22.8.2023

Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva Verla on aikamatka suomalaisen teollisuushistorian kiehtovaan ajanjaksoon. Kuvat: Joonas Linkola/UPM Verlan tehdasmuseo.

6. Unescon maailmanperintökohde Verla ja Repoveden kansallispuisto, Kouvola

Verlan kylässä Kymenlaaksossa sijaitseva Verlan puuhiomo ja pahvitehdas on ihastuttava nähtävyys, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Verlan tehdasmuseo on hyvin säilynyt esimerkki puunjalostusteollisuuden varhaisilta vuosilta ja kertoo mielenkiintoisesta kehitysvaiheesta Suomen teollisuuden historiassa.

Verlan miljöö käsittää tehdasrakennusten, patruunan pytingin ja puiston lisäksi myös työväen asuinalueen, jossa on mahdollisuus majoittua. Verlan ympäristössä kulkee metsä- ja historiateemaiset luontopolut, joilla törmäät jopa esihistoriallisiin kalliomaalauksiin.

Vain puolen tunnin ajomatkan päässä Verlasta sijaitsee Repoveden kansallispuisto, joka ihastuttaa jylhillä kallioseinämillä ja kirkkaalla vesistöllään. Repovesi sopii loistavasti päiväretken tai yhden yön vaelluksen kohteeksi. Lue lisää kansallispuistosta luontoon.fi-sivustolta.

Verlan tehdasmuseo on avoinna 1.10.2023 asti tiistaista sunnuntaihin klo 11–16.

Oletko koskaan kokenut Ahvenanmaan ruskaa? Saaristoalue on tunnelmallinen syyskohde, jossa voit vierailla Kastelholman linnassa ja muissa mielenkiintoisissa Museokortti-kohteissa. Kuva: Krista Ylinen

7. Kastelholman linna ja Bomarsundin linnoitus, Ahvenanmaa

Ahvenanmaa on syksyn tunnelmallisimpia matkakohteita. Alueen museoilla on tarjottavanaan ainutlaatuisia hetkiä saaristolaiskulttuurin, taiteen ja menneiden aikojen parissa. Kulttuuritarjonnan ohella voit kokea saariston värikkään ruskan, merelliset maisemat sekä sadonkorjuun antimet.

Vietä syyspäivä keskellä luontoa ja historiallisia nähtävyyksiä, ja ota suunnaksi Kastelholman linna sekä Bomarsundin linnoitus. Keskiaikaisessa Kastelhoman linnassa pääset tutustumaan menneiden vuosisatojen värikkäisiin tapahtumiin ja linnaa asuttaneiden aatelisten elämään. Venäjän vallan aikainen Bomarsundin linnoitus on valtavan kokoinen alue merellisessä ympäristössä. Aloita vierailusi Bomarsundin vierailukeskuksesta ja tutustu lähemmin rauniolinnoituksen historiaan retkeilyreitillä ja sen varrella olevilla näköalapaikoilla.

Kastelholman linna ja Bomarsundin vierailukeskus ovat avoinna päivittäin klo 10–17 syyskuun loppuun asti.

Katso lisää vinkkejä Ahvenanmaalle: