22.7.2023

Katso Roosan vinkit museokierrokselle Turkuun - "Tämä on paras tapa viettää kesäpäivä"

"Tällainen reissu oli yllättävän helppo toteuttaa, joten mietimme tekevämme uudestaan toinen vastaava kesän aikana!" Roosa Rahkonen kertoo museoreissustaan.

Somevaikuttaja Roosa Rahkonen lähti ystävänsä kanssa bussilla kesäiselle päiväreissulle Turkuun. He vierailivat päivän aikana neljässä Museokortti-kohteessa: Aboa Vetus & Ars Novassa, Turun taidemuseossa, WAM:ssa sekä Apteekkimuseo ja Qwenselin talossa.

– Paras tapa viettää kesäpäivää on matka toiseen kaupunkiin tutkailemaan museoita, sanoo Roosa Rahkonen

Hän lähti ystävänsä kanssa päiväretkelle Turkuun tutkimaan kesäkaupungin ja sen museoiden antia.

Parasta meidän Turun reissulla oli yhdessä vietetty aika.

- Roosa Rahkonen

– Parasta meidän Turun reissulla oli yhdessä vietetty aika. Olemme molemmat taiteen ystäviä ja Turussa, etenkin sen museoissa, oli niin paljon nähtävää, että keskustelu ei tauonnut edes illan bussimatkalla kotiin.

Museokortti sopii moneen makuun. Museoita on yli 360, ja näyttelyitä myös sadoittain eri kiinnostuksen kohteisiin.

Kierros tarjosi kiinnostavaa nähtävää niin historian kuin myös nykytaiteen ystäville

– Meitä oli matkassa kahdenlaista: minä olen nykytaiteen isoin fani, ystävä puolestaan pitää kaikesta historiallisesta. Siispä otettiin kattaus molempia!

Ystävykset suuntasivat ensin Aboa Vetus & Ars Novaan kiertämään alakerran arkeologian ja yläkerrosten nykytaiteen museon. Museon nimi on latinaa ja viittaa vanhaan Turkuun ja uuteen taiteeseen.

Matkalla ehdoton suosikkimme oli Aboa Vetus & Ars Nova. Siellä oli molemmille paljon fiilisteltävää. Syötiin siellä myös herkullinen brunssi ja naureskeltiin, että olisi voitu viettää pelkästään Aboa Vetus & Ars Novassa melkein kokonainen päivän! Roosa hehkuttaa.

Seuraavaksi suuntana oli Turun taidemuseo, jonka kokoelmanäyttely Handle with Care ihastutti. Nyt nähtävillä myös uusi Sasha Huberin You name it -näyttely.

– Reissun toiseksi suosikiksi nousi Turun taidemuseo, jossa ihastuttivat paitsi teokset, myös itse rakennus. Sinne oli juuri aukeamassa myös todella mielenkiintoisia uusia näyttelyitä.

Taidemuseon jälkeen oli sopiva heti jäätelötauolle, josta museokierros jatkui WAM:ssa. Museossa oli viimeistä päivää näytillä Hop to Hope. Nyt nähtävillä on kiinnostava suomalainen Hei tyypit! -näyttely.

Vilkas museopäivä huipentui Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon.

– Tustuimme sekä Turun vanhimpaan puutaloon että lääkkeiden ja sairauksien historiaan - ja pihalla oli myös ihana pihakahvila!

Päiväreissun helppous yllätti: "Teemme toisen reissun vielä kesällä!"

Museokortin matkavinkit tarjoaa reissuideoita monenlaisiin tarpeisiin. Tarjolla on reissusuunmitelmia päivän mittaisiin kaupunkireissuihin, viikonloppumatkoja sekä pidempiä reissuja.

– Olin yllättynyt siitä, miten helppoa tällainen päivämatka oli toteuttaa, ja miten mielenkiintoisia museoita Suomesta löytyykään.

Liian usein tulee kierrettyä vain samoja omia suosikkimuseoita.

– Roosa Rahkonen

Museokortti on vuoden mittainen pääsylippu 360 museoon ympäri Suomen. Kohteita löytyy joka makuun, olit sitten kiinnostunut taiteesta tai tieteestä, historiasta tai musiikista.

– Usein toivoo, että olisi uutta tekemistä tai nähtävää ja Museokortti on siihen todella hyvä ratkaisu, Roosa suosittelee.

– Pidän paljon museoista, mutta vähän liian usein tulee kierrettyä vain samoja omia suosikkeja. Museokortin sivuilta huomasin, että Helsingissäkin on todella paljon salaisia helmiä joista en ole aiemmin kuullut.