10.7.2023

Ernest Lawson haastoi itsensä käymään museossa kerran kuussa vuoden ajan – pitikö lupaus?

Ernest Lawson vietti elämyksellisen kulttuurivuoden: "Nyt kun olen testannut, miten helppoa kuukausittaisen museokäynnin ylläpitäminen on, aion jatkaa samaan malliin." Kuvat: Susanna Seppälä / Museokortti, Ernest Lawson.

Näyttelijä Ernest Lawson aloitti vuosi sitten haasteen, jonka tavoitteena oli käydä museossa kerran kuussa vuoden ajan. Neljätoista erilaista museovierailua sisältänyt vuosi ylitti Lawsonin odotukset. Museoissa käytiin myös koko perheen voimin.

Erkun kulttuurivuosi -haasteen aloittaessaan Ernest Lawson kutsui itseään museokävijäksi, joka aina museoon mennessään ihmettelee, miksei siellä tule käytyä useammin.

– Pidin lupaukseni käydä museoissa kerran kuussa vuoden ajan – ja vielä helposti! Kahdentoista kuukauden aikana vierailin yhteensä neljässätoista eri museossa, osassa useamman kerran.

Lawson vieraili vuoden aikana muun muassa Luonnontieteellisessä museossa ja Ateneumissa Helsingissä, Tiedekeskus Heurekassa Vantaalla, Museo Leikissä Espoossa, Tiedekeskus Tietomaassa Oulussa ja Savonlinnan Olavinlinnassa.

Kuka tahansa voi aloittaa museoharrastuksen – "Älä ota museokäyntejä liian vakavasti!"

Kulttuurivuoden aikana Lawson oivalsi, että museovierailut voi yhdistää helposti erilaisiin tilanteisiin arjessa. Hän myös kannustaa jokaista kokeilemaan museoissa käymistä, vaikka se olisi itselle vieras harrastus.

– Älä ota museokäyntejä liian vakavasti! Museokortin hienous on siinä, että jo muutaman museovierailun jälkeen kortti on maksanut itsensä takaisin. Käy ensin niissä näyttelyssä, joissa olet suunnitellut käyväsi. Sen jälkeen tutustu museoon, josta et ole koskaan kuullutkaan. Se voi yllättää positiivisesti. Museoissa ei myöskään tarvitse viipyä koko päivää, sillä jo pikainen näyttelyn läpikävely piristää viikonloppua.

"Tutustu museoon, josta et ole koskaan kuullutkaan. Se voi yllättää positiivisesti."

Lawson jakoi kulttuurivuoden aikana kokemuksiaan Instagramissa (@ernestlawson_). Hän esitteli museovierailujensa antia, ja hauskuutti yleisöä erilaisia museokävijöitä esittävillä hahmoillaan.

– Sain seuraajiltani paljon viestejä siitä, kuinka he olivat käyttäneet Museokorttia jo vuosien ajan. Monelle Museokortti on myös vakiolahja vaikkapa perheenjäsenten tai työkaverien merkkipäivinä. Erityisen iloinen olin siitä, että monet ottivat kulttuurivuodesta mallia ja tekivät kuukausittaisesta museokäynnistä tavan.

Millainen museokävijä sinä olet? Katso Erkun video:

Museoiden laaja kirjo tuli yllätyksenä – huoltoasemat vaihtuivat museoihin kotimaan ajomatkoilla

Kulttuurivuosi toi tullessaan myös yllätyksiä. Museokortilla pääsee jo yli 360 museoon ympäri Suomen, joten uutta koettavaa löytyy vuoden jokaiselle päivälle.

– Minulle tuli yllätyksenä se, miten paljon Suomessa on kiinnostavia museoita, joista en ollut aiemmin kuullutkaan. Tuli myös vastaan useita näyttelyitä, joissa pitää päästä käymään tänä kesänä.

"Kesälomareissut Suomessa on hyvä hetki löytää uusia näyttelyitä."

Kulttuurivuoden tuloksena kuukausittaisista museovierailuista on tullut Lawsonille tapa, josta hän haluaa pitää kiinni.

– Nyt kun olen testannut, miten helppoa kuukausittaisen museokäynnin ylläpitäminen on, aion jatkaa samaan malliin. Kesälomareissut Suomessa on hyvä hetki löytää uusia näyttelyitä. Suosittelen muillekin suunnittelemaan automatkojen pysähdyspaikat huoltoasemien sijaan matkan varrella oleviin museoihin. Niistäkin löytyy ruokaa ja vessat!

Yksi kulttuurivuoden kohteista oli Helsingin Kaapelitehtailla sijaitseva Teatterimuseo, jossa museovierailijat pääsevät sovittamaan teatteripuvuston aarteita. Kuva: Susanna Seppälä / Museokortti

Museoista tuli koko perheen yhteinen harrastus

Lawsonin suosikkihetki vuoden aikana oli Oulun Tietomaan vierailu yhdessä lasten kanssa.

– Tietomaa kuuluu vahvasti omaan lapsuuteeni, joten oli niin siistiä esitellä se omille lapsille ja nähdä, miten suuren vaikutuksen se teki myös heihin. Tietomaan lisäksi kävimme lasten kanssa useaan otteeseen Museo Leikissä ja Näyttelykeskus Weegeen Mauri Kunnas -näyttelyssä Espoossa. Ne olivat lasten lemppareita.

"Kannustaisin vanhempia ottamaan lapset mukaan ihan mihin vaan museoon."

Lapsille suunnattujen kohteiden lisäksi perheen pienimmät olivat mukana myös muilla museovierailulla.

– Kannustaisin vanhempia ottamaan lapset mukaan ihan mihin vaan museoon. Aihepiirin ei tarvitse olla erityisesti lapsille suunnattu, sillä perheen pienimmät saavat jotain irti kaikenlaisista teemoista. Esimerkiksi Didrichsenin taidemuseossa annettiin lapsikävijöille erilaisia tehtäviä, kuten ”Etsi tämä aarre, löydä erilaisia värejä ja toimikaa vuorotellen museo-oppaina.” Nerokasta!

Jos kaipaa vastapainoa koko perheen yhteiselle harrastukselle, museoissa voi myös hengähtää kiireisen arjen keskellä.

– Museoissa voi käydä myös ihan yksin. Pienten lasten vanhempana tiedän, että pari tuntia viileässä ja rauhallisessa museossa on paras tapa ottaa sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Ernest Lawson kävi kulttuurivuoden aikana neljässätoista eri kohteessa. Tutustu museoihin: