29.4.2019

Vuoden museo 2019 -finalisti Amos Rex pyrkii taipumaan taiteen muuttuviin tarpeisiin

Vuoden museo 2019 -finaaliin on valittu kolme hyvin erilaista, mutta alueillaan vaikuttavaa, vakuuttavaa ja merkittävää museota: Amos Rex Helsingistä, Lönnströmin taidemuseo Raumalta ja Satakunnan museo Porista. Esittelyvuorossa tällä kertaa on Amos Rex.

Finaaliin valitut museot kertovat teoillaan ja saavutuksillaan museomaailman muutoksesta, ilmiöistä ja merkityksestä niin koko kansalle kuin oman alueensa asukkaillekin.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta tuo uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle. Palkinto voi olla myös tunnustus kokoelmiin, näyttelyihin tai museopedagogiaan liittyvistä saavutuksista tai muusta innovatiivisesta toiminnasta.

Vuoden museo 2019 -voittaja valitaan 16. toukokuuta Tampereella Valtakunnallisten museopäivien Museopalkintogaalassa. Gaalassa jaetaan myös Vuoden viestintäteko -palkinto ja Museokortin erikoispalkinto.

Seuraavassa esittelytekstissä Amos Rex -museofinalisti tiivistää olennaisen omasta tarinastaan kohti Vuoden museo 2019 -titteliä:

”Suunnittelun lähtökohtana olivat kokemukset vuonna 1965 avatusta Amos Andersonin taidemuseosta. Halusimme museon, joka toiminnallisesti tavoittaa uusia yleisöjä, on rakennuksena helposti lähestyttävä ja joka taipuu taiteen muuttuviin tarpeisiin. Tavoitteena ei ollut rakentaa uutta rakennusta vanhalle museolle, vaan avata kokonaan uusi kulttuurikokonaisuus.

Yleisötyöhön panostettiin sekä arkkitehtuurissa että rekrytoinneissa. Myös yritysyhteistyöstä tehtiin merkittävä lisäresurssi: Amos Rex valittiin vuoden sponsorointikohteeksi.

Museon avasi tokiolainen teamLab. Teknisesti vaativan näyttelyn näki reilussa neljässä kuukaudessa 268  000 kävijää. Kävijätietojen ja palautteen perusteella näyttely onnistui tavoittamaan runsaasti lapsia, nuoria aikuisia ja harvoin museoissa vierailevia kävijäryhmiä.

Amos Rex lanseerattiin kansainvälisesti yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa ja mediaosumia kertyi satoja. Museosta tuli ilmiö myös sosiaalisessa mediassa: Esimerkiksi Instagramissa hashtagia #amosrex käytettiin julkisesti yli 18  000 kertaa.

Amos Rexillä on toivottavasti osuutensa siihen, että museot nähdään entistä voimakkaammin keskeisinä tekijöinä ihmisten hyvinvoinnin ja museoiden sijaintikaupunkien vetovoiman kasvattamisessa.”

Kuvat: Tuomas Uusheimo.

Lue myös Satakunnan Museon ja Lönnströmin taidemuseon finalistiesittelyt!

Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 1/2019. Alkuperäisessä jutussa esitellään kaikki kolme Vuoden museo 2019 -finalistia. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.

Museo-lehden tarjous museokorttilaisille:Tilaa Museo-lehti ja saat edellisen numeron kaupan päälle tarjouskoodilla MKortti.

Tilaa Museo-lehti tästä!