Lataa uusi Museokortti-sovellus! Vanha sovellus on poistunut käytöstä. Lue lisää

4.10.2024

Tutustu Varsinais-Suomen monipuoliseen museotarjontaan. Wahlbergin Museotalo Uudessakaupungissa on ihastuttava vierailukohde. Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Koe kauniita kartanoita, nykytaidetta, veistoksia ja elektroniikkaa Varsinais-Suomessa!

Turun kohteiden lisäksi Museokortilla voi vierailla 43 kohteessa Varsinais-Suomessa. Lyhyen matkan päässä sijaitsee monia kiinnostavia kohteita, joihin kannattaa poiketa. Taidetta voi kokea esimerkiksi Salon taidemuseo Veturitallin vaihtuvissa näyttelyissä. Samalla vierailulla kannattaa poiketa myös Nokian tarinan kertovaan Salon elektroniikkamuseoon.

Alueella sijaitsee monia historiallisia rakennuksia, jotka esittelevät mennyttä elämää. Naantalissa sijaitsee Casa Haartmanin taiteilijakoti. Taiteilija ja kulttuurivaikuttaja Axel Haartmanin ja hänen vaimonsa Hedvigin kodin hillitty ulkokuori kätkee sisälleen koristeellisen sisustuksen sekä taideaarteita, kuten Helene Schjerfbeckin teoksia.

Wahlbergin museotalo Uudessakaupungissa on merenkulun menestysvuosista kertova tupakkatehtailijan porvariskoti. Hyvä vierailukohde on myös Amos Anderssonin komea kesäpaikka Söderlångvikin kartano Kemiönsaarella. Kartano on avoinna vain kesäkaudella, mutta Lux Söderlångvik -tapahtuma tuo valoa marraskuuhun 23.11-18.12.2024.

Loimaalla sijaitseva Suomen maatalousmuseo Sarka on pienten museokävijöiden suosikkikohde, jossa pääsee tutusumaan maanviljelijöiden työkoneisiin ja kesäisin silittämään eläimiä. Loimaalla sijaistsee myös vain kesäisin avoinna oleva nähtävyys, jota ei kannata ohittaa. Saviseudun Shamaaninakin tunnetun professori Alpo Jaakolan luoma satumainen patsaspuisto on ainutlaatuinen nähtävyys, joka on syntynyt vuosikymmenien luomistyön tuloksena.

Yrjö Liipolan taidemuseo Koski Tl kunnassa on oiva menovinkki veistostaiteen ystäville: siellä voit kokea kuvanveistäjä, professori Yrjö Liipolan isojen monumentaalisten veistosten vaikuttavuuden ja pienoispatsaiden herkkyyden.

Tutustu kaikkiin Varsinais-Suomen Museokortti-kohteisiin >

Näyttelyvinkkejä Varsinais-Suomeen

Museokortti on kotimaanmatkailijan paras reissukaveri. Löydä Suomen kiinnostavimmat museot ja nähtävyydet ja vieraile museossa niin usein kun haluat. Kuva: Mirkka Pihlajamaa / Museokortti

Ota Museokortti reissukaveriksi ja löydä uutta koettavaa ympäri Suomen

Museokortti on myös matkailijan etukortti ja loistava reissukaveri kotimaassa. Museokortin matkavinkeistä löytyy ideoita kotimaanmatkailuun ja 36 kuratoitua kierrosta, jotka yhdistävät museoita, nähtävyyksiä ja luontoelämyksiä.

Koe uusia elämyksiä kotimaassa pienellä vaivalla ja budjetilla. Tee päiväreissu Helsingin taidenäyttelyihin, tutustu Tampereen elämyksiin tai piipahda Lapin museoissa talven hiihtoreissuilla.

Lähde valmiille kulttuurikierrokselle tai suunnitele oma seikkailusi. Museokortin reittioppaan avulla voi suunnitella omia museokierroksia, löytää reittiohjeet ja löytää vaikkapa lähimmän museokohteen.

Hanki Museokortti ja lähde vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle! Kun ostat Museokortin Turun Museokortti-kohteesta 7.–20.10.2024, saat ilmaisen kuukauden kaupan päälle. Kuva: Mirkka Pihlajamaa / Museokortti

Koe 360 museota ja satoja näyttelyitä – aloita vuoden kulttuurimatkasi nyt!

Museokortilla vierailet kiinnostavimmissa kulttuurikohteissa ympäri Suomen. Kortti on pääsylippusi yli 360 Museokortti-kohteeseen aina Ahvenanmaalta Inariin. Museokorttilaisille on tarjolla runsaasti etuja sekä Museokortti-kohteissa että kumppaneiltamme.

Museokortin omistaja saa kuukausittain vaihtuvia alennuksia museoilta esimerkiksi opastuksista, työpajoista sekä museokaupoista- tai kahviloista. Etuja saa myös kumppanien palveluista, kuten hotellimajoituksista, keikoista ja äänikirjoista.

Aloita vuoden mittainen kulttuurimatkasi jo tänään! Voit ostaa uuden kortin tai jatkaa Museokorttisi voimassaoloa kätevästi työnantajan tarjoamilla kulttuurieduilla.

Museokortti-kohteissa järjestetään tapahtumia ympäri vuoden. Turun linnan syysloman tapahtumista löytyy tekemistä koko perheelle. Kuva: Mirkka Pihlajamaa / Museokortti