BLACK WEEK: Museokortti nyt vain 67 € (norm. 79 €). Osta itselle tai lahjaksi! Hyödynnä tarjous

11.8.2022

Kurkista Malvan kulissien taakse – Piiloleikki-näyttely koottiin uuteen museoon

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan ensimmäinen kansainvälinen näyttely on hollantilaistaiteilija Maarten Baasin Piilokeikki. Kuvat: Annika Rauhala.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva aukesi yleisölle huhtikuun lopussa. Ensimmäinen kansainvälinen näyttely on hollantilaistaiteilija Maarten Baasin Piiloleikki. Artikkelissa käsitellään näyttelyn kokoamista amanuenssin, taiteilijan ja AV-mestarin näkökulmasta. Juttu on julkaistu vuoden toisessa MUSEO-lehdessä 2/2022.

Huhtikuussa ovensa avannut Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva sijaitsee Malskin panimokiinteistössä aivan Lahden keskustassa. Uudessa museossa nähdään taidetta, julisteita ja muotoilua kolmen näyttelyn voimin. Esillä on niin kansainvälistä kuin kotimaistakin osaamista.

Paula Korte, amanuenssi: “En olisi ikinä uskonut, että pääsen joskus tekemään kotikaupungissani jotain näin vaikuttavaa.”

”Olen työskennellyt Malvassa 2,5 vuotta. Sen ajan olemme suunnitelleet ja luoneet uutta museota intensiivisesti. Malva on suuri museo, jossa esitellään muotoilua ja visuaalisia taiteita. Ensimmäinen kansainvälinen näyttely, Maarten Baasin Piiloleikki, on ihanasti sekoitus molempia. Lopullinen päätös siitä, että Piiloleikki tulee Malvaan, tehtiin viime syksynä. Aloitin työn näyttelyn parissa silloin ja olen edelleen tiukasti kiinni projektissa.


Työnkuvani on monipuolinen ja kansainvälisen projektin aikataulutus on vaatinut paljon ennakointia, kertoo amanuenssi Paula Korte. Kuva: Annika Rauhala.

Olen amanuenssi, projektin vetäjä ja kuraattori. Aloitin keskustelemalla teosvalinnoista Mark Wilsonin kanssa. Hän on näyttelyn aiemmin tuottaneen, taiteilijan kotimaassa Hollannissa sijaitsevan, Groninger Museumin kuraattori. Kun meillä oli alustava teoslistaus, aloitimme keskustelun teoksista taiteilijan kanssa. Malvassa nähdään paljolti samat teokset kuin Hide & Seek -näyttelyssä, joka oli esillä Hollannin jälkeen myös Belgiassa ja Israelissa. Malvaan tuli lisäksi kaksi tuoretta videoteosta ja yksi veistospari.

Projektin vetäjänä suunnittelin aikataulutuksen, eli sen mitä tehtiin missäkin järjestyksessä, jotta näyttely valmistui avajaisiin. Amanuenssina järjestin ensimmäistä kertaa urallani kansainvälisen teoskuljetuksen. Samalla tämä oli ensimmäinen kerta, kun Malvaan saapui suuri teoskuljetus. Onneksi lastauslaituri toimi hyvin.

Sitä, miten teokset sijoitettiin Malvaan, suunniteltiin taiteilija Baasin ja kuraattori Wilsonin kanssa. Keskustelimme videoyhteyden kautta, kuvien ja pohjapiirrosten avulla. Onneksi korona-aika oli jo opettanut etätyöskentelyn tavat, ja keskustelimme Teamsin tai Zoomin välityksellä. Meillä on käytössä digitaaliset työtilat, joissa voimme jakaa suunnittelussa tarvittavaa materiaalia helposti.


Lahden taidemuseosta ja Julistemuseosta yhdistetty Malva avasi ovensa uusissa tiloissa vanhassa tehdaskiinteistössä 29. huhtikuuta. Kuva: Lassi Häkkinen / Malva.

Museon teknisen tiimin ihmiset ovat läheisimpiä työkavereitani. Ratkoimme yhdessä, miten näyttely toteutetaan fyysisesti. Korona hidasti työtä. Materiaalitoimituksissa oli haasteita, koska maailmaa vaivaa komponenttipula. Ennakoimme tilauksia merkittävästi. Silti on pitänyt jännittää, saapuuko kaikki ajallaan.

Opiskelin Helsingin yliopistossa estetiikkaa ja sain ensimmäiset kokemukseni sisältötyöstä harjoittelujen kautta. Olen kotoisin Lahdesta, enkä olisi ikinä uskonut, että pääsen joskus tekemään kotikaupungissani jotain näin vaikuttavaa. Piiloleikki on yksi kolmesta Malvassa avautuneesta näyttelystä. Tässä vasta totutellaan uusiin tiloihin sekä luodaan toimivia käytäntöjä.


Paula Korte kertoo oppineensa, miten pitkää ja useita ihmisiä koskevaa näyttelyprosessia kannattaa viedä eteenpäin. Kuva: Annika Rauhala.

On aina inspiroivaa toimia taiteilijoiden kanssa ja keskustella siitä, mitä he haluavat taiteellaan sanoa. Olen puhunut Maarten Baasin kanssa tiiviisti Piiloleikki-kokonaisuudesta. Yksi hänen tuoreista videoteoksistaan on nimeltään Second Nature. Siihen kerättiin videoklippejä virtaavasta vedestä myös Suomesta. Teos käsittelee sitä, mitä tapahtuu, kun luontokokemukset siirtyvät enenevässä määrin laitteiden näytöille.

Piiloleikki on suurin näyttelyprojekti, jonka olen vetänyt. Opin paljon siitä, miten näin pitkää ja montaa ihmistä koskevaa projektia kannattaa viedä eteenpäin. Toivon näyttelyn kävijöille hauskoja, ilahduttavia ja elähdyttäviä kokemuksia. Toivon heidän löytävän uusia näkökulmia ja lähtevän näyttelystä hyvillä mielin. Luotan siihen, että näin käy, sillä Maarten Baasin maailma on valloittava.”

Maarten Baas, taiteilija: “Haluan ravistella museon kävijöiden ajatuksia sekä rajoja muotoilun ja taiteen välillä.”

”Piiloleikki on retrospektiivinen näyttely. Esillä on valikoima teoksistani urani alusta tähän päivään saakka. Voin siis sanoa, että aloitin työskentelyn näyttelyä varten 20 vuotta sitten. Retrospektiivisen näyttelyn tekeminen oli inspiroivaa. Usein teen vain sitä, mitä kullakin hetkellä pitää tehdä. En juurikaan katso taaksepäin, vaan ennemminkin eteenpäin. Nyt katsoin taakse ja yllätyin. Olen tehnyt tähän mennessä paljon asioita, mistä voin olla onnellinen.

Parin viime vuoden aikana olen käsitellyt työssäni sosiaalisen median vaikutuksia. Koemme todellisuuden, kuten luonnon, yhä useammin näytön kautta. Yksi uusista töistäni on Second Nature. Olen rakentanut televisionäytöistä vesiputouksen. Joka näytöllä on video vesiputouksesta jostain päin maailmaa. Pyysin seuraajiani sosiaalisessa mediassa osallistumaan.Valmistuin vuonna 2002 Design Academystä Eindhovenista, Hollannista. Lopputyöni Smoke oli menestys maailmanlaajuisesti. Myös Malvassa on nähtävillä huonekaluja, jotka on ensin poltettu ja sen jälkeen palautettu käyttötarkoitukseensa.


Piiloleikki-näyttely on ensimmäinen retrospektiivinen katsaus Maarten Baasin uraan. Taiteilija tunnetaan yllättävistä ja leikkisistä teoksistaan. Kuva: Kenton Thatcher / Malva.

Löysin myös Malvan kautta ihmisiä, jotka lähettivät videoita. Työllä teoksen parissa ei oikeastaan ole alkua eikä loppua; työ on jatkuva prosessi. Mikäli teos on esillä Malvan jälkeen jossain toisessa museossa, jatkan sitä. Olen oppinut paljon tekniikasta, jota videoiden parissa työskenneltäessä tarvitaan.

Minulla on Hollannissa 15 henkilön tiimi sekä varasto, jossa teemme fyysiset työt. Toisinaan teemme uusia kokeiluja, välillä tuotamme uudelleen olemassa olevia teoksia. Samalla kun työskentelimme Malvan Piiloleikki-näyttelyä varten, työskentelimme esimerkiksi erään rakennuksen parissa Hollannissa.

Toteutimme Hide & Seek -näyttelyn vuonna 2017 hollantilaisen Groninger Museumin kanssa. Malvan näyttelyä varten tein yhteistyötä molempien museoiden kuraattoreiden kanssa. Keskustelimme saatavilla olevista teoksista ja valitsimme ne, jotka sopivat näyttelyyn. Second Nature ei ole ollut aiemmin museossa, vaan se nähdään Malvassa ensimmäistä kertaa. Päätimme yhdessä, mihin mikäkin teos sijoitetaan.

Teokseni ovat monipuolisia kokonaisuuksia, eikä niiden välillä ole selkeää linjaa. On mukavaa, että niitä on sijoitettu Malvassa erillisiin huoneisiin ja niin, että ihmiset voivat kierrellä näyttelyä valitsemassaan järjestyksessä. Piiloleikki-näyttelyn rakentaminen oli haastavaa. Jotkut teokset ovat painavia. Jotkut puolestaan ovat monimutkaisia asentaa, koska niihin kuuluu paljon videoita tai erilaisia tekniikoita, jotka pitää yhdistää. Yksi tiimeistäni oli auttamassa näyttelyn rakentamisessa Malvassa.

Toivon, että museokävijät tekevät näyttelyssä omia tulkintojaan, näkevät omanlaisiaan tarinoita ja ovat avoimia näkemälleen. Haluan ravistella museon kävijöiden ajatuksia sekä rajoja muotoilun ja taiteen välillä. Välillä museovieraasta saattaa tuntua, että hän hahmottaa näyttelyssä jonkin teemaan, mutta sitten vastaan tulee jotain, joka on ristiriitaista. Yhteistyö uuden museon kanssa on aina seikkailu. Se, mitä teokset antavat minulle itselleni, riippuu ajasta, jota elämme ja kontekstista, johon teokset on asetettu. Olin itsekin utelias näkemään näyttelyn Malvassa.”


AV-mestari Atte Kautto teki ennen näyttelyn avautumista viimeisen tarkistuksen ja varmisti, että jokainen johto on kiinni, ja että kaikki toimii. Kuva: Annika Rauhala.

Atte Kautto, AV-mestari: “Uudessa museossa työskenteleminen on antoisaa.”

”Kun näyttelyä rakennettiin uuteen museoon, piti miettiä esimerkiksi, mistä sähköt vedetään. Kaikkia pistorasioita ei vielä muistanut tai edes tiennyt. Piiloleikki-näyttely on uusi kokemus, mutta niin ovat myös museon tilat. Näyttelyä rakentaessani opiskelin molempia.

Olen Lahden museoiden AV-mestari. Piiloleikki-näyttelyprojektissa vastaan osaltani audiovisuaalisista ratkaisuista. Maarten Baasin studiolta tuli ohjeet ja tekniikka teosten rakentamista varten. Malvassa suunnittelimme, miten teokset saadaan sovitettua meidän tiloihin parhaalla mahdollisella tavalla.

Näyttelyssä on teos nimeltä I think therefore I was. Seinällä on sata näyttöä, joissa kaikissa ihmiset toteavat vain, että minä ajattelen. Teos on aikamoinen mediavyörytys. Se, että kaikki näytöt pysyvät käynnissä ongelmitta, vaati todella paljon pähkäilyä ja testaamista. Näytöt tuottavat lämpöä, joten minun piti miettiä myös, miten näyttelytilan lämmöt pysyvät kurissa. Kun minulle tuli kysymyksiä, olin yhteydessä amanuenssiin Malvassa, Baasin studion tai Groninger Museumin väkeen.

Suunnittelija Elias Outakivi ja näyttelymestari Samu Jokinen tekevät kanssani audiovisuaalisia ratkaisuja Malvassa. Uudessa museossa työskenteleminen on antoisaa. Ratkaisuja on saanut rakentaa alusta asti ilman ajatuksia siitä, että pitäisi tehdä, kuten ennenkin. Olen oppinut uusia tapoja ajatella työtäni. Piiloleikki-näyttelyä rakennettaessa piti suunnitella myös, mitä ongelmatilanteissa tehdään.

Olen työskennellyt museoiden AV-mestarina 1,5 vuotta. AV-tekniikan, äänen ja kuvan kanssa työskentelyn opin televisiotyössä. Olen yhdeltä ammatiltani tv-kuvaaja. Show must go on -asenteeni on vahva ja se on tullut tv-maailmasta. Pidän isosta ja näyttävästä, ja Piiloleikki on juuri sellaista.

Minua inspiroi se, että näyttelyssä on paljon kuvaa, ääntä ja isoja elementtejä. Samat asiat tekivät työstäni haastavaa. Kun seinälle kiinnitetään sata näyttöä, niiden pitää olla keskenään tarkasti tietyissä paikoissa. Asentaminen ei ollut helppoa.

Näen Maarten Baasin teoksissa myös syvällisiä ja vakavia asioita, kuten luonnon katoaminen ja ajan rajallisuus. I think therefore I was -teoksesta tulee mieleen ihmisen halu ilmaista omia mielipiteitä. Toisinaan olisi hyvä kysyä toiselta, miltä hänestä tuntuu.

Pyrimme luomaan näyttelystä ympäristön, jossa museon kävijä viihtyy ja saa kokea asioita rauhassa. Tehtäväni on huolehtia, että tekniikka on kunnossa ja sopivaa asiakkaille. Tekniikan, joka on suoraan yhteydessä aisteihin – näköön, kuuloon, hajuun tai tuntoon – pitää olla huippuluokkaa. Muuten kokemus museossa saattaa olla ikävä.”


Vieraile Museokortilla Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa!

Kuva: Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva.

Teksti: Hanna Hirvonen
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 02/2022. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.



Kerro tästä myös ystävillesi!

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • WhatsApp