31.12.2023

Näin otat kaiken irti kulttuurimatkastasi vuonna 2024

Suomi on täynnä upeita kulttuurielämyksiä: Ateneum, Kiasma, Malva, Amos Rex, Weegee, Heureka, Turun linna, Vapriikki ja satoja muita. Kokosimme listauksen, mitä kaikkea voit kokea Museokortillasi. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti.

Museokortilla vierailet 370 museossa ympäri Suomen ja saat lukuisia etuja kotimaanmatkoillasi. Kokosimme Museokorttilaisen muistilistan vuodelle 2024, jonka avulla otat kaiken irti kulttuurimatkastasi.

Museokortti on pääsylippu 370 museoon, mutta museokorttilaisena saat myös paljon muita hyötyjä. Yhdellä kortilla saat loputtomasti elämyksiä upeissa museoissa, näyttelyissä ja tapahtumissa – Ahvenanmaalta Inariin.

Kokosimme alle vinkkejä Museokortin käyttöön ja museokierrosten suunnitteluun. Vinkkien avulla löydät kiinnostavimmat uutuusnäyttelyt ja löydät museoista tekemistä.

Osta Museokortti

370 museota Ahvenanmaalta Inariin – löydä seuraava vierailukohde!

Museokortti avaa mahdollisuuden kokea kulttuurielämyksiä vaikka joka päivä. Kohteita löytyy ympäri Suomen ja joukossa on taidemuseoita, perhekohteita, tiedekeskuksia,erikoismuseoita, linnoja, valokuvamuseoita, kulttuurihistoriallisia kohteita, merkkihenkilöiden koteja, laivoja, luonnontieteellisiä kohteita, ulkomuseoita, kasvitieteellisiä puutarhoja ja paljon muuta.

Museokortin verkkosivuilta löydät kaikki Museokortti-kohteet. Voit etsiä erilaisia kohteita teeman tai sijainnin mukaan. Kokeile hakutoimintoja ja lähde ennakkoluulottomasti uuteen museoon!

Katso kaikki Museokortti-museot tai etsi teeman mukaan:

Kokeile reittioppaan avulla, kuinka monta museota seuraavalle kotimaanmatkallesi osuu. Kuva: Museokortti / Ella Karttunen.

Löydä museot kartalta

Löydät lähimmän Museokortti-kohteen kätevästi karttapalvelustamme. Kokeile reittiopasta, jonka avulla löydät tutuilta reiteiltä uusia pysähdyspaikkoja.

Museokortin reittiopas tuo inspiraatiota kotimaanmatkoille. Kokeile syöttää rettioppaaseen kotikaupunkisi ja mökkikuntasi ja katso, mitä kohteita reitille osuu.
Kokeile reittiopasta>

Hengähdä museossa työpäivän päätteeksi tai tapaa ystäviä uutuusnäyttelyn äärellä. Kuva: Usva Torkki / Museokortti.

Tutustu museoiden pysyviin ja vaihtuviin näyttelyihin

Kiinnostaako kansainvälinen taidetarjonta, käsityöt, historia, urheilun tähtihetket, musiikki, tiede vai kotimaiset designklassikot? Vai haluatko oppia lisää menneisyydestä, arkkitehtuurista, aikamme ilmiöistä tai vaikkapa eri kulttuureista? Näyttelyvierailu tuo uutta näkökulmaa, opettaa, viihdyttää ja rentouttaa.

Etsi satojen näyttelyiden joukosta uutta koettavaa, opi uutta, viihdy, rentoudu tai löyydä uusia näkökulmia. Museoiden ja vaihtuvat näyttelyt takaavat sen, ettei tekeminen lopu. Voit hakea näyttelyitä teeman, sijainnin, näyttelyn nimen tai ajankohdan mukaan.

Tässä on vuoden 2024 uutuusnäyttelyt >

Katso kaikkia näyttelyitä tai etsi teeman mukaan:

Museoiden tapahtumista löytyy tekemistä aikuisille ja lapsille, Kokeile vaikkapa työpajoja ja opi jotakin uutta!Kuva: Marjo Vänttinen / Museokortti.

Virkistäydy museoiden monipuolissa tapahtumissa

Museoissa järjestetään paljon erilaisia tapahtumia, jotka tuovat mukavaa vaihtelua arkeen. Osa tapahtumista on ohjattua toimintaa, kuten opastukset tai työpajat. Museot järjestävät näyttelyiden ympärille myös esimerkiksi taiteilijatapaamisia, opastuksia ja luentoja, joiden avulla näyttelykokemukseen saa uusia näkökulmia. Työpajoissa pääsee kokeilemaan erilaisia asioita ohjatussa ympäristössä.

Tarjolla on myös paljon kulttuurielämyksiä, kuten musiikkia, teatteria, elokuvanäytöksiä, tanssia ja työnäytöksiä. Vuoden tärkeimmät sosongit näkyvät museoiden tapahtumatarjonnassa: joulu, itsenäisyyspäivä, kekri, pääsiäinen, ystävänpäivä ja muut yleiset juhlapäivät on mahdollista kokea monissa museoissa.

Koko perheen tapahtumia löytyy rusaasti vauvojen värikylvyistä, leikkihetkiin, askartelupajoihin ja muihin toiminnallisiin aktiviteetteihin.
Lue lisää koko perheen Museokortti-vinkkejä >

Museokorttilaisille on tarjolla eksklusiivisia tapahtumia, joihin eivät muut pääse. Museokortti-klubeilla voi kokea esimerkiksi avajaishumua, erikoisohjelmaa tai muuta museon kanta-asiakkailleen järjestämää ohjelmaa.

Katso kaikki tapahtumat tai etsi teeman mukaan:

Hyödynnä vaihtuvat Museokortti-etusi

Museokortti on kulttuurimatkailijan kanta-asiakaskortti, jolla saa etuja ja lisäpalveluja Museokortti-museoista, museokaupoista sekä huolella valituilta yhteistyökumppaneilta. Katso etusi ja hyödynnä alennuksesi esimerkiksi museokahvloista tai museokaupan tuotteista.

Selaa kaikkia etuja tai etsi teeman mukaan:

Paljon Museokortti maksaa ja mistä sen voi ostaa?

Uuden Museokortin hinta vuonna 2024 on 79 euroa. Kun hinnan laskee jokaiselle kuukaudelle, tulee yhden kuukauden hinnaksi 6,58 €. Kortti tulee sitä kannattavammaksi, mitä useammin sitä käyttää. Voimassa olevan kortin 12 kuukauden jatkokausi maksaa 73 euroa. Jos kortti on jo vanhentunut, maksaa jatkokausi uuden Musekortin verran. Museokortti kannattaa uusia ennen voimassaoloajan päättymistä.

Jatkoaikaa Museokortille voi lisätä milloin tahansa asiakassivuilla. Jatkokausi kannattaa ottaa Museokortin voimassaoloaikana. Hinta on tuolloin halvempi. Vanhentuneen Museokortin jatkokausi maksaa saman verran, kun uusi Museokortti.

Museokortin voi ostaa Museokortti-kohteista tai verkkokaupastamme. Kortin voi maksaa myös työnantajan tarjoamilla virike- ja kulttuurieduilla.

Museokortti on saman hintainen kaikille. Toistaiseksi erillisiä korttiversioita esimerkiksi alennusryhmille ei ole. Museokortti-järjestelmän tuottamat tulot palautetaan suomalaisille museoille kävijämäärien perusteella, eikä järjestämällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.

Osta Museokortti