12.7.2023

Hermanni vei mummonsa museokierrokselle Etelä-Karjalaan – katso parhaat vinkit!

Hermanni lähti museokierrokselle mummonsa kanssa.

Somevaikuttaja Hermanni Hyyryläinen, @hermanni, kävi mummonsa kanssa kesäisellä Museokortti-kierroksella Lappeenrannan Etelä-Karjalan museossa ja Ratsuväkimuseossa sekä Luumäen P. E. Svinhufvudin kotimuseossa.

Kesäreissun suosikkikohde oli sekä Hermannin että hänen mummonsa mielestä Kotkaniemi, presidentti P. E. Svinhufvudin ja hänen vaimonsa Ellenin hurmaava järvenrantakoti. Kotimuseohuoneet ovat sisustettu alkuperäisin kalustein ja esinein.

"Suosittelen kaikkia menemään museoihin!"

– Mummo

Päärakennuksesta löytyvät kotimuseon lisäksi kahvila ja kokoustiloja, sekä 1930-luvun asuun restauroitu puutarha piharakennuksineen.

– Kaikki museot olivat hyviä, mutta Luumäki oli katsomisen arvoinen paikka. Svinhufvudin kodin hoidettu piha. Siellä oli paljon ihmisiä, ja se oli hyvin hoidettu ja kauniiksi laitettu. Ja mikä näköala oli Kivijärvelle, mummo hehkuttaa.

– Minunkin suosikki oli Svinhufvudin koti. On aina kiinnostavaa nähdä, missä tuollaiset menestyneet ihmiset ovat ennen vanhaan asuneet. Kaikki on samaan aikaan niin ylellistä mutta silti nykyajan standardeilla hyvin vaatimatonta, Hermanni jatkaa.

Museovierailu toi yllätyksen: ”Mummoni isä on ollut Lappeenrannan ratsuväessä”

Mökkireitin varrelle osui myös Lappeenrannan Ratsuväkimuseo ja Etelä-Karjalan museo.

Ratsuväkimuseo sijaitsee Lappeenrannan vanhimmassa rakennuksessa, alun perin 1770-luvulla venäläisten vartiotuvaksi valmistuneessa kivitalossa. Museo tarjoaa kiinnostavan ja informatiivisen tietopaketin kotimaisen ratsuväen vaiheista.

– Minulle suurin yllätys oli Ratsuväkimuseo, koska mummo tiesi aiheesta yllättävän paljon. En itse edes tiennyt, että mummoni isä on ollut Lappeenrannan ratsuväessä, Hermanni kertoo.

Etelä-Karjalan museo toimii Lappeenrannan Linnoituksen tykkivarikon entisissä jykevissä kivimakasiineissa. Museo sijoittuu kolme pääteeman alle: Saimaa, Raja ja Meijän Etelä-Karjala.

– Minua on myös aina kiehtonut Viipurin historia, enkä osannut odottaa, että Etelä-Karjalan museossa oli niin tarkka pienoismalli vuoden 1939 Viipurista. Sitä oli kiinnostava tutkia ja miettiä, millaista elämä siellä on aiemmin ollut, Hermanni jatkaa.

”Museot olivat matkan varrella, ja mökki oli määränpää”

Hermanni ja mummo olivat lähdössä mökille viettämään kesää ja päättivät ottaa Museokortit mukaan ja kokeilla, miten museokierroksen yhdistäminen ajomatkaan onnistuisi.

– Kaikki museot olivat matkan varrella, ja mökki oli määränpää. Sää oli kylmä ja hyvin tuulinen, mutta se ei siellä sisällä haitannut, mummo kertoo.

Monet museokohteet sijaitsevat kesälomareittien varsilla, joten niissä on helppo poiketa ohikulkumatkalla. Kuinka monta museota osuu sinun mökkimatkasi varrelle? Löydä museoista uudet pysähdyspaikat ja tee kesän ajomatkoistasi entistä hauskempia. Kokeile Museokortin reittiopasta ja ylläty >

– Ainakin tämän reissun ykköskohde Svinhufvudin koti olisi jäänyt meiltä väliin, ellei se olisi sattunut olemaan matkan varrella. Usein tuollaiset kohteet, joilta ei osaa odottaa mitään, on niitä mielenkiintoisimpia. Ylipäätään Museokortin kanssa kätevää, kun pienenee kynnys käydä kohteissa, joissa ei muuten välttämättä tulisi käytyä, Hermanni sanoo.

– Kun menee museoon, tulee menneisyys niin mieleen. Suosittelen kaikkia menemään museoihin, mummo kannustaa.