22.8.2023

Söderlångvikin kartanossa pääset tutustumaan vuorineuvos ja kulttuurivaikuttaja Amos Anderssonin elämään. Anderssonin kesäpaikka sijaitsee hänen lapsuusmaisemissaan Kemiönsaarella. Kuva: Susanna Kyllönen / Museokortti.

3. Söderlångvik, Kemiönsaari

Historiallinen Kemiönsaari on luonnonkaunis kulttuuriympäristö tuhansine saarineen ja luotoineen. Keskellä saaristomaisemaa komeilee taidemesenaatti Amos Anderssonin henkilöhistoriaa ja taidekokoelmaa esittelevä Söderlångvikin museo, jonka ympärille avautuu näyttävä kartanoalue.

Söderlångvik tarjoaa täydellisen kattauksen syysretkelle: koe taidetta ja historiaa kartanon päärakennuksessa, ihaile puutarhan kypsyvä omenasatoa ja ulkoile museon pihasta lähtevillä luontopoluilla. Kaikkiaan 7000 hehtaarin alueelle levittäytyvän kartanon mailla kulkee useita luontopolkuja, joilla retkeilijä pääsee tutustumaan lähemmin kartanoa ympäröivään saaristoluontoon.

Kartanon pihapiirissä toimii myös Ateljé Sami Tallberg x Söderlångvik -ravintola, jonka makumaailma on yhdistelmä Kemiönsaaren luontoa ja Toscanan keittiötä.

Söderlångvik on avoinna päivittäin klo 11–17 syyskuun loppuun asti.

Tutustu myös muihin etelärannikon kohteisiin: