26.4.2020

Museokortin seikkailijat Jarkko Koskinen ja Demi Aulos antoivat viime kesänä Museokortin Instagram-seuraajien valita, miten heidän road trip -museomatkansa etenee. Lähde matkalle mukaan katsomalla seikkailun videopäiväkirjat.

Hyppää viime kesän museoseikkailijoiden Demin ja Jarkon matkaan ja katso seikkailuvideot! – ”Seikkailusta jäi erityisesti mieleen Ahvenanmaan hieno Pommern-laiva"

Museoseikkailijoiden mukana pääset museokierrokselle milloin vain! Viime kesänä kymmenen seikkailijaseuruetta kiersi kotimaassa ja toteutti unelmiensa museoseikkailuja. Demi Aulos ja Jarkko Koskinen kertovat nyt, mitä seikkailusta jäi parhaiten mieleen.

Museokortin vuoden takaisessa Seikkailijat-kesäkampanjassa museoseikkailijat kiersivät eri puolilla Suomea koko kesän ajan. Seikkailijoiden matkoja seurattiin Museokortin kanavissa niin matkavideoin, postikortein, matkakertomuksin kuin myös taitetun pdf-lehden muodossa. Tutustu kaikkiin viime kesän seikkailuihin >

Luvassa oli esimerkiksi pohjoisen eksotiikkaa ja kullankaivuuta, keltaisessa viitassa länsirannikolla matkustava nainen, herrojen kulttuuriretki sekä vauvaperheen matka menneeseen.

Joukkoon kuului myös kihlaparin Demi Auloksen ja Jarkko Koskisen osallistava yllätysseikkailu, jonka etenemiseen ja tapahtumiin yleisö sai vaikuttaa matkan aikana.

Matka kulki Helsingistä Naantalin kautta Ahvenanmaalle, Sastamalaan ja Varkauteen. Kahden päivän aikana Ahvenanmaalla kihlapari tutustui Museokortin seuraajien äänestämiin museokohteisin: Ahvenanmaan merenkulkumuseoon, Museoalus Pommerniin, Kastelholman linnaan, Ahvenanmaan Museoon sekä Ahvenanmaan taidemuseoon.

– Seikkailusta on jäänyt hyvin mieleen Ahvenanmaan koko reissu ja erityisesti hieno Pommern-laiva! Juhlistimme Ahvenanmaalla myös seurustelumme vuosipäivää, Aulos kertoo viime kesän seikkailusta.

Kihlapari pääsi museoalus Pommerniin sen ollessa kiinni muulta yleisöltä. Laivan valo- ja ääni-installaatio, joka luo elämyksiä tyynestä säästä myrskyyn, jäi molemmille mieleen yhtenä reissun vaikuttavimmista museokokemuksista.

Katso myös seikkailun toinen osa ja kolmas osa Ahvenanmaalta.

– Merimiehet ottavat tatuointeja tärkeistä matkoistaan ja symbolisia kuvia rakkaistaan, ja niin myös me nyt, Demi kertoi viime kesänä.

Merenkulkumuseossa pariskunta pääsi tutustumaan alkuperäisiin merimiestatuointeihin museon Usko Toivo Rakkaus -näyttelyssä.

– Merimiestatuointinäyttely inspiroi meidätkin ottamaan tatuoinnit. Teetettiin seikkailun jälkeen tatutoinneistamme kuvat ja jopa taulu. Matkasta on jäänyt paljon hyviä muistoja.

Demi ja Jarkko päättivät seikkailun viimeisenä päivänä mennä Tattoo museum -kohteen yhteydessä olevaan tatuointistudioon ottamaan merimiesteemaiset matkamuistotatuoinnit. Demin jalkaan tatuoitiin pieni ankkuri ja Jarkon nilkkaan ankkuri, sydän ja köysi.

Seikkailun kohokohtia oli myös vierailut Sastamalan ja Varkauden museokohteissa.

– Ahvenanmaan lisäksi meidän matkasta jäi mieleen Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi. Se oli kaikessa hauskuudessaan hyvin mielenkiintoinen museo ja tosi hieno paikka. Sastamala kätkee sisäänsä helmen!

Pariskunta äänestettiin Suomalaisen kirjan museo Pukstaaviin Sastamalaan selvittämään, pääsisivätkö he ulos museon pakohuoneesta. Pukstaavin pakohuone Pako museosta yhdistää dekkarikirjallisuuden perinteen pakohuonepelin logiikkaan.

– Kolmas hyvä muisto oli Mekaanisen musiikin museo. Siellä voisi käydä vaikka kolmekymmentä kertaa uudestaan ja siltikään ei varmasti näkisi kaikkea! Museossa oli niin paljon nähtävää, ja oppaiden esitys oli todella mielenkiintoinen.

Demin ja Jarkon seikkailun viimeinen Museokortti-kohde oli Varkauden Mekaanisen musiikin museo, joka tarjosi seikkailijoille ainutlaatuisen musekokemuksen. Oppaiden vauhdikkaan shown, soiton ja laulun johdolla seikkailijat kulkivat museon salien ja musiikin eri aikakausien läpi nähden gramofoneja, posetiiveja, orkestrioneja ja paljon muuta.

Seikkailun jälkeen pariskunta on vieraillut muun muassa Amos Rexissä, Ateneumissa, Taide- ja museokeskus Sinkassa sekä syksyllä 2019 avautuneessa musiikkimuseo Famessa.

– Musiikkimuseo Fame oli todella kiva kokemus. Käytiin siellä treffeillä. Se oli hauskaa, kun meillä on Jarkon kanssa niin erilainen suhtautuminen musiikkiin. Itse tykkään kaikenlaisesta musiikista ja Jarkko on vähän valikoivampi. Famesta sai paljon uutta tietoa, joka oli tällaiselle triviafanaatikolle mukavaa, Aulos kertoo.

Kesällä naimisiin menevä kihlapari aikoo siirtää hääjuhlaansa koronan vuoksi, mutta mennä silti naimisiin. Jos häämatkalle meno on mahdollista, he ovat suunnitelleet menevänsä Kolille ja käyvänsä samalla Museokortti-kohteessa Kolin luontokeskus Ukossa. Kolille meno on ollut yhteinen haave jo pitkään.

– Kolilla on todella hienot maisemat. Se on niin upea kohde ja romanttinen paikka, että ollaan mietitty jo pari vuotta, että siellä pitäisi käydä.

Katso Demin ja Jarkon matkan kaikki seikkailuvideot >

Tutustu kaikkiin viime kesän seikkailuihin >