22.1.2019

Museoseikkailu-lastenkirjan kuvittaja Nina Halmetoja käytti kuvitusprojektiin satoja tunteja.

Museoseikkailu vie kaupungin leveintä savoa puhuvan mummon ja kolme koululaista museokierroksille

Museokortin virallinen lastenkirja syntyi uudenlaisessa yhteistyössä Otavan Nemon kanssa. Kirja vie kaupungin leveintä savoa puhuvan mummon ja kolme koululaista jännittävälle museokierroksille, jossa ihmetellään vasikan kahta päätä ja maan alta löytynyttä kaupunkia.

Koululaisten kesälomavahdiksi värvätty Aane-mummo keräilee kaikkea alennuskupongeista ilmaisiin ämpäreihin. Säästeliäs mummo sattuu omistamaan myös Museokortin ja seuraavaksi hän aikoo ottaa siitä kaiken hyödyn irti ja kiertää kaikki Suomen Museokortti-museot.

Museokortin virallisessa lastenkirjassa tutustutaan Ateneumin taidemuseoon, Luonnontieteelliseen museoon, Teatterimuseoon, Turun linnaan ja Aboa Vetus & Ars Nova -museoon. Erilaisissa museoissa pidetään hauskaa ja samalla opitaan uutta. Kirjan tavoitteena on paitsi kertoa hauska tarina myös innostaa lapsiperheitä museoihin.

Kaikkien aikojen ensimmäisellä Lasten Museokortti-klubilla lauantaina 9. helmikuuta klo 11–13 juhlistetaan myös Museoseikkailu-kirjan julkaisua. Luonnontieteellisessä museossa pidettävässä tapahtumassa pääsee kirjan kuvittaja Nunnu Halmetojan työpajaan taiteilemaan, opastukselle Afrikan yöhön ja seikkailemaan museoon kirjan hahmoja ja tapahtumapaikkoja etsien.

”Aikuisten aktiivisuus museon kynnyksen ylittämisessä olennaista”

Uunituore Museokortin virallinen lastenkirja innostaa lapsia vanhempineen museoihin. Kirjan kirjoittaja, historioitsija Elina Kuorelahti nostaa tarinassa esiin tutuista museoista jännittävää, hauskaa ja kiinnostavaa tekemistä.

– Museot tarjoavat näkökulmia maailmaan ja ihmiseen; menneisyyteen, trendeihin, kulttuuriin, käsityksiin ja kokemuksiin. Parhaat museot ovat kertomus tai tulkinta jostain ilmiöstä, Kuorelahti pohtii.

Hän korostaa aikuisten roolia avata lapsille mahdollisuus tutustua museoihin.

–Vanhempien, opettajien, isovanhempien, kummien ja muiden tärkeiden aikuisten aktiivisuus museon kynnyksen yli viemiseksi olennaista, sillä lapset eivät hahmota oma-aloitteisesti museoita ajankäyttömahdollisuutena.

Kirjan kuvittaja Nina Halmetoja on tuttu esimerkiksi Museokortin hauskoista kuvituksista. Kokonaisuudessaan kirjaprojektiin meni noin vuosi. Itse kuvittamiseen Halmetoja kertoo käyttäneensä satoja tunteja.

–Kävin kaikissa kirjan museoissa perheeni kanssa ennen kuvitustyön aloittamista. Tarkkailin taulujen, esineiden ja tilojen lisäksi ihmisiä ja varsinkin sitä, miten eri tavalla eri-ikäiset katsojat suhtautuvat museoissa oleskeluun ja osallistavaan

Halmetoja piti heti ensimmäisistä tekstiluonnoksista lähtien Kuorelahden luomasta tarinasta ja tyylistä kirjoittaa.

– Olennaisinta mielestäni on, että teksti ja kuva puhuu valittua yhteistä kieltä niin, että kumpikin tukee toinen toistaan. Kuvitus antaatilaa ja tarvittaessa täydentää, Halmetoja sanoo.

Museokierrokselle koko perheen voimin – tavoitteena kasvattaa uusia museokävijöitä

Museoseikkailu-lastenkirja on osa kasvavaa ja kehittyvää Lapset museoon -kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tarjota fiksua ja inspiroivaa tekemistä lasten kanssa, saada lapsiperheet museoiden upeiden sisältöjen äärelle.

Lasten museopasseja ja Museopuuhatehtäviä saa ilmaiseksi Museokortti-museoiden lipputiskeiltä. Museopasseihin kirjoitetaan lapsen nimi ja kerätäänmerkintöjä omista museokäynneistä.

– Kun aikuinen näyttää museon lipputiskillä omaa Museokorttiaan, lapsi pääsee ojentamaan Museopassinsa merkintää varten, kertoo kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museopassit eivät oikeuta sisäänpääsyyn maksullisiin museokohteisiin, mutta lapset pääsevät lähes kaikkiin museoihin joko ilmaiseksi tai edullisella alennuslipulla. Museoseikkailu-lastenkirjan sivuilla seikkailee sama Aarre-kissa kuin Lasten Museopasseissa.

Museoseikkailu-lastenkirja on myynnissä monissa museoissa sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lue myös: Museoseikkailu-kirja innostaa lapsiperheitä museoihin