3.6.2024

Suomen tunnetuin graffititaiteilija EGS luo Helsinkiin utopistisen suurlähetystön: “Toivon, että näyttely herättää ajatuksia”

EGS: Travelling to The Ends of The World To write Endless Letters, 2024. Kuva: Marko Rantanen

Kuvataiteilija, lasitaiteilija ja suomen tunnetuin graffititaiteilija EGSin Embassy of EGS -näyttely on esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä 7.6.–25.8.2024. Näyttely esittelee kuvitteellisen valtion suurlähetystöä, joka elää ikuisen optimismin aikaa.

EGSillä on mielessä pitkä lista taiteilijoita, joita hän ihailee ja seuraa. Yhdeksi maailman verkostoituneimmaksi graffititaiteilijaksi tituleeratulle monialaiselle taiteilijalle erityisesti 70-luvun newyorkilainen graffiti on ollut tärkeää. Vaikka anonyyminä pysynyt identiteetti, kauas kantautunut maine ja omalimaisella tavalla kantaa ottava taide osuvat yhteen, lempinimi “Suomen Banksy” ei innosta EGSiä.

Banksy on isoin nimi, mitä graffitiskenestä tiedetään, niin ehkä suomalaiset haluaa yhdistää itsensä johonkin isoon ja tunnettuun, EGS sanoo.

– En itse koe mitään yhtäläisyyttä häneen. Me teemme todella paljon erilaisia ja eri tyylisiä asioita – ehkä turhaa rinnastaa.

EGS seuraa taidealaa laajasti ja pitää erityisesti nykytaiteilijoista, jotka tutkivat jollain tavalla yhteiskuntaa ja populaarikulttuuria. Erityismaininnan innostavien taiteilijoiden listalta saavat Jeremy Deller ja Mark Leckey.

– Minulla on hirveän paljon innoittajia ja ne vaihtelevat päivittäinkin. Nykyisin tuntuu, että maailma on niin täynnä informaatiota, että melkein pitää karsia omista silmistä, ettei näkisi niin paljoa tavaraa.

“Vartuin sellaisessa maailmassa, jossa muurit murtuivat ja tulevaisuus näytti valoisalta”

Didrichsenin taidemuseossa tämän kesän esillä oleva Embassy of EGS -näyttely esittelee utopistisen valtion suurlähetystöä. Kuvitteellinen valtio elää ikuista optimismin aikaa, jossa viimeisimmät vuosikymmenet ovat sujuneet toisella tavalla.

– Vartuin teiniksi ja nuoreksi aikuiseksi sellaisessa maailmassa, jossa muurit murtuivat, rajat aukesivat ja tuntui, että sellaiset pitkäaikaiset konfliktit haudattiin pois, EGS sanoo.

– Tavallaan olen onnellinen, että sain elää sellaisessa ajassa. Tuntui, että tulevaisuus on koko ajan vaan valoisampi ja asiat etenevät hyvään suuntaan. Mutta totuushan on, että asiat menevät aina sykleissä maailman kehityksessä.

EGS: The Last Guard Tower on Earth, 2024. Kuva: Marko Rantanen

Didrichsenin taidemuseo sijaitsee idyllisessä Kuusisaaressa, jossa on myös useita ihan oikeiden valtioiden suurlähetystöjä. EGSin suurlähetystön naapureina ovat Saksan, Unkarin, Indonesian ja Bulgarian suurlähetystöt.

Näyttely tutkii poliittista ilmapiiriä, mutta pyrkii herättämään toivoa

EGS odottaa, että näyttelyyn eksyisi ihmisiä, joille hänen taiteensa on entuudestaan tuntematonta. Hän myös uskoo, että näyttelyssä on paljon uudenlaista nähtävää heillekin, jotka ovat seuranneet hänen uraansa jo pidempään.

– Näyttelyn teokset ovat kantaaottavia, mutta eivät tuputa mitään. Oma toiveeni on, että pystyn herättämään muutamia ajatuksia ihmisten päässä näyttelyn aikana.

Embassy of EGS -näyttely tutkii tämänhetkistä poliittista ilmapiiriä, mutta pyrkii herättämään toivoa. Näyttely kokoaa yhteen taiteilijan tuotannon keskeisimmät teemat: EGS-kirjainyhdistelmän, kartat, historian, folkloren ja graffitin.

– Haluaisin näyttelyn palauttavan uskoa hyvään, uskoa tulevaan ja uskoa ihmisyyteen.

Lue lisää: Embassy of EGS -näyttely on esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä 7.6.–25.8.2024.