, Ragnar Kjartansson, Aurora Reinhard sekä Egill Sæbjörnsson.

Ars Fennica -palkinnon myönnetään kuvataiteilijalle tunnustuksena korkeatasoisesta ja persoonallisesta taiteellisesta työstä. Sen myöntää vuonna 1990 perustettu Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö Ars Fennica.

Tutustu Studio Drift: Elemental ja Magritte – Elämänviiva -näyttelyihin!