22.8.2023

Inarin kylä on saamelaiskulttuurin eläväinen keskus. Pohjoinen luonto on läsnä kaikkialla: Saamelaismuseo Siidan näyttelyissä, kylää ympäröivässä luonnossa sekä alueen retkeilypoluilla. Kuvat: Krista Ylinen.

1. Saamelaismuseo Siida ja Pielpajärven erämaakirkko, Inari

Inariin tutustuminen kannattaa aloittaa Saamelaismuseo Siidassa. Siidan näyttelyissä tutustut ikiaikaiseen ja elävään saamelaiskulttuuriin sekä arktiseen luontoon. Museon näyttelyt herättävät pohtimaan mennyttä ja tulevaa niin kulttuurin kuin ympäristönkin näkökulmasta. Laaja ulkomuseoalue esittelee Suomen saamelaisten kulttuuri- ja rakennusperintöä sekä elinkeinoja.

Keskellä kaunista erämaata sijaitseva Pielpajärven erämaakirkko on historiallinen nähtävyys Saamenmaalla, rauhoitettu muinaisjäännös sekä osa saamelaista kulttuuriperintöä. Kirkko ja sitä ympäröivä, saamelaisten talvikylänä toiminut niittykenttä muodostavat harvinaislaatuisen kokonaisuuden, jolla on vuosisatoja pitkä asutushistoria. Erämaakirkolle pääsee ainoastaan viiden kilometrin mittaista retkeilypolkua pitkin. Löydät polun lähtöpisteen Siidan takaa lähtevän tien varrelta.

Saamelaismuseo Siida on avoinna joka päivä klo 9–18 syyskuun loppuun asti ja 1.10. lähtien ti-la klo 10–17.

Hyödynnä majoitusetusi Inarissa: