29.12.2023

Vuoden museo tarjoaa elämyksiä Saimaan sylissä

Vuoden museo Riihisaari – Savonlinnan museo tarjoaa näkemistä ja kokemista koko perheelle. Kuva: Paolo Aranda.

Olavinlinnan kansallismaisemassa sijaitsee komea tiilinen makasiinirakennus. Nykyisin vanha viljamakasiini toimii museona ja vilkkaana kohtaamispaikkana, joka tarjoaa kävijöilleen elämyksiä kaikkina vuodenaikoina. Museon tarina on julkaistu MUSEO-lehden numerossa 2/2023.

Riihisaari – Savonlinnan museo palkittiin Vuoden museo 2023 -palkinnolla Museogaalassa Helsingissä toukokuussa 2023. Kokonaisvaltaisena elämyksenä ainutlaatuinen museosaari tarjoaa kulttuurihistoriaa, luontoa, taidetta, tapahtumia, museolaivoja sekä upeita maisemia.

Riihisaari – Savonlinnan museon museonjohtaja Nikke Kaartinen: “Museomme toiminta on uudistunut monin tavoin”.

Vaikka Savonlinnan kaupungin ylläpitämä Riihisaari – Savonlinnan museo on perustettu vasta vuonna 1984, on seudulla tehty pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä kulttuuriperinnön eteen.

– Tarinamme, sijaintipaikkamme, kokoelmamme ja toimintamme liittyy kiinteästi Olavinlinnaan sekä esimerkiksi Pyhän Olavin Kiltaan ja sen kokoelmiin, kertoo museonjohtaja Nikke Kaartinen.

Ensi vuonna 100 vuotta täyttävä Pyhän Olavin Kilta (POK ry) perustettiin vuonna 1924 valmistelemaan Olavinlinnan 450-vuotisjuhlia. Yhdistys ylläpiti linnaa sekä sen yhteydessä toimivaa museota käyntikohteena ennen Kansallismuseota.

– POKin kokoelmat olivat tärkeä perusta museomme kokoelmille. Tuomme toiminnassamme esiin näitä pitkiä perinteitä tässä ajassa uusin ideoin ja voimin. Museomme toiminta on uudistunut monin tavoin, Kaartinen sanoo.

Vanha museorakennus tuotiin teknisesti ja puitteiltaan nykyaikaan pari vuotta sitten valmistuneen peruskorjausremontin myötä. Sen myötä käännettiin myös uusi lehti koko museon tarinassa ja Riihisaari on nykyisin vilkas kohtaamispaikka kulttuurin, luonnon ja elämysten ystäville. Museo tunnetaan monipuolisena matkailu- ja kulttuurimatkailukohteena, ja sen palveluihin kuuluvat myös Savonlinnan matkailu- ja retkeilyneuvonta sekä Metsähallituksen Saimaan luontokeskus.

Vuoden museo Riihisaari – Savonlinnan museo on upea vierailukohde vuodenajasta riippumatta. Kuva: Paolo Aranda.

Saaristolaiselämää ja laivahistoriaa

Riihisaari on yksi Suomen suurimmista höyrylaivavarustajista. Useat yhdistykset ja yhteisöt ovat vuosikymmenten aikana tehneet merkittävää työtä ”kelluvan” kulttuuriperinnön eteen ja ainutlaatuisten museohöyrylaivojen säilyttämiseksi tuleville sukupolville.

Kävijöiden on mahdollista tutustua niin saaristolaiselämään kuin laivahistoriaan ja erilaisiin Saimaan sisävesillä liikkuneisiin alustyyppeihin. Museolaivalaiturissa ovat esillä museohöyrylaivat höyrykuunari s/s Salama (1874), matkustajalaiva s/s Savonlinna (1904), tervahöyry s/s Mikko (1914) sekä hinaaja s/s Ahkera (1871). Kesästä lähtien kokonaisuus on täydentynyt ja esillä on myös tarkastusalus s/s Saimaa, joka täytti tänä vuonna 130 vuotta. Museolaivat tekevät kesäkaudella myös yleisöristeilyjä.

Museo tarjoaa elämyksiä myös näyttelyiden kautta. Riihisaaren perusnäyttely Saimaan sylissä kertoo tarinan ihmisistä ja kaupungista sekä suurjärven rannoilla. Uusi leikkisä näyttely esittelee suomalaisen nuken tarinaa. Riihisaaressa on esillä myös useita vaihtuvia kulttuurihistoriallisia- ja taidenäyttelyitä.

Lukuisten vaihtuvien näyttelyiden ja erilaisten tapahtumien ansiosta Riihisaari – Savonlinnan museo on kiinnostava ympärivuotinen Museokortti-kohde. Kuva: Paolo Aranda.

Positiivista palautetta asiakkailta

Museon toiminnassa esiin tuleva ennakkoluuloton asenne ja aktiivinen kehittämisote palkittiin toukokuussa Helsingissä, kun Riihisaari voitti Vuoden museo -kilpailun. Henkilökunta on ollut ylpeä ansaitusta tunnuksesta ja iloinen asiakkaiden antamasta positiivisesta palaute- ja onnitteluryöpystä.

– Voitto kannustaa tekemään laadukasta ja innovatiivista työtä jatkossakin. Monet kävijät ovat kauempaakin tulleet varta vasten tutustumaan Vuoden museoon. Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin rohkein ja isoin tulevaisuuden visioin. Voitolla on varmasti pitkä vaikutus toimintaamme, Kaartinen toteaa.

Teksti: Kirsti Ruissalo.
Juttu on alunperin julkaistu MUSEO-lehden numerossa 02/2023.

Tutustu Riihisaari – Savonlinnan museon näyttelyihin: