5.5.2023

Koe Reidar Särestöniemen ainutlaatuinen taitelijakoti – lappilaista tunnelmaa ja värikästä taidetta erämaan keskellä

Särestöniemi-museo on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Museokorttilaiset saavat valita Musokortin erikoispalkinnon saajan. Tänä vuonna palkinto jaetaan hurmaavimmalle taiteilijakodille. Esittelemme ehdokkaat yksi kerrallaan: ensimmäisenä vuorossa Särestöniemi-museo! Valitse suosikkisi, äänestä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä Reidar Särestöniemen taiteilijakoti Kittilässä

Taidemaalari Reidar Särestöniemen (1925–1981) on eräs tunnetuimpia suomalaisia taiteilijoita ja aikansa merkittävin lappilainen taiteilija. Särestöniemi oli värikäs henkilö, joka herätti aikanaan keskustelua niin taiteensa sisällöstä kuin omasta persoonallisuudestaankin.

Kittilässä sijaitseva Särstöniemi-museo esittelee taiteilijan taidetta, työ- ja elinympäristön sekä vaihtuvia näyttelyitä.

Särestöniemen uniikin taiteen lisäksi museossa pääsee tutustumaan kolmeen historiallisesti ja arkkitehtuurisesti mielenkiintoiseen rakennuskokonaisuuteen.

Särestöniemi-museossa pääset tutustumaan Reidar Särestöniemen värikkääseen taiteeseen. Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Värit ovat Särestöniemen töiden tärkein elementti. Hän teki kokeiluja väreillä ja tutki niiden tarjoamia mahdollisuuksia koko taiteilijanuransa ajan.

Särestöniemen tuotannossa on erotettavissa erilaisia kausia: 1950-luvun maalaukset ja grafiikka poikkeavat hänen tunnetuimmista töistään, 1960- ja 1970-lukujen suurista ja värikkäistä öljymaalauksista.

Teosten tärkein inspiraation lähde oli pohjoinen arktinen luonto ja ihmiset tarinoineen.

Särstöniemi-museo esittelee taiteilijan taidetta sekä työ- ja elinympäristön. Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Museon alueeseen kuuluvat vanhaa peräpohjalaista rakennusperinnettä edustava Särestöniemen suvun tila Vanha Särestö (1873) rakennuksineen sekä Reidar Särestöniemen rakennuttamat Galleria (1973) ja Ateljee-koti (1978) eli ns. Reidarin Särestö.

Vanha Särestö on Reidar Särestöniemen lapsuudenkoti. Arkkitehtipariskunta Reima ja Raili Pietilä suunnittelivat 1970-luvulla galleria- ja ateljeerakennukset, jotka edustavat modernia suomalaista puuarkkitehtuuria. Alueella sijaitsee myös taiteilijan ensimmäisen ateljeekodin kivijalka. Ensimmäinen ateljeekoti tuhoutui tulipalossa 1977.

Särestöniemen taiteilijakoti on ainutlaatuinen kohde, joka on nähtävä. Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Galleriassa on aina esillä laaja kattaus Reidar Särestöniemen teoksia vuosittain vaihtuvissa näyttelyissä. Ateljeesalin näyttely vaihtuu noin kolme kertaa vuodessa esitellen toisenlaista Reidaria; opiskeluajan maalauksia, grafiikkaa, piirroksia ja luonnoksia.

Tutustu Särestöniemi-museoon Museokortilla! Kuva: Krista Ylinen / Museokortti

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Särestöniemi-museo sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: