11.5.2023

Visavuori on kuvankaunis taiteilija Emil Wikströmin kansallisromanttinen ateljeekoti

Visavuoren museo on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Museokorttilaiset saavat valita Musokortin erikoispalkinnon saajan. Tänä vuonna palkinto jaetaan hurmaavimmalle taiteilijakodille. Esittelemme ehdokkaat yksi kerrallaan: seuraavana vuorossa Visavuoren museo! Valitse suosikkisi, äänestä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä kuvanveistäjän ateljeekoti

Kuva: Hannu Männynoksa

Vanajaveden äärellä sijaitseva Visavuori on kuin pieni linna. Visavuori on kuvanveistäjä Emil Wikströmin (1864–1942) kansallisromanttinen taiteilijakoti ja ateljee. Wikström suunnitteli ja toteutti Visavuoren Sääksmäen maisemiin vuosina 1893–1912.

Visavuori oli ensimmäinen erämaa-ateljee, joka Suomessa rakennettiin. Tämän jälkeen maaseudulle etsiytyivät lähes kaikki maailmalla opiskelleet taiteilijaystävykset: Axel Gallén, Pekka Halonen, Jean Sibelius ja Eero Järnefelt.

Museossa esitellään Wikströmin tuotantoa sekä hänen aikakautensa elämäntapaa ja asuinympäristöä.

Kuva: Juha Myllylä

Visavuori on säilynyt lähes muuttumattomana niistä ajoista, kun Wikström siellä asui ja työskenteli. Erikoisen, hirsisen asuinrakennuksen sisustus ja irtaimisto on alkuperäinen ja siellä voi vieläkin kokea vuosisadan vaihteen kulttuurikodin tunnelman.

Kuvat: Juha Myllylä (vas.) ja Hannu Männynoksa.

Valokuvauksen ja tähtitieteen lisäksi Wikström harrasti musiikkia ja puutarhanhoitoa, joten vuoden 1912 laajennuksessa hän lisäsi ateljeerakennukseen talvipuutarhan sekä parven veljensä rakentamia urkuja varten.

Kuva: Hannu Männynoksa

Yläkerran näyttelytilassa pääset tutustumaan Wikströmin lapsenlapsensa, pilapiirtäjä Kari Suomalaisen elämäntyöhön. Visavuoren kokoelmissa on yli 8000 Suomalaisen pilapiirrosta. Näyttelyn teema vaihtuu säännöllisesti.

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Visavuoren museo sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: