25.9.2019

Kirjailija Anni Kytömäki antoi näyttelysuositukset syksyyn.

Anni Kytömäen vinkit syksyyn – nämä näyttelyt kannattaa nähdä!

Kirjailija Anni Kytömäki tunnetaan luontoaiheiden vahvasta kuvauksesta. Kytömäki on saanut romaaneistaan useita palkintoja ja ollut myös Finlandia-ehdokkaana. Lue Kytömäen näyttelysuositukset syksyyn! Juttu on julkaistu uusimmassa Museo-lehdessä.

Eero Järnefelt, Kolilta.

Kotimaan kasvot

Hämeenlinnan taidemuseo (5.12.2018–16.2.2020)

Ihminen on kautta aikojen kavunnut korkealle paikalle havainnoimaan säätä ja hankkimaan tietoa paikallisesta luonnosta. Käytännöllisten elementtien lisäksi maisemaan kätkeytyy piilomerkityksiä. Kun taiteilija kuvaa maisemaa, hän samalla usein kommentoi vaikkapa maan ja sen kansalaisten olemusta. Käsitys suomalaisesta ihannemaisemasta syntyi 1800-luvulla, kun kuvataiteilijat innostuivat lähtemään syrjäseuduille maalaamaan kotimaan luontoa ja ihmistä, tai käsitystään niistä. Näyttelyssä muun muassa R. W. Ekman, Eero Järnefelt ja Elin Danielson-Gambogi johdattavat katsojan metsiin, järville ja vanhoille viljelymaille.

Kotimaan kasvot (5.12.2018–16.2.2020)

Hiihtäjiä Pallastunturilla vuonna 1938.

Arktisia unelmia

Saamelaismuseo Siida, Inari

Lappi väreilee kotimaanmatkailijoiden haaveissa vuosikymmenestä toiseen. Näyttely valottaa pohjoiseen suuntaavan matkailun historiaa 1930–50-luvuilla erityisesti hotellien ja majatalojen kautta – näyttely onkin Arkkitehtuurimuseon tuotantoa. On kiinnostavaa tarkastella nykyajasta tutun matkailuilmiön taustoja ja sitä, mikä muuttuu ja mikä säilyy. Esimerkiksi laskettelijat ovat suunnanneet tunturiin jo kauan, mutta aiemmin laelle tarvottiin omin jaloin.

Arktisia unelmia 17.4.–27.10.2019

Suomen kansallispuu koivu on aina herättänyt tunteita.

Suhisevat koivut

Suomen metsämuseo Lusto, Savonlinna (Punkaharju)

Suomen kansallispuu koivu on aina herättänyt tunteita. Lauluissa ja runoissa koivua ylistetään, mutta metsätaloudessa koivua menneinä vuosikymmeninä vihattiin. Tasavälein istutettu koivikko edustaa joillekin kauneinta suomalaista metsää, toisille puupeltoa. Luston näyttelyssä unkarilainen valokuvaaja József Timár esittelee oman näkemyksensä koivusta. Valokuvien lisäksi näyttelyssä on runoja suomalaisilta kirjailijoilta, joita Timárin valokuvat ovat innoittaneet. Näyttely perustuu vuonna 2014 julkaistuun Suhisevat koivut -kirjaan.

Suhisevat koivut 16.9.2019–12.1.2020

Satumetsä.

Satumetsä

Pohjois-Karjalan museo, Joensuu

Metsä on usein kauneimmillaan syyshämäränä, sateisena päivänä, mutta jos sää vaikuttaa liian haastavalta perheen pienimmille, Joensuussa metsän löytää myös sisätiloista. Pohjois-Karjalan museoon rakennetussa metsässä retkeilijä oppii vaikkapa sen, mikä on pyhä puu, mitkä kasvit ja eläimet olivat entisajan ihmisille tärkeitä ja millaisia olivat nykypäivän metsistä jo kadonneet haltiat ja maahiset.

Satumetsä 26.9.2019–12.1.2020

Hugo Simberg, Kevätilta jäänlähdön aikaan.

Taiteilijoiden Ruovesi

Ateneumin taidemuseo, Helsinki

Ruovesi, vanha mahtipitäjä, on kiehtonut taiteilijoita pitkään. Ateneumin näyttelyssä esitellään Ruovedellä oleskelleiden kuvataiteilijoiden teoksia 1850–1980-luvuilta. Taiteilijoita ovat inspiroineet toisaalta jylhät maisemat, toisaalta pienipiirteinen maalaiskulttuuri. Jotkut taiteilijat, kuten Ellen Thesleff ja Akseli Gallen-Kallela, viettivät Ruovedellä pitkiäkin aikoja. Luonto vaikutti taiteilijoiden teoksiin ja innosti ainakin Gallen-Kallelan myös luonnonsuojelutoimintaan: kerrotaan hänen ostaneen ateljeensa lähimetsistä ikihonkia, jotta niitä ei kaadettaisi.

Taiteilijoiden Ruovesi 15.11.2019–26.1.2020

Anni Kytömäki on koulutukseltaan luontokartoittaja. Hän on työskennellyt kansalaisjärjestöissä ja muusikkona.

Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 03/2019. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.

Museo-lehden tarjous museokorttilaisille: Tilaa Museo-lehti ja saat edellisen numeron kaupan päälle tarjouskoodilla MKortti.

Tilaa Museo-lehti tästä!